REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14929
Tytuł: „To jest coś takiego, że ja wiem, że to ma wartość”. Użyteczność proponowanych innowacji jako cel i aspekt poczucia sensu twórczej pracy dydaktycznej nauczycieli akademickich – relacja z badań
Inne tytuły: “It’s Something that I Know Has Value.” The Usefulness of the Proposed Innovations as a Goal and the Aspect of the Sense of Sense in the Creative Didactic Work of Academic Teachers – Research Report
Autorzy: Okraj, Zofia
Słowa kluczowe: twórcza praca dydaktyczna
użyteczność
innowacje
sens
teoria ESA
creative didactic work
utility
innovations
ESA theory
Data wydania: 2022
Data dodania: 20-kwi-2023
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 1(17), s. 129-142
Abstrakt: Celem artykułu jest prezentacja fragmentów wyników badań nad doświadczeniami nauczycieli akademickich w twórczej pracy dydaktycznej. Badania zostały przeprowadzone przy wykorzystaniu podejścia teoretyczno-metodologicznego The Evolving Systems Approach to Creative Work Howarda E. Grubera. Zastosowano w nich wywiady semistrukturyzowane, analizę treści publikacji oraz zdjęć z zajęć dydaktycznych prowadzonych przez badanych nauczycieli. W procesie analizy i interpretacji zebranego materiału badawczego zastosowany został model Interpretacyjnej Analizy Fenomenologicznej (Interpretative Phenemenological Analysis – IPA). Jedną z prawidłowości ujawnionych w toku badań jest przydatność proponowanych przez badanych nauczycieli innowacji dydaktycznych w procesie kształcenia studentów. Użyteczność stanowi pragmatyczną wartość twórczych rozwiązań a ich autorom/propagatorom daje poczucie sensu własnej pracy, którą postrzegają oni jako wartościową, unikatową, trudną, ale zarazem satysfakcjonującą – taką, którą warto wykonywać.
The aim of the article is to present fragments of the results of research into academic teachers’ experiences connected with didactic creative work. In the research, the author used theoretical and methodological approach of The Evolving Systems Approach to Creative Work by Howard E. Gruber. Analysis and interpretation of research material derived from: semistructured interwievs, content analysis of teachers’ publications, and analysis of photos from classes. The Interpretative Phenemenological Analysis – IPA has been applied to the analysis and interpretation of research results. One of the regularities exposed during the research is the usefulness of innovations in the process of teaching-learning proposed by examined teachers. Utility is the pragmatic value of creative solutions that gives the authors a sense of meaning in their own creative work, which, for them, is: valuable, unique, difficult but satisfying at the same time.
Afiliacja: Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
E-mail: zofiaokraj@gmail.com
URI: http://hdl.handle.net/11320/14929
DOI: 10.15290/parezja.2022.17.10
ISSN: 2353-7914
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-0187-547X
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/
Właściciel praw: Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2022_Z_Okraj_To_jest_cos_takiego_ze_ja_wiem_ze_to_ma_wartosc.pdf203,19 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons