REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19306
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMarzec, Jarosław-
dc.date.accessioned2025-11-25T09:37:37Z-
dc.date.available2025-11-25T09:37:37Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2(22), s. 13-25pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19306-
dc.description.abstractPrezentowany tekst koncentruje się nad zagadnieniem rozwoju jako celu wychowania. Zamierzeniem autora było odwołanie i nawiązanie do rozważań L. Kohlberga i Ch. Meyer jako źródła do podjęcia tematu rozwoju w kontekście edukacji. Podjęte rozważania dotyczą także problemu rozwoju w perspektywie integralnej teorii K. Wilbera. W tekście została zaprezentowana instytucja rozwojowa w postaci integralnej praktyki życiowej oraz szeroka perspektywa rozwoju duchowego zaprezentowana w ostatnich pracach Wilbera. Instytucja integralnej praktyki życiowej może stanowić teoretyczną podstawę andragogiki oraz inspirować do poszukiwania fundamentów rozwoju człowieka dorosłego.pl
dc.description.abstractThe presented text concentrates on the problem of development as the aim of education. In the author’s intention it was crucial to refer to the text of L. Kohlberg and Ch. Meyer in the context of development as the aim of education to point to the basic source of considerations on development in the context of education. The presented considerations also introduce the integral vision of development and integral life practice from the works of Ken Wilber. The institution of integral life practice can consist of the theoretical frame for andragogy and can help to organize the horizon of development for adults seeking inspiration in that sphere.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsCC BY-SA 4.0 Attribution-ShareAlike 4.0 International-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode-
dc.subjectrozwójpl
dc.subjectedukacjapl
dc.subjectintegralna praktyka życiowapl
dc.subjectteoria integralnapl
dc.subjectKen Wilberpl
dc.subjectdevelopmentpl
dc.subjecteducationpl
dc.subjectintegral life practicepl
dc.subjectintegral theorypl
dc.titleEgzystencjalne znaczenie „integralnej praktyki życiowej” jako instytucji rozwojowejpl
dc.title.alternativeThe Existential Meaning of the Integral Life Practice Institutionpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderAttribution-ShareAlike 4.0 Internationalpl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2024.22.02-
dc.description.Emailjarekmarzec@poczta.fmpl
dc.description.referencesBachmann-Medick, D. (2012). Cultural turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze. Oficyna Naukowa.pl
dc.description.referencesBurszta, W. (2013). Wojny kulturowe jako fenomen antropologiczny. B.m.w. https://nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/2._wojciech_j._burszta_wojny_kulturowe_jako_fenomen_antropologiczny.pdfpl
dc.description.referencesDenzin, N. i Lincoln, Y.S. (2014). Metody badań jakościowych. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesKielar, M.B. (2012). Integralna wizja Kena Wilbera i jej zastosowanie w edukacji. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.pl
dc.description.referencesKielar, M.B. i Gop, A. (2012). Integralny Pluralizm Metodologiczny. Teoria i badania naukowe. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.pl
dc.description.referencesKohlberg, L. i Meyer, Ch. (1993). Rozwój jako cel wychowania. W: Z. Kwieciński i L. Witkowski (red.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach (s. 51–95), IBE „Edytor”.pl
dc.description.referencesLoytard, J.F. (1997). Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy. Aletheia.pl
dc.description.referencesMarzec, J. (2011). Ken Wilber – pasja rozwoju. Przegląd Pedagogiczny, 2, 25–39.pl
dc.description.referencesMarzec, J. (2017). Odkrycie uważności. Rozważania wokół instytucji „integralnej praktyki życiowej” Kena Wilbera. W: B. Przyborowska, P. Błajet, I. Murawska i E. Aksamit (red.), Kategoria integralności w edukacji (s. 155–172). Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.pl
dc.description.referencesMarzec, J. (2019). Fale istnienia. Moje spotkania z Kenem Wilberem. Wydawnictwo Naukowe Katedra.pl
dc.description.referencesMarzec, J. (2022). Glossa o duchowości integralnej. Przegląd Pedagogiczny, 1, 63–73.pl
dc.description.referencesMarzec, J. (2022). Nowe wyzwania dla teorii edukacji – integralna edukacja i mindfulness w edukacji. Ars Educandi, 19, 87–101.pl
dc.description.referencesMarzec, J. (2022). Zawiedzione nadzieje – neoliberalne konteksty ruchu mindfulness. W: M. Szczepska-Pustkowska i S. Zielka (red.), Religia i duchowość z perspektywy pedagogicznej: od idei do empirii (s. 67–88). Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.pl
dc.description.referencesOstrowicka, H. (2022). Problematyzacje. Studia nad dyskursem w badaniach edukacyjnych. Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesPurser, R. (2019). Mcmindfulness: How mindfulness became the new capitalist spirituality. Reapeater.pl
dc.description.referencesSośnicki, K. (1964). Istota i cele wychowania. Nasza Księgarnia.pl
dc.description.referencesWilber, K. (1993). Moja własna odyseja: wyzwanie dla psychologii humanistycznej i transpersonalnej. W: J. Dmuchowski (red.), Psychoterapia i zen (s. 9–33). Jacek Santorski & Co.pl
dc.description.referencesWilber, K. (1995a). Śmiertelni, nieśmiertelni. Jacek Santroski & Co.pl
dc.description.referencesWilber, K. (1995b). Sex, Ecology, Spirituality. The Spirit of Evolution. Shambhala.pl
dc.description.referencesWilber, K. (1996). Niepodzielone. Wschodnie i zachodnie teorie rozwoju osobowości. Zysk i S-ka.pl
dc.description.referencesWilber, K. (1997). Eksplozja świadomości. Wydawnictwo Abraxas.pl
dc.description.referencesWilber, K. (1998). Krótka historia wszystkiego. Jacek Santorski & Co.pl
dc.description.referencesWilber, K. (2000). Jeden smak. Przemyślenia nad integralną duchowością, przeł. H. Smagacz. Jacek Santorski & Co.pl
dc.description.referencesWilber, K. (2003). Psychologia integralna. Jacek Santorski & Co.pl
dc.description.referencesWilber, K. (2006a). Integralna teoria wszystkiego, przeł. C. Urbański. Zysk i S-ka.pl
dc.description.referencesWilber, K. (2006b). Integral spirituality. A startling new role for religion in the modern and postmodern world. Integral Books.pl
dc.description.referencesWilber, K. (2007). The Integral Vision. Shambhala.pl
dc.description.referencesWilber, K. (2008). Małżeństwo rozumu z duszą. Integracja nauki i religi. Jacek Santorski & Co.pl
dc.description.referencesWilber, K. (2010). Boomeritis, przeł. K. Mazurek. Wydawnictwo Czarna Owca.pl
dc.description.referencesWilber, K. (2015). The Fourth Turning. Imaging the Evolution of an Integral Buddhism. Shambhala.pl
dc.description.referencesWilber, K. (2016). Integral Meditation: Mindfulness as a Way to Grow Up, Wake Up, and Show Up in Your Life. Shambhala.pl
dc.description.referencesWilber, K. (2017a). The religion of tomorrow: A vision for the future of the great traditions – more inclusive, more comprehensive, more complete. Shambhala.pl
dc.description.referencesWilber, K. (2017b). Trump and Post-Truth World. An Evolutionary Self-Correction. Shambhala.pl
dc.description.referencesWilber, K. (2018). Integral Buddhism and the Future of Spirituality. Shambhala.pl
dc.description.referencesWilber, K. (2024). A Post-Truth World. Politics, Polarization and a Vision for Transcending the Chaos. Shambhala.pl
dc.description.referencesWilber, K. (2024). Finding Radical Wholeness. The Integral Path to Unity, Growth, and Delight. Shambhala.pl
dc.description.referencesWilber, K., Patten, T., Leonard, A. i Morelli, M. (2008). Integral life practice: A 21-st century blueprint for physical health, emotional balance, mental clarity, and spiritual awakening. Integral Books.pl
dc.description.issue2(22)pl
dc.description.firstpage13pl
dc.description.lastpage25pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0003-0681-8295-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2024_ J_Marzec_Egzystencjalne_znaczenie_integralnej_praktyki_zyciowej.pdf247,1 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons