Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/11462
Tytuł: | Wsparcie osób z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie mieszkalnictwa wspomaganego |
Inne tytuły: | Support of People with Intellectual Disability on the Example of Assisted Housing |
Autorzy: | Podyma, Katarzyna |
Słowa kluczowe: | osoby z niepełnosprawnością intelektualną wsparcie mieszkalnictwo wspomagane people with intellectual disability support assisted housing |
Data wydania: | 2020 |
Data dodania: | 10-wrz-2021 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2(14), s. 92-105 |
Abstrakt: | Koncepcja mieszkań wspomaganych została wielokrotnie opisana, jednak mimo to istnieje niewiele badań naukowych poświęconych zakresowi udzielanego wsparcia przez mieszkalnictwo wspomagane dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. W związku z tym, przeprowadzając badania szukałam odpowiedzi na pytanie: jakie jest wsparcie osób z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie mieszkalnictwa wspomaganego? Badania zostały przeprowadzone w jednym z mieszkań wspomaganych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w Sosnowcu. Potrzebne materiały zebrałam metodą obserwacji bezpośredniej uczestniczącej i wywiadu bezpośredniego częściowo ustrukturyzowanego. Zaprezentowane badania ukazują zakres wsparcia udzielanego przez mieszkalnictwo wspomagane. Organizacja dnia, przygotowywanie posiłków, rozwiązywanie konfliktów to niezbędne umiejętności, które należy rozwijać już od najmłodszych lat życia. The concept of supported housing has been described many times, but despite this, there is little research on the extent of support provided by supported housing for people with intellectual disabilities. Therefore, in conducting this research, I sought to answer the question: what is the support provided by assisted housing for people with intellectual disabilities? The research was conducted in one of the Supported Apartments for people with intellectual disabilities in Sosnowiec, Poland. I collected the necessary materials by using the method of direct participant observation and semi-structured direct interview. The research presented here shows the range of support provided by supported housing. Organizing the day, preparing meals, and resolving conflicts are essential skills that should be developed from an early age. |
Afiliacja: | EJBISI Przedszkole Lingwistyczne z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi w Siemianowicach Śląskich; Instytut Twórczej Integracji w Sosnowcu |
E-mail: | katarzynap98@wp.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/11462 |
DOI: | 10.15290/parezja.2020.14.08 |
ISSN: | 2353-7914 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0003-4968-0919 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ |
Właściciel praw: | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_2_2020_K_Podyma_Wsparcie_osob_z_niepelnosprawnoscia_intelektualna.pdf | 209,57 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL