Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18985
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Jędryka, Beata Katarzyna | - |
dc.date.accessioned | 2025-10-08T11:52:07Z | - |
dc.date.available | 2025-10-08T11:52:07Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.citation | Linguodidactica, T. 29, 2025, s. 97-113 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18985 | - |
dc.description.abstract | Artykuł podejmuje problematykę kompetencji ortograficznej w dydaktyce języka polskiego jako obcego/drugiego. Celem autorki jest ukazanie roli poprawnej pisowni jako integralnego elementu kompetencji językowej, kulturowej i edukacyjnej, który – mimo swojej wagi – bywa marginalizowany w praktyce glottodydaktycznej, zwłaszcza na poziomach A1–B1. Na podstawie przeglądu literatury metodycznej oraz analizy wybranych publikacji dydaktycznych, w których komponent ortograficzny został wyraźnie wyodrębniony, przedstawiono zakres i typologię zadań ortograficznych wykorzystywanych w nauczaniu polszczyzny. W tekście dodatkowo zaakcentowano konieczność rozwijania świadomości ortograficznej uczących się poprzez działania zróżnicowane poznawczo i funkcjonalnie – od ćwiczeń rekonstrukcyjnych, poprzez refleksyjne, po produktywne. | pl |
dc.description.abstract | The article addresses the issue of orthographic competence in the didactics of Polish as a foreign or second language. The author’s aim was to highlight the role of accurate spelling as an integral component of linguistic, cultural, and educational competence, which – despite its importanc – is often marginalized in glottodidactic practice, particularly at the A1–B1 proficiency levels. Based on a review of methodological literature and an analysis of selected didactic materials in which the orthographic component has been clearly distinguished, the article outlines the scope and typology of spelling‑related tasks used in teaching Polish. The text further emphasizes the need to develop learners’ orthographic awareness through cognitively and functionally diverse activities – ranging from reconstructive and reflective to productive tasks. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | CC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl | pl |
dc.subject | język polski jako obcy/drugi | pl |
dc.subject | kompetencja ortograficzna | pl |
dc.subject | zadania ortograficzne | pl |
dc.subject | podręcznik | pl |
dc.subject | Polish as a foreign/second language | pl |
dc.subject | orthographic competence | pl |
dc.subject | orthographic tasks | pl |
dc.subject | textbook | pl |
dc.subject | teaching | pl |
dc.title | Gżegżółka i spółka – kilka słów o rozwijaniu kompetencji ortograficznej w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego w wybranych materiałach dydaktycznych | pl |
dc.title.alternative | Gżegżółka i spółka – on developing orthographic competence in the teaching of Polish as a foreign and second language in selected educational materials | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | CC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/lingdid.2025.29.07 | - |
dc.description.Email | beata.jedryka@uw.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Warszawski | pl |
dc.description.references | Bogdanowicz M., Zaburzenia komunikacji pisemnej – autorska propozycja modelu patomechanizmu dysleksji, [w:] Zaburzenia komunikacji pisemnej, A. Domagała, U. Mirecka (red.), Gdańsk 2017, s. 44–85. | pl |
dc.description.references | Cook V., Bassetti B., Second language writing systems, Clevedon 2005. | pl |
dc.description.references | Gaze M., Związki między słowotwórstwem a grafią w nauczaniu języka polskiego jako obcego, [w:] PLEJ_2 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe, O. Majchrzak (red.), Łódź 2013, s. 231–247. | pl |
dc.description.references | Gębal P.E., Miodunka W.T., Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa 2020. | pl |
dc.description.references | Jędryka B.K., Język polski w polonijnej szkole, Warszawa 2012. | pl |
dc.description.references | Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009. | pl |
dc.description.references | Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2005. | pl |
dc.description.references | Lipińska E., Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego, Kraków 2023. | pl |
dc.description.references | Lipińska E., Nie ma róży bez kolców, Kraków 2010. | pl |
dc.description.references | Łukaszewicz B., Yaumen N., Święcka A., Garncarek P., Zdaj się na polski! Podręcznik kursowy przygotowujący do egzaminu certyfikatowego na poziomie B1, Warszawa 2022. | pl |
dc.description.references | Maliszewski B., Uczyć się „od błędów” – analiza uchybień w pisemnych pracach uczniów szkół polonijnych w USA, „Półrocznik Językoznawczy Tertium. Tertium Linguistic Journal” 2020, 5, s. 211–232. | pl |
dc.description.references | Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2008. | pl |
dc.description.references | Piątek T., Kompetencje ortograficzne uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej – uwarunkowania, stan aktualny, ćwiczenia usprawniające, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2015, 2, s. 194–209. | pl |
dc.description.references | Pietras I., Ortografia a umiejętność pisania, [w:] Zaburzenia komunikacji pisemnej, A. Domagała, U. Mirecka (red.), Gdańsk 2017, s. 231–244. | pl |
dc.description.references | Polański E., Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1987. | pl |
dc.description.references | Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turek (red.), Kraków 2016. | pl |
dc.description.references | Saloni Z., Refleksje o ortografii (polskiej), „Poradnik Językowy” 2025, 3, s. 64–70. | pl |
dc.description.references | Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005. | pl |
dc.description.references | Seretny A., Lipińska E., Przewodnik po egzaminach certyfikatowych, Kraków 2005. | pl |
dc.description.references | Szelc-Mays M., Moje litery. Piszę na A. Podręcznik dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2020. | pl |
dc.description.references | Zawadka J., Analiza sposobu zapisu polskich liter w pracach pisemnych studentów koreańskich, hiszpańskich i niemieckich, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie polonistyczne cudzoziemców” 2015, 22, s. 267–282, [online], https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.18 [dostęp: 12.04.2025]. | pl |
dc.description.references | Zawadka J., Błędy grafii w pracach pisemnych studentów z Niemiec uczących się języka polskiego jako obcego w perspektywie badań ilościowych, [w:] Kierunki badań w glottodydaktyce polonistycznej, M. Biernacka, I. Janowska (red.), Warszawa 2020, s. 261–172. | pl |
dc.description.references | Zarych E., Ortografia polska w ćwiczeniach dla obcokrajowców, Kraków 2021. | pl |
dc.identifier.eissn | 2957-0204 | - |
dc.description.volume | 29 | pl |
dc.description.firstpage | 97 | pl |
dc.description.lastpage | 113 | pl |
dc.identifier.citation2 | Linguodidactica | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-1446-8910 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Linguodidactica, 2025, tom XXIX |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
B_K_Jedryka_Gzegzolka_i_spolka_kilka_slow_o_rozwijaniu_kompetencji_ortograficznej.pdf | 225,38 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL