REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19311
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNowakowska-Kaliszuk, Agnieszka-
dc.date.accessioned2025-11-26T06:41:53Z-
dc.date.available2025-11-26T06:41:53Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2(22), s. 59-66pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19311-
dc.description.abstractGeneza sharentingu wiąże się bezpośrednio z dynamicznym rozwojem technologii, a w szczególności z rosnącą popularnością mediów społecznościowych. Termin ten stanowi połączenie słów w języku angielskim sharing (udostępnianie) oraz parenting (rodzicielstwo) i oznacza praktykę aktywnego publikowania przez rodzica materiałów wizualnych z życia swojego dziecka. Celem artykułu jest analiza wpływu sharentingu na rozwój dzieci oraz próba odpowiedzi na pytanie, czym jest odpowiedzialny sharenting. Omówione zostaną zagrożenia płynące z praktyk sharentingowych w kontekście różnych stanów prywatności, motywy podejmowania przez rodziców tej formy komunikacji, a także pozytywne aspekty praktyki sharentingu w rozwoju relacji rodzinnych.pl
dc.description.abstractThe origins of ‘sharenting’ are directly related to the dynamic development of technology, and in particular to the growing popularity of social media. The term is a portmanteau of the words ‘sharing’ and ‘parenting’ and refers to the practice of a parent actively publishing visual materials from their child’s life. The aim of the article is to analyze the impact of sharing on children’s development and to try to answer the question of what responsible sharing is. The risks of sharing practices in the context of privacy, the motives for parents to undertake this form of communication, as well as the positive aspects of sharing practices in the development of family relationships will be discussed.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsCC BY-SA 4.0 Attribution-ShareAlike 4.0 International-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode-
dc.subjectsharentingpl
dc.subjectodpowiedzialne praktyki sharentingupl
dc.subjectprywatnośćpl
dc.subjectrozwój tożsamości cyfrowejpl
dc.subjectresponsible sharing practicespl
dc.subjectprivacypl
dc.subjectdevelopment of digital identitypl
dc.titleKorzyści praktyki sharentingu oraz potencjalne zagrożenia dla prywatności i rozwoju tożsamości cyfrowej dzieckapl
dc.title.alternativeBenefits of ‘Sharenting’ and the Potential Risks to Children’s Privacy and the Development of Their Digital Identitypl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderAttribution-ShareAlike 4.0 Internationalpl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2024.22.05-
dc.description.Emaila.nowakowska@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAmon, M.J., Kartvelishvili, N., Bertenthal, B.I., Hugenberg, K. i Kapadia, A. (2022). Sharenting and children’s privacy in the United States: parenting style, practices, and perspectives on sharing young children’s photos on social media. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 6(CSCW1), 1–30.pl
dc.description.referencesBlum-Ross, A. i Livingstone, S. (2017). Sharenting: parent blogging and the boundaries of the digital self. Popular Communication, 2, 110–125.pl
dc.description.referencesBriazu, R.A., Floccia, C. i Hanoch, Y. (2021). Facebook sharenting in mothers of young children: the risk are worth it but only for some. Technology, Mind, and Behavior, 2, 1–11.pl
dc.description.referencesBrosch, A. (2017). Sharenting – nowy wymiar rodzicielstwa. W: H. Krauze-Sikorska i M. Klichowski (red.), Świat małego dziecka. Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa (s. 379–387). Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.description.referencesChrostowska, B. (2018). Sharenting – skala i wielowymiarowość zjawiska (nierozważnego) ujawniania przez rodziców informacji o dzieciach w mediach społecznościowych. Problemy Wczesnej Edukacji, 4, 58-68.pl
dc.description.referencesDacka, M. (2024). Wyzwania młodzieżowe – nieświadomość zagrożenia czy presja rówieśników? Niebezpieczne konsekwencje zabaw współczesnych nastolatków. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 1, 79-88.pl
dc.description.referencesDziekońska, J. (2024). Wychowanie cyfrowe dzieci i młodzieży zanurzonych w Internecie. Rodzicielskie strategie, przekonania i trudności. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 633(8), 48–60. https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.8658pl
dc.description.referencesHaley, K. (2020). Sharenting and the (potential) right to be forgotten. Indiana Law Journal, 3, 1005–1020.pl
dc.description.referencesJaśkiewicz, A. (2022). Pogranicze online–offline jako nowa czasoprzestrzeń funkcjonowania człowieka. Parezja, 1(17), 37–47.pl
dc.description.referencesLatipah, E., Kistoro, H.C.A., Hasanah, F.F. i Putranta, H. (2020). Elaborating motive and psychological impact of sharenting in millennial parents. Universal Journal of Educational Research, 8, 4807–4817.pl
dc.description.referencesŁukasiak, K. (2024). Od prywatności do publiczności. O potrzebie edukacji medialnej w erze cyfrowej na przykładzie zjawiska sharentingu. Kultura i Edukacja, 3(145), 27–40. https:// doi.org/10.15804/kie.2024.03.02pl
dc.description.referencesMascheroni, G., Cino, D., Amadori, G. i Giuseppe Zaffaroni, L. (2023). Non-sharing as a form of maternal care the ambiguous meanings of sharenting for mothers of 0 to 8 year-old children. Italian Sociological Review, 13(1), 111–130.pl
dc.description.referencesNí Bhroin, N., Dinh, T., Thiel, K., Lampert, C., Staksrud, E. i Olafsson, K. (2022). The privacy paradox by proxy: Considering predictors of sharenting. Media and Communication, 1, 371–383.pl
dc.description.referencesNowotniak, J. (2024). Dziecko w świecie kultury wizualnej. Polska Myśl Pedagogiczna, 10, 201–217.pl
dc.description.referencesOng, L.L., Fox, A.K., Cook, L.A., Bessant, C., Gan, P., Hoy, M.G. i Steinberg, S.B. (2022). Sharenting in an evolving digital world: increasing online connection and consumer vulnerability. Journal Of Consumer Affairs, 56(3), 1106–112.pl
dc.description.referencesRanzini, G., Newlands, G. i Lutz, C. (2020). Sharenting, Peer Influence, and Privacy Concerns: A Study on the Instagram-Sharing Behaviors of Parents in the United Kingdom. Social Media + Society, 4. https://doi.org/10.1177/2056305120978376pl
dc.description.referencesUszyńska-Jarmoc, J. i Naruszewicz, A. (2018). Dziecięce rozumienie cyberprzestrzeni i zagrożeń z nią związanych. Problemy Wczesnej Edukacji, 2, 48–59.pl
dc.description.referencesWalrave, M., Robbé, S., Staes, L. i Hallam, L. (2023). Mindful sharenting: how millennial parents balance between sharing and protecting. Frontiers in Psychology, 14, 1–13.pl
dc.description.referencesWalrave, M., Verswijvel, K., Ouvrein, G., Staes, L., Hallam, L. i Hardies, K. (2022). The limits of sharenting: exploring parents’ and adolescents’ sharenting boundaries through the lens of Communication Privacy Management theory. Frontiers in Education, 7, 1–12.pl
dc.description.referencesWestin, A.F. (1967). Privacy and freedom. Atheneum.pl
dc.description.referencesWestin, A.F. (2003). Social and Political Dimensions of Privacy. Journal of Social Issues, 2, 431–453.pl
dc.description.issue2(22)pl
dc.description.firstpage59pl
dc.description.lastpage66pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0002-6988-9325-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2024_A_Nowakowska_Kaliszuk_Korzysci_praktyki_sharentingu.pdf224,65 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons