Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/14929
Tytuł: | „To jest coś takiego, że ja wiem, że to ma wartość”. Użyteczność proponowanych innowacji jako cel i aspekt poczucia sensu twórczej pracy dydaktycznej nauczycieli akademickich – relacja z badań |
Inne tytuły: | “It’s Something that I Know Has Value.” The Usefulness of the Proposed Innovations as a Goal and the Aspect of the Sense of Sense in the Creative Didactic Work of Academic Teachers – Research Report |
Autorzy: | Okraj, Zofia |
Słowa kluczowe: | twórcza praca dydaktyczna użyteczność innowacje sens teoria ESA creative didactic work utility innovations ESA theory |
Data wydania: | 2022 |
Data dodania: | 20-kwi-2023 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 1(17), s. 129-142 |
Abstrakt: | Celem artykułu jest prezentacja fragmentów wyników badań nad doświadczeniami nauczycieli akademickich w twórczej pracy dydaktycznej. Badania zostały przeprowadzone przy wykorzystaniu podejścia teoretyczno-metodologicznego The Evolving Systems Approach to Creative Work Howarda E. Grubera. Zastosowano w nich wywiady semistrukturyzowane, analizę treści publikacji oraz zdjęć z zajęć dydaktycznych prowadzonych przez badanych nauczycieli. W procesie analizy i interpretacji zebranego materiału badawczego zastosowany został model Interpretacyjnej Analizy Fenomenologicznej (Interpretative Phenemenological Analysis – IPA). Jedną z prawidłowości ujawnionych w toku badań jest przydatność proponowanych przez badanych nauczycieli innowacji dydaktycznych w procesie kształcenia studentów. Użyteczność stanowi pragmatyczną wartość twórczych rozwiązań a ich autorom/propagatorom daje poczucie sensu własnej pracy, którą postrzegają oni jako wartościową, unikatową, trudną, ale zarazem satysfakcjonującą – taką, którą warto wykonywać. The aim of the article is to present fragments of the results of research into academic teachers’ experiences connected with didactic creative work. In the research, the author used theoretical and methodological approach of The Evolving Systems Approach to Creative Work by Howard E. Gruber. Analysis and interpretation of research material derived from: semistructured interwievs, content analysis of teachers’ publications, and analysis of photos from classes. The Interpretative Phenemenological Analysis – IPA has been applied to the analysis and interpretation of research results. One of the regularities exposed during the research is the usefulness of innovations in the process of teaching-learning proposed by examined teachers. Utility is the pragmatic value of creative solutions that gives the authors a sense of meaning in their own creative work, which, for them, is: valuable, unique, difficult but satisfying at the same time. |
Afiliacja: | Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach |
E-mail: | zofiaokraj@gmail.com |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/14929 |
DOI: | 10.15290/parezja.2022.17.10 |
ISSN: | 2353-7914 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-0187-547X |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ |
Właściciel praw: | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 1 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_1_2022_Z_Okraj_To_jest_cos_takiego_ze_ja_wiem_ze_to_ma_wartosc.pdf | 203,19 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL