REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19312
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorButarewicz-Głowacka, Agata-
dc.contributor.authorDowgiert, Martyna-
dc.contributor.authorSuchocka, Amelia-
dc.date.accessioned2025-11-26T06:42:19Z-
dc.date.available2025-11-26T06:42:19Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2(22), s. 69-85pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19312-
dc.description.abstractW artykule podjęto problematykę wolontariatu, wpływającego na rozwój osobisty i zawodowy studentów Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. W pierwszej części tekstu przedstawiono teoretyczne założenia dotyczące rozwoju człowieka, działalności wolontariackiej, zjawiska partycypacji młodych ludzi oraz ich aktywności zawodowej i społecznej. Dalsza część pracy zawiera założenia metodologiczne badań własnych, przeprowadzonych w marcu 2023 r. z zastosowaniem metody indywidualnych przypadków w grupie studentek Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. Analizy materiału empirycznego dokonano na podstawie koncepcji analizy danych jakościowych Matthew B. Milesa i A. Michaela Hubermana. W świetle wyników badań, motywacje studentek do podejmowania działań wolontariackich okazały się zróżnicowane, jednak wszystkie badane wskazały na liczne korzyści płynące z zaangażowania w wolontariat, które w istotny sposób przyczyniły się do ich rozwoju osobistego, zawodowego i społecznego.pl
dc.description.abstractThe article discusses the issue of how volunteering influences the personal and pro fessional development of students of the Faculty of Education of the University of Białystok. The first part of the text presents theoretical assumptions regarding human development, volunteer activities, the phenomenon of young people’s social partici pation and their professional and social activity. The following section presents the methodological assumptions of the authors’ own research, which was conducted in March 2023, using the individual case study method and involving students of the Faculty of Education of the University of Białystok. The analysis of the empirical material was based on Matthew B. Miles’s and A. Michael Huberman’s concept of qualitative data analysis by. In light of the research results, the motivation of female students to undertake volunteer activities varies, but all respondents obtained a lot of benefits related to their involvement in volunteering, which significantly contributed to their personal, professional and social development.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsCC BY-SA 4.0 Attribution-ShareAlike 4.0 International-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode-
dc.subjectrozwój osobisty i zawodowypl
dc.subjectwolontariatpl
dc.subjectpartycypacja społecznapl
dc.subjectaktywnośćpl
dc.subjectstudencipl
dc.subjectmotywacjapl
dc.subjectpersonal and professional developmentpl
dc.subjectvolunteeringpl
dc.subjectsocial participationpl
dc.subjectactivitypl
dc.subjectstudentspl
dc.subjectmotivationpl
dc.titleWolontariat jako forma rozwoju osobistego i zawodowego studentów Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.title.alternativeVolunteering as a Fform of Personal and Professional Development of Students of the Faculty of Education of the University of Białystokpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderAttribution-ShareAlike 4.0 Internationalpl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2024.22.06-
dc.description.EmailAgata Butarewicz-Głowacka: a.butarewicz@uwb.edu.plpl
dc.description.EmailMartyna Dowgiert: md84333@student.uwb.edu.plpl
dc.description.EmailAmelia Suchocka: as83936@student.uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationAgata Butarewicz-Głowacka - Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.AffiliationMartyna Dowgiert - Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.AffiliationAmelia Suchocka - Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesArnon L., Almog-Bar M. i A Cnaan R. (2023). Volunteer Engageability: A Conceptual Framework. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 52(6), 1633–1659.pl
dc.description.referencesBasińska, A. i Nowak, M. (2010). Motywowanie i motywacja do pracy wolontariuszy. WOLIMP.pl
dc.description.referencesBącik, M., Gawarkiewicz, P. i Siewicz, K. (2010). Aktywność zawodowa studentów jako przykład pozaakademickiej działalności młodych ludzi. Przegląd Pedagogiczny, 1, 86–89.pl
dc.description.referencesBoguszewski R., (2019). Aktywność obywatelska i postawy prospołeczne. W: M. Grabowska i M. Gwiazda (red.), Młodzież 2018 (s. 140–152). Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.pl
dc.description.referencesBrzozowska-Brywczyńska, M. (2019). Kulturowe środowisko jednorożców – kilka notatek o młodzieży i kulturze popularnej. W: K. Szafraniec (red.), Młodzi 2018. Cywilizacyjne wyzwania, edukacyjne konieczności (s. 203–209). A Propos Serwis Wydawniczy Anna Sikorska-Michalak.pl
dc.description.referencesCress, C.M., Collier, P.J. i Reitenauer, V.L. (2023). Learning Through Serving: A Student Guidebook for Service-Learning and Civic Engagements across Academic Disciplines and Cultural Communities. Routledge.pl
dc.description.referencesKaryłowski, J. (1982). O dwóch typach altruizmu. Badania nad endo- i egzocentrycznymi źródłami podejmowania bezinteresownych działań na rzecz innych ludzi. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.description.referencesGórecki, M. (2013). Wolontariat – idea, organizacja, doświadczenia. Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne, 1, 81–110.pl
dc.description.referencesKaźmierczak, T. (2011). Partycypacja publiczna: pojęcie, ramy teoretyczne. W: A. Olech (red.), Partycypacja publiczna. O uczestnictwie obywateli w życiu społeczności lokalnej (s. 83–99). Instytut Spraw Publicznych.pl
dc.description.referencesLalak, D. i Pilch, T. (1999). Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesNiemirowski, T. (2015). Pojęcie rozwoju w psychologii rozwojowej. Horyzonty Psychologii, 5, 13–28.pl
dc.description.referencesOkoń, W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny. Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesRoguska, A. (2010). Wolontariat – działania na rzecz jednostki i społeczeństwa. W: M. Danielak-Chomać, B. Dobrowolska i A. Roguska (red.), Wolontariat w teorii i praktyce (s. 27–48). Fundacja na Rzecz Dzieci i Młodzieży „SZANSA”.pl
dc.description.referencesSamełko, E. (2023). Praca socjalna wolontariuszy podczas pomocy humanitarnej na rzecz ukraińskich uchodźców. Analiza wypowiedzi medialnych. Akademia Nauk Stosowanych w Łomży. https://doi.org/10.15633/9788363241926.03pl
dc.description.referencesSikora, E. (2006). (Nie)realne marzenia. Aspiracje życiowe młodzieży z osiedli byłych PGR-ów. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.pl
dc.description.referencesSloam, J. (2013). Voice and Equality: Young People’s Politics in the European Union. West European Politics, 4, 836–858.pl
dc.description.referencesSotelino-Losada, A., Arbués-Radigales, E., García-Docampo, L. i González-Geraldo, J.L. (2021). Service-Learning in Europe. Dimensions and Understanding From Academic Publication. Front. Educ. 6:604825. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.604825pl
dc.description.referencesSzorc, K. (2022). Youth Participation and Engagement in Global and Local Issues. W: E. Bielecka (red.), Youth Participation and Solidarity – Handbook for Students and Teachers of Social Professions (s. 24–38). Wydawnictwo Adam Marszałek.pl
dc.description.referencesSzymczak, W. (2022). Partycypacja społeczna młodzieży i jej wartościowanie. Analiza socjologiczna. Zeszyty Naukowe KUL, 2, 3–28.pl
dc.description.referencesZałuska, M. (1998). Społeczne uwarunkowania angażowania się w działalność organizacji pozarządowych. W: M. Załuska i J. Boczoń (red.), Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim (s. 95–101). „Śląsk”.pl
dc.description.referencesUNESCO. (1996). Learning: The Treasure Within. Report of the International Commission on Education for the 21st Century. UNESCO.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, Dz.U. 2003 nr 96 poz. 873, z późn. zm.pl
dc.description.referencesŻyłkiewicz-Płońska, E. (2022). Education and Training in the Context of Lifelong Learning. W: E. Bielecka (red.), Youth Participation and Solidarity – Handbook for Students and Teachers of Social Professions (s. 89–99). Wydawnictwo Adam Marszałek.pl
dc.description.issue2(22)pl
dc.description.firstpage69pl
dc.description.lastpage85pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0002-9348-7115-
dc.identifier.orcid0009-0008-6040-0504-
dc.identifier.orcid0009-0008-2130-1693-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2024_A_Butarewicz_Glowacka_M_Dowgiert_A_Suchocka_Wolontariat.pdf312,87 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons