REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11462
Tytuł: Wsparcie osób z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie mieszkalnictwa wspomaganego
Inne tytuły: Support of People with Intellectual Disability on the Example of Assisted Housing
Autorzy: Podyma, Katarzyna
Słowa kluczowe: osoby z niepełnosprawnością intelektualną
wsparcie
mieszkalnictwo wspomagane
people with intellectual disability
support
assisted housing
Data wydania: 2020
Data dodania: 10-wrz-2021
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2(14), s. 92-105
Abstrakt: Koncepcja mieszkań wspomaganych została wielokrotnie opisana, jednak mimo to istnieje niewiele badań naukowych poświęconych zakresowi udzielanego wsparcia przez mieszkalnictwo wspomagane dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. W związku z tym, przeprowadzając badania szukałam odpowiedzi na pytanie: jakie jest wsparcie osób z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie mieszkalnictwa wspomaganego? Badania zostały przeprowadzone w jednym z mieszkań wspomaganych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w Sosnowcu. Potrzebne materiały zebrałam metodą obserwacji bezpośredniej uczestniczącej i wywiadu bezpośredniego częściowo ustrukturyzowanego. Zaprezentowane badania ukazują zakres wsparcia udzielanego przez mieszkalnictwo wspomagane. Organizacja dnia, przygotowywanie posiłków, rozwiązywanie konfliktów to niezbędne umiejętności, które należy rozwijać już od najmłodszych lat życia.
The concept of supported housing has been described many times, but despite this, there is little research on the extent of support provided by supported housing for people with intellectual disabilities. Therefore, in conducting this research, I sought to answer the question: what is the support provided by assisted housing for people with intellectual disabilities? The research was conducted in one of the Supported Apartments for people with intellectual disabilities in Sosnowiec, Poland. I collected the necessary materials by using the method of direct participant observation and semi-structured direct interview. The research presented here shows the range of support provided by supported housing. Organizing the day, preparing meals, and resolving conflicts are essential skills that should be developed from an early age.
Afiliacja: EJBISI Przedszkole Lingwistyczne z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi w Siemianowicach Śląskich; Instytut Twórczej Integracji w Sosnowcu
E-mail: katarzynap98@wp.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/11462
DOI: 10.15290/parezja.2020.14.08
ISSN: 2353-7914
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0003-4968-0919
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/
Właściciel praw: Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2020_K_Podyma_Wsparcie_osob_z_niepelnosprawnoscia_intelektualna.pdf209,57 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons