Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18985
Tytuł: | Gżegżółka i spółka – kilka słów o rozwijaniu kompetencji ortograficznej w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego w wybranych materiałach dydaktycznych |
Inne tytuły: | Gżegżółka i spółka – on developing orthographic competence in the teaching of Polish as a foreign and second language in selected educational materials |
Autorzy: | Jędryka, Beata Katarzyna |
Słowa kluczowe: | język polski jako obcy/drugi kompetencja ortograficzna zadania ortograficzne podręcznik Polish as a foreign/second language orthographic competence orthographic tasks textbook teaching |
Data wydania: | 2025 |
Data dodania: | 8-paź-2025 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Linguodidactica, T. 29, 2025, s. 97-113 |
Abstrakt: | Artykuł podejmuje problematykę kompetencji ortograficznej w dydaktyce języka polskiego jako obcego/drugiego. Celem autorki jest ukazanie roli poprawnej pisowni jako integralnego elementu kompetencji językowej, kulturowej i edukacyjnej, który – mimo swojej wagi – bywa marginalizowany w praktyce glottodydaktycznej, zwłaszcza na poziomach A1–B1. Na podstawie przeglądu literatury metodycznej oraz analizy wybranych publikacji dydaktycznych, w których komponent ortograficzny został wyraźnie wyodrębniony, przedstawiono zakres i typologię zadań ortograficznych wykorzystywanych w nauczaniu polszczyzny. W tekście dodatkowo zaakcentowano konieczność rozwijania świadomości ortograficznej uczących się poprzez działania zróżnicowane poznawczo i funkcjonalnie – od ćwiczeń rekonstrukcyjnych, poprzez refleksyjne, po produktywne. The article addresses the issue of orthographic competence in the didactics of Polish as a foreign or second language. The author’s aim was to highlight the role of accurate spelling as an integral component of linguistic, cultural, and educational competence, which – despite its importanc – is often marginalized in glottodidactic practice, particularly at the A1–B1 proficiency levels. Based on a review of methodological literature and an analysis of selected didactic materials in which the orthographic component has been clearly distinguished, the article outlines the scope and typology of spelling‑related tasks used in teaching Polish. The text further emphasizes the need to develop learners’ orthographic awareness through cognitively and functionally diverse activities – ranging from reconstructive and reflective to productive tasks. |
Afiliacja: | Uniwersytet Warszawski |
E-mail: | beata.jedryka@uw.edu.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/18985 |
DOI: | 10.15290/lingdid.2025.29.07 |
e-ISSN: | 2957-0204 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-1446-8910 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl |
Właściciel praw: | CC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach |
Występuje w kolekcji(ach): | Linguodidactica, 2025, tom XXIX |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
B_K_Jedryka_Gzegzolka_i_spolka_kilka_slow_o_rozwijaniu_kompetencji_ortograficznej.pdf | 225,38 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL