REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14929
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorOkraj, Zofia-
dc.date.accessioned2023-04-20T12:09:52Z-
dc.date.available2023-04-20T12:09:52Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 1(17), s. 129-142pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/14929-
dc.description.abstractCelem artykułu jest prezentacja fragmentów wyników badań nad doświadczeniami nauczycieli akademickich w twórczej pracy dydaktycznej. Badania zostały przeprowadzone przy wykorzystaniu podejścia teoretyczno-metodologicznego The Evolving Systems Approach to Creative Work Howarda E. Grubera. Zastosowano w nich wywiady semistrukturyzowane, analizę treści publikacji oraz zdjęć z zajęć dydaktycznych prowadzonych przez badanych nauczycieli. W procesie analizy i interpretacji zebranego materiału badawczego zastosowany został model Interpretacyjnej Analizy Fenomenologicznej (Interpretative Phenemenological Analysis – IPA). Jedną z prawidłowości ujawnionych w toku badań jest przydatność proponowanych przez badanych nauczycieli innowacji dydaktycznych w procesie kształcenia studentów. Użyteczność stanowi pragmatyczną wartość twórczych rozwiązań a ich autorom/propagatorom daje poczucie sensu własnej pracy, którą postrzegają oni jako wartościową, unikatową, trudną, ale zarazem satysfakcjonującą – taką, którą warto wykonywać.pl
dc.description.abstractThe aim of the article is to present fragments of the results of research into academic teachers’ experiences connected with didactic creative work. In the research, the author used theoretical and methodological approach of The Evolving Systems Approach to Creative Work by Howard E. Gruber. Analysis and interpretation of research material derived from: semistructured interwievs, content analysis of teachers’ publications, and analysis of photos from classes. The Interpretative Phenemenological Analysis – IPA has been applied to the analysis and interpretation of research results. One of the regularities exposed during the research is the usefulness of innovations in the process of teaching-learning proposed by examined teachers. Utility is the pragmatic value of creative solutions that gives the authors a sense of meaning in their own creative work, which, for them, is: valuable, unique, difficult but satisfying at the same time.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/-
dc.subjecttwórcza praca dydaktycznapl
dc.subjectużytecznośćpl
dc.subjectinnowacjepl
dc.subjectsenspl
dc.subjectteoria ESApl
dc.subjectcreative didactic workpl
dc.subjectutilitypl
dc.subjectinnovationspl
dc.subjectESA theorypl
dc.title„To jest coś takiego, że ja wiem, że to ma wartość”. Użyteczność proponowanych innowacji jako cel i aspekt poczucia sensu twórczej pracy dydaktycznej nauczycieli akademickich – relacja z badańpl
dc.title.alternative“It’s Something that I Know Has Value.” The Usefulness of the Proposed Innovations as a Goal and the Aspect of the Sense of Sense in the Creative Didactic Work of Academic Teachers – Research Reportpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2022.17.10-
dc.description.Emailzofiaokraj@gmail.compl
dc.description.AffiliationUniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcachpl
dc.description.referencesFlick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesGruber, H.E. (1980). And the Bush Was Not Consumed: The Evolving Systems Approach to Creativity. W: S. Modgil, C. Modgil (red.), Towards a Theory of Psychological Development (s. 269–299). Windsor: NFER Publishers.pl
dc.description.referencesGruber, H.E. (1985). From Epistemic Subject to Unique Creative Person at Work. Archives de Psychologie, 53(204), s. 167–185.pl
dc.description.referencesGruber, H.E., Davis, S.N. (1988). Inching our Way up Mount Olympus: the Evolving-Systems Approach to Creative Thinking. W: R.J. Sternberg (red.), The Nature of Creativity. Contemporary Psychological Perspectives (s. 243–270). Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesGruber, H.E. (1989). The Evolving Systems Approach to Creative Work. W: H.E. Gruber, D.B. Wallace (red.), Creative People at Work. Twelve Cognitive Case Studies (s. 4–35). Oxford: Oxford University Press.pl
dc.description.referencesGruber, H.E., Bödeker, K. (red.). (2005). Creativity, Psychology and The History of Science. Dordrecht: Springer.pl
dc.description.referencesLuecke, R. (2005). Zarządzanie kreatywnością i innowacją. Techniki twórczego myślenia. Warszawa: MT Biznes.pl
dc.description.referencesNajder-Stefaniak, K. (2010). Wstęp do innowatyki. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.pl
dc.description.referencesNęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesOkraj, Z. (2019). Bez szablonu. Twórcza praca dydaktyczna w doświadczeniach nauczycieli akademickich. Warszawa: Difin.pl
dc.description.referencesOkraj, Z. (2020). Design Thinking: inspiracje dla dydaktyki. Warszawa: Difin.pl
dc.description.referencesPerlińska, K. (2010). Społeczny wymiar nabywania wiedzy w kształceniu akademickim. W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając (red.), Szkolnictwo wyższe w procesie zmiany (s. 256–268). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesPietkiewicz, I., Smith, J.A. (2012). Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościowych w psychologii. Psychological Journal, 18(2), s. 361–369.pl
dc.description.referencesPopek, S. (2001). Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl
dc.description.referencesPrzyborowska, B. (2013). Pedagogika innowacyjności: między teorią a praktyką. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl
dc.description.referencesRostan, S.M. (2003). In the Spirit of Howard E. Gruber’s Gift: Case Studies of Two Young Artists’ Evolving Systems. Creativity Research Journal, 15(1), s. 45–60.pl
dc.description.referencesSchulz, R. (1994). Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii i badań. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.pl
dc.description.referencesSzmidt, K.J. (2013). Pedagogika twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesSzmidt, K.J., Modrzejewska-Świgulska, M. (red.). (2014). Walidacja komunikacyjna w analizie wyników badań pedagogicznych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(19), s. 235–255.pl
dc.description.referencesWest, M.A., Rickards, T. (1999). Innovation. W: M.A. Runco, S.R. Pritzker (red.), Encyclopedia of Creativity (s. 45–55). San Diego: Academic Press.pl
dc.description.referencesWest, M.A. (2000). Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesWielki słownik języka polskiego. Sens. Pozyskano z: https://wsjp.pl/haslo/podglad/36580/sens/4466884/dzialan [dostęp: 03.08.2022].pl
dc.description.referencesYin, R.K. (2015). Studium przypadku w badaniach naukowych: projektowanie i metody. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.issue1(17)pl
dc.description.firstpage129pl
dc.description.lastpage142pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0002-0187-547X-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2022_Z_Okraj_To_jest_cos_takiego_ze_ja_wiem_ze_to_ma_wartosc.pdf203,19 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons