Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18142
Tytuł: | Co możemy zrobić, aby nie zostawiać świata takim, jakim jest? Tutoring jako droga do podnoszenia świadomości ekologicznej |
Inne tytuły: | What Can We Do so as Not to Leave the World Strange as it is? Tutoring as a Path to the Accessible Ecological Awareness |
Autorzy: | Zalas, Katarzyna |
Słowa kluczowe: | antropocen tutoring edukacja ekologiczna Anthropocene tutoring ecological education |
Data wydania: | 2024 |
Data dodania: | 28-mar-2025 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 1(21), s. 85-99 |
Abstrakt: | W dobie antropocenu, epoki charakteryzującej się bezprecedensowym wpływem człowieka na planetę, edukacja ekologiczna staje się działaniem o kluczowym znaczeniu. Kształtowanie postaw proekologicznych oraz umiejętności krytycznego myślenia o otaczającym świecie jest niezbędne dla budowania zrównoważonej przyszłości. We wskazanym kontekście tutoring może stanowić cenne narzędzie edukacji ekologicznej, oferując zarówno spersonalizowane, jak i angażujące doświadczenie edukacyjne, uwzględniające potencjał i potrzeby tutees. Celem niniejszego artykułu jest wskazanie potencjalnych możliwości wykorzystania tutoringu do podnoszenia świadomości ekologicznej, promowania krytycznego dociekania i refleksji na temat własnych zachowań i wzorców konsumpcji w czasie antropocenu oraz tworzenia przestrzeni do wdrażania innowacji w zakresie zrównoważonych rozwiązań problemów środowiskowych. In the Anthropocene, an era characterized by unprecedented human impact on the planet, environmental education becomes a challenge of key importance. Shaping pro-ecological attitudes and the ability to think critically about the surrounding world is essential to building a sustainable future. In this context, tutoring can be a valuable tool for environmental education, offering a both personalized and engaging learning experience that takes into account the potential and needs of tutees. In the article, I will present how tutoring can be used to raise ecological awareness, promote critical inquiry and reflection on one’s own behavior and consumption patterns in the Anthropocene, and create space for implementing innovations in the field of sustainable solutions to environmental problems. |
Afiliacja: | Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie |
E-mail: | k.zalas@ujd.edu.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/18142 |
DOI: | 10.15290/parezja.2024.21.07 |
ISSN: | 2353-7914 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0001-7351-4449 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode |
Właściciel praw: | Attribution-ShareAlike 4.0 International |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 1 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_1_2024_K_Zalas_Co_mozemy_zrobic_aby_nie_zostawiac_swiata_takim_jakim_jest.pdf | 169,77 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL