Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18142
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Zalas, Katarzyna | - |
dc.date.accessioned | 2025-03-28T07:03:22Z | - |
dc.date.available | 2025-03-28T07:03:22Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.citation | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 1(21), s. 85-99 | pl |
dc.identifier.issn | 2353-7914 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18142 | - |
dc.description.abstract | W dobie antropocenu, epoki charakteryzującej się bezprecedensowym wpływem człowieka na planetę, edukacja ekologiczna staje się działaniem o kluczowym znaczeniu. Kształtowanie postaw proekologicznych oraz umiejętności krytycznego myślenia o otaczającym świecie jest niezbędne dla budowania zrównoważonej przyszłości. We wskazanym kontekście tutoring może stanowić cenne narzędzie edukacji ekologicznej, oferując zarówno spersonalizowane, jak i angażujące doświadczenie edukacyjne, uwzględniające potencjał i potrzeby tutees. Celem niniejszego artykułu jest wskazanie potencjalnych możliwości wykorzystania tutoringu do podnoszenia świadomości ekologicznej, promowania krytycznego dociekania i refleksji na temat własnych zachowań i wzorców konsumpcji w czasie antropocenu oraz tworzenia przestrzeni do wdrażania innowacji w zakresie zrównoważonych rozwiązań problemów środowiskowych. | pl |
dc.description.abstract | In the Anthropocene, an era characterized by unprecedented human impact on the planet, environmental education becomes a challenge of key importance. Shaping pro-ecological attitudes and the ability to think critically about the surrounding world is essential to building a sustainable future. In this context, tutoring can be a valuable tool for environmental education, offering a both personalized and engaging learning experience that takes into account the potential and needs of tutees. In the article, I will present how tutoring can be used to raise ecological awareness, promote critical inquiry and reflection on one’s own behavior and consumption patterns in the Anthropocene, and create space for implementing innovations in the field of sustainable solutions to environmental problems. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | CC BY-SA 4.0 Attribution-ShareAlike 4.0 International | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode | pl |
dc.subject | antropocen | pl |
dc.subject | tutoring | pl |
dc.subject | edukacja ekologiczna | pl |
dc.subject | Anthropocene | pl |
dc.subject | tutoring | pl |
dc.subject | ecological education | pl |
dc.title | Co możemy zrobić, aby nie zostawiać świata takim, jakim jest? Tutoring jako droga do podnoszenia świadomości ekologicznej | pl |
dc.title.alternative | What Can We Do so as Not to Leave the World Strange as it is? Tutoring as a Path to the Accessible Ecological Awareness | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Attribution-ShareAlike 4.0 International | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/parezja.2024.21.07 | - |
dc.description.Email | k.zalas@ujd.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie | pl |
dc.description.references | Albińska, E. (2005). Pedagogika ekologiczna. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. 4). Wydawnictwo Akademickie Żak. | pl |
dc.description.references | Andrukowicz, W. (2021). Ekoświadomość wobec pedagogiki zadomowienia i zrównoważonego rozwoju. Studia Paedagogica Ignatiana, 24(1), 45–70. | pl |
dc.description.references | Bałachowicz, J. (2016). Idea zrównoważonego rozwoju w teorii pedagogicznej. W: L. Tuszyńska (red.), Koncepcja zrównoważonego rozwoju w kształceniu nauczycieli klas początkowych (s. 11–43). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. | pl |
dc.description.references | Bińczyk, E. (2018). Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu. Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.description.references | Birkenmajer, K. (2012). Antropocen – nowa epoka geologiczna? Przegląd Geologiczny, 60(11), 587–588. | pl |
dc.description.references | Bonenberg, M. (2008). Etyka ekologiczna, W: D. Ciszek (red.), Słownik bioetyki, biopolityki i ekofilozofii. Polskie Towarzystwo Filozoficzne. | pl |
dc.description.references | Bonneuil, Ch. i Fressoz, J.B. (2020). Naukowcy i antropos. Antropocen czy oligantropocen? Teksty Drugie, 1, 186–203. | pl |
dc.description.references | Brzozowski, T. (2017). Tutoring jako alternatywna metoda edukacji. Przedsiębiorczość – Edukacja, 13, 291–303. | pl |
dc.description.references | Bostrom, N. (2013). Existential Risk Prevention as Global Priority. Global Policy, 4(1), 15−16. | pl |
dc.description.references | Budzyński, M., Czekierda, P., Traczyński, J., Zalewski, Z. i Zembrzuska, A. (red.). (2009), Tutoring w szkole – między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej. Towarzystwo Edukacji Otwartej. | pl |
dc.description.references | Chutorański, M. (2022). Nieantropocentryczna pedagogiczność lasu. Forum Pedagogiczne, 13(2), 127–139. | pl |
dc.description.references | Ciążela, H. (2023). Katastrofa ekologiczna – od prognozy do rzeczywistości. Globalny problem refleksji filozoficznej w polskim lustrze. Studia Philosophiae Christianae, 1, 131–153. | pl |
dc.description.references | Dzwonkowska, D. (2022). Wprowadzenie do etyki środowiskowej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. | pl |
dc.description.references | Francuz, G. (2018). Pytanie o człowieka i jego miejsce w epoce antropocenu. Humanistyka i Przyrodoznawstwo, 24, 609–619. | pl |
dc.description.references | Goering, L. (2019). Climate change an ‘imminent’ security threat, risk experts say. https://news.trust.org/item/20190219234215-xnh52 (dostęp: 4.04.2024). | pl |
dc.description.references | Gola, B. (2016). W poszukiwaniu etyki środowiskowej dla teorii wychowania ekologicznego. Studia Ecologiae et Bioethicae, 14(1), 55–76. | pl |
dc.description.references | Gola, B. (2022). Wychowanie do wartości ekologicznych. Którędy do budowania więzi dzieci z przyrodą? Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 4(67), 95–107. | pl |
dc.description.references | Gola, B. (2018). Etyka środowiskowa w edukacji ekologicznej. Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
dc.description.references | Gonowicz-Bączyk, A. (2015). Narodziny i rozwój etyki środowiskowej. Studia Ecologiae et Bioethicae, 13(4), 39–63. | pl |
dc.description.references | Hull, Z. (1999). Problemy filozofii ekologii. W: A. Papuziński (red.), Wprowadzenie do filozoficznych problemów ekologii (s. 55–95). Wydawnictwo WSP. | pl |
dc.description.references | Konstańczak, S. (2008). Etyka środowiskowa, W: D. Ciszek (red.), Słownik bioetyki, biopolityki i ekofilozofii. Polskie Towarzystwo Filozoficzne. | pl |
dc.description.references | Kozłowska, A. (2020). Esej o edukacji ekologicznej. Inspiracje Daltońskie. Teoria i Praktyka, 10–11, 4–21. | pl |
dc.description.references | Kozłowska, A. (2021). Edukacja ekologiczna w polskiej podstawie programowej. Rocznik Pedagogiczny, 44(1), 123–150. | pl |
dc.description.references | Krauze-Kołodziej, A., Paprocka-Piotrowska, U., Gładysz, A., Domagała-Zyśk, E., Martynowska, K. i Bartnik, A. (2023). Tutoring dla początkujących. 5 kroków do wdrożenia indywidualizacji nauczania. Wydawnictwo KUL. | pl |
dc.description.references | Michalska, M. (2016). Edukacja ekologiczna jako niezbędny element kształcenia na studiach wyższych. Prace Naukowe Uniwersytety Ekonomicznego we Wrocławiu, 453, 235–446. | pl |
dc.description.references | Ochwat, M. (2019). Klimat – konflikty – migracje. Scenariusze przyszłości. Postscriptum Polonistyczne, 2(24), 51–71. | pl |
dc.description.references | Ochwat, M. (2020). (Współ)myślenie w humanistyce: literackie ekokształcenie w epoce antropocenu. Polonistyka. Innowacje, 12, 31–51. | pl |
dc.description.references | Paluch, B. (2022). Pedagogika lasu i pierwsze ścieżki jej teoretycznych konceptualizacji. Forum Pedagogiczne, 13(2), 17–30. | pl |
dc.description.references | Papuziński, A. (1998). Życie – nauka – ekologia. Prolegomena do kulturalistycznej filozofii ekologii. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej. | pl |
dc.description.references | Papuziński, A. (1999). Świadomość ekologiczna a kultura, W: A. Papuziński, Wprowadzenie do filozoficznych problemów ekologii. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej. | pl |
dc.description.references | Papuziński, A. (2006). Świadomość ekologiczna w świetle teorii i praktyki. Zarys politologicznego modelu świadomości ekologicznej. Problemy Ekorozwoju, 1(1), 33–40. | pl |
dc.description.references | Ptaszyńska, A. (2019). Antropocen. Wielki przyspieszenie i insektagedon. Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych, 68(4), 553–560. | pl |
dc.description.references | Ratajczak, S. (2016). Tutoring akademicki – korzyści dla studenta, nauczyciela i uczelni wyższej. Kultura i Edukacja, 3(113), 154–171. | pl |
dc.description.references | Sarnat-Ciastko, A. (2015). Tutoring w polskiej szkole. Difin. | pl |
dc.description.references | Sławińska, M. (2015). Tutoring rówieśniczy w edukacji, czyli jak uczniowie uczą się od siebie wzajemnie i co z tego wynika. Forum Oświatowe, 27(2), 41–56. | pl |
dc.description.references | Śliwerski, B. (2022). Pedagogika lasu jako (nie)nowa orientacja w pedagogice. Forum Pedagogiczne, 13(2), 47–60. | pl |
dc.description.references | Tryburski, W. (2013). Dyscypliny humanistyczne i ekologia. Wydawnictwo Naukowe Mikołaja Kopernika. | pl |
dc.description.references | Tuszyńska, L. (2017). Edukacja ekologiczna w perspektywie zrównoważonego rozwoju. Studies in Global Ethics and Global Education, 7, 43–56. | pl |
dc.description.references | Walewicz, P. (2019). Koncepcje antropocenu i kapitałocenu a ekopedagogika. Przegląd Pedagogiczny, 1, 57–67. | pl |
dc.description.references | Wójtowicz, B. (2010). Geografia – rozwój zrównoważony – edukacja ekologiczna. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. | pl |
dc.description.references | Zięba, S. (2020). Wokół katastrofy ekologicznej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Społecznych, 9(1), 9–22. | pl |
dc.description.references | Creo – Autorska Szkoła Podstawowa i Przedszkole. Projekty. https://creoedu.pl/projekty (dostęp: 12.04.2024). | pl |
dc.description.references | Kierowanie Rozwojem Aktywności Badawczej. Tutoring na Wydziale Biologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. http://krab.amu.edu.pl (dostęp: 12.04.2024) | pl |
dc.description.references | Projekt „Ostatni dzwonek dla klimatu”. https://www.nobell.edu.pl/ogolne/ostatni-dzwonek dla-klimatu (dostęp: 7.04.2024). | pl |
dc.description.references | Przykładowe efekty udziału studentów w projekcie KRAB 2017–2022, Wydział Biologii UAM. https://biologia.amu.edu.pl/__data/assets/pdf_file/0038/399908/Efekty-tutoringu-KRAB.pdf (dostęp: 12.04.2024). | pl |
dc.description.references | Raj-Marchocka, S. (2021). Innowacja pedagogiczna kształceniowo-wychowawcza. „Green Team – szkolny klub ekologiczny z językiem angielskim w tle”. https://www.spopalenica.pl/wp-content/uploads/2021/09/GREEN-TEAM-%E2%80%93-szkolny-klub-ekologiczny-z-jezykiem-angielskim-w-tle.pdf (dostęp: 8.04.2024). | pl |
dc.description.references | Wujcik, A. (2023). Tutoring długoterminowy – przykład dobrej praktyki. Życie Uczelni, 163. https://www.zycieuczelni.p.lodz.pl/tutoring-dlugoterminowy-przyklad-dobrej-praktyki(dostęp: 7.04.2024). | pl |
dc.description.issue | 1(21) | pl |
dc.description.firstpage | 85 | pl |
dc.description.lastpage | 99 | pl |
dc.identifier.citation2 | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0001-7351-4449 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 1 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_1_2024_K_Zalas_Co_mozemy_zrobic_aby_nie_zostawiac_swiata_takim_jakim_jest.pdf | 169,77 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL