REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19306
Tytuł: Egzystencjalne znaczenie „integralnej praktyki życiowej” jako instytucji rozwojowej
Inne tytuły: The Existential Meaning of the Integral Life Practice Institution
Autorzy: Marzec, Jarosław
Słowa kluczowe: rozwój
edukacja
integralna praktyka życiowa
teoria integralna
Ken Wilber
development
education
integral life practice
integral theory
Data wydania: 2024
Data dodania: 25-lis-2025
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2(22), s. 13-25
Abstrakt: Prezentowany tekst koncentruje się nad zagadnieniem rozwoju jako celu wychowania. Zamierzeniem autora było odwołanie i nawiązanie do rozważań L. Kohlberga i Ch. Meyer jako źródła do podjęcia tematu rozwoju w kontekście edukacji. Podjęte rozważania dotyczą także problemu rozwoju w perspektywie integralnej teorii K. Wilbera. W tekście została zaprezentowana instytucja rozwojowa w postaci integralnej praktyki życiowej oraz szeroka perspektywa rozwoju duchowego zaprezentowana w ostatnich pracach Wilbera. Instytucja integralnej praktyki życiowej może stanowić teoretyczną podstawę andragogiki oraz inspirować do poszukiwania fundamentów rozwoju człowieka dorosłego.
The presented text concentrates on the problem of development as the aim of education. In the author’s intention it was crucial to refer to the text of L. Kohlberg and Ch. Meyer in the context of development as the aim of education to point to the basic source of considerations on development in the context of education. The presented considerations also introduce the integral vision of development and integral life practice from the works of Ken Wilber. The institution of integral life practice can consist of the theoretical frame for andragogy and can help to organize the horizon of development for adults seeking inspiration in that sphere.
E-mail: jarekmarzec@poczta.fm
URI: http://hdl.handle.net/11320/19306
DOI: 10.15290/parezja.2024.22.02
ISSN: 2353-7914
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0003-0681-8295
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Właściciel praw: Attribution-ShareAlike 4.0 International
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2024_ J_Marzec_Egzystencjalne_znaczenie_integralnej_praktyki_zyciowej.pdf247,1 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons