REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18985
Tytuł: Gżegżółka i spółka – kilka słów o rozwijaniu kompetencji ortograficznej w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego w wybranych materiałach dydaktycznych
Inne tytuły: Gżegżółka i spółka – on developing orthographic competence in the teaching of Polish as a foreign and second language in selected educational materials
Autorzy: Jędryka, Beata Katarzyna
Słowa kluczowe: język polski jako obcy/drugi
kompetencja ortograficzna
zadania ortograficzne
podręcznik
Polish as a foreign/second language
orthographic competence
orthographic tasks
textbook
teaching
Data wydania: 2025
Data dodania: 8-paź-2025
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Linguodidactica, T. 29, 2025, s. 97-113
Abstrakt: Artykuł podejmuje problematykę kompetencji ortograficznej w dydaktyce języka polskiego jako obcego/drugiego. Celem autorki jest ukazanie roli poprawnej pisowni jako integralnego elementu kompetencji językowej, kulturowej i edukacyjnej, który – mimo swojej wagi – bywa marginalizowany w praktyce glottodydaktycznej, zwłaszcza na poziomach A1–B1. Na podstawie przeglądu literatury metodycznej oraz analizy wybranych publikacji dydaktycznych, w których komponent ortograficzny został wyraźnie wyodrębniony, przedstawiono zakres i typologię zadań ortograficznych wykorzystywanych w nauczaniu polszczyzny. W tekście dodatkowo zaakcentowano konieczność rozwijania świadomości ortograficznej uczących się poprzez działania zróżnicowane poznawczo i funkcjonalnie – od ćwiczeń rekonstrukcyjnych, poprzez refleksyjne, po produktywne.
The article addresses the issue of orthographic competence in the didactics of Polish as a foreign or second language. The author’s aim was to highlight the role of accurate spelling as an integral component of linguistic, cultural, and educational competence, which – despite its importanc – is often marginalized in glottodidactic practice, particularly at the A1–B1 proficiency levels. Based on a review of methodological literature and an analysis of selected didactic materials in which the orthographic component has been clearly distinguished, the article outlines the scope and typology of spelling­‑related tasks used in teaching Polish. The text further emphasizes the need to develop learners’ orthographic awareness through cognitively and functionally diverse activities – ranging from reconstructive and reflective to productive tasks.
Afiliacja: Uniwersytet Warszawski
E-mail: beata.jedryka@uw.edu.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/18985
DOI: 10.15290/lingdid.2025.29.07
e-ISSN: 2957-0204
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-1446-8910
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl
Właściciel praw: CC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2025, tom XXIX

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
B_K_Jedryka_Gzegzolka_i_spolka_kilka_slow_o_rozwijaniu_kompetencji_ortograficznej.pdf225,38 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons