REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19312
Tytuł: Wolontariat jako forma rozwoju osobistego i zawodowego studentów Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku
Inne tytuły: Volunteering as a Fform of Personal and Professional Development of Students of the Faculty of Education of the University of Białystok
Autorzy: Butarewicz-Głowacka, Agata
Dowgiert, Martyna
Suchocka, Amelia
Słowa kluczowe: rozwój osobisty i zawodowy
wolontariat
partycypacja społeczna
aktywność
studenci
motywacja
personal and professional development
volunteering
social participation
activity
students
motivation
Data wydania: 2024
Data dodania: 26-lis-2025
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2(22), s. 69-85
Abstrakt: W artykule podjęto problematykę wolontariatu, wpływającego na rozwój osobisty i zawodowy studentów Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. W pierwszej części tekstu przedstawiono teoretyczne założenia dotyczące rozwoju człowieka, działalności wolontariackiej, zjawiska partycypacji młodych ludzi oraz ich aktywności zawodowej i społecznej. Dalsza część pracy zawiera założenia metodologiczne badań własnych, przeprowadzonych w marcu 2023 r. z zastosowaniem metody indywidualnych przypadków w grupie studentek Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. Analizy materiału empirycznego dokonano na podstawie koncepcji analizy danych jakościowych Matthew B. Milesa i A. Michaela Hubermana. W świetle wyników badań, motywacje studentek do podejmowania działań wolontariackich okazały się zróżnicowane, jednak wszystkie badane wskazały na liczne korzyści płynące z zaangażowania w wolontariat, które w istotny sposób przyczyniły się do ich rozwoju osobistego, zawodowego i społecznego.
The article discusses the issue of how volunteering influences the personal and pro fessional development of students of the Faculty of Education of the University of Białystok. The first part of the text presents theoretical assumptions regarding human development, volunteer activities, the phenomenon of young people’s social partici pation and their professional and social activity. The following section presents the methodological assumptions of the authors’ own research, which was conducted in March 2023, using the individual case study method and involving students of the Faculty of Education of the University of Białystok. The analysis of the empirical material was based on Matthew B. Miles’s and A. Michael Huberman’s concept of qualitative data analysis by. In light of the research results, the motivation of female students to undertake volunteer activities varies, but all respondents obtained a lot of benefits related to their involvement in volunteering, which significantly contributed to their personal, professional and social development.
Afiliacja: Agata Butarewicz-Głowacka - Uniwersytet w Białymstoku
Martyna Dowgiert - Uniwersytet w Białymstoku
Amelia Suchocka - Uniwersytet w Białymstoku
E-mail: Agata Butarewicz-Głowacka: a.butarewicz@uwb.edu.pl
Martyna Dowgiert: md84333@student.uwb.edu.pl
Amelia Suchocka: as83936@student.uwb.edu.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/19312
DOI: 10.15290/parezja.2024.22.06
ISSN: 2353-7914
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-9348-7115
0009-0008-6040-0504
0009-0008-2130-1693
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Właściciel praw: Attribution-ShareAlike 4.0 International
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2024_A_Butarewicz_Glowacka_M_Dowgiert_A_Suchocka_Wolontariat.pdf312,87 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons