REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11462
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPodyma, Katarzyna-
dc.date.accessioned2021-09-10T11:02:37Z-
dc.date.available2021-09-10T11:02:37Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2(14), s. 92-105pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11462-
dc.description.abstractKoncepcja mieszkań wspomaganych została wielokrotnie opisana, jednak mimo to istnieje niewiele badań naukowych poświęconych zakresowi udzielanego wsparcia przez mieszkalnictwo wspomagane dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. W związku z tym, przeprowadzając badania szukałam odpowiedzi na pytanie: jakie jest wsparcie osób z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie mieszkalnictwa wspomaganego? Badania zostały przeprowadzone w jednym z mieszkań wspomaganych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w Sosnowcu. Potrzebne materiały zebrałam metodą obserwacji bezpośredniej uczestniczącej i wywiadu bezpośredniego częściowo ustrukturyzowanego. Zaprezentowane badania ukazują zakres wsparcia udzielanego przez mieszkalnictwo wspomagane. Organizacja dnia, przygotowywanie posiłków, rozwiązywanie konfliktów to niezbędne umiejętności, które należy rozwijać już od najmłodszych lat życia.pl
dc.description.abstractThe concept of supported housing has been described many times, but despite this, there is little research on the extent of support provided by supported housing for people with intellectual disabilities. Therefore, in conducting this research, I sought to answer the question: what is the support provided by assisted housing for people with intellectual disabilities? The research was conducted in one of the Supported Apartments for people with intellectual disabilities in Sosnowiec, Poland. I collected the necessary materials by using the method of direct participant observation and semi-structured direct interview. The research presented here shows the range of support provided by supported housing. Organizing the day, preparing meals, and resolving conflicts are essential skills that should be developed from an early age.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectosoby z niepełnosprawnością intelektualnąpl
dc.subjectwsparciepl
dc.subjectmieszkalnictwo wspomaganepl
dc.subjectpeople with intellectual disabilitypl
dc.subjectsupportpl
dc.subjectassisted housingpl
dc.titleWsparcie osób z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie mieszkalnictwa wspomaganegopl
dc.title.alternativeSupport of People with Intellectual Disability on the Example of Assisted Housingpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2020.14.08-
dc.description.Emailkatarzynap98@wp.plpl
dc.description.AffiliationEJBISI Przedszkole Lingwistyczne z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi w Siemianowicach Śląskich; Instytut Twórczej Integracji w Sosnowcupl
dc.description.referencesBakiera, L. i Stelter, Ż. (2010). Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych intelektualnie, W: A.I. Brzezińska, R. Kaczan i K. Smoczyńska (red.), Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności (s. 143–162). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.description.referencesBendkowski, J. (2016). Badania jakościowe – wybrane problemy, odniesienia do logistyki stosowanej. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, nr 89, 25–38.pl
dc.description.referencesChrzanowska I. (2019). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesJemielniak D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesKacperczyk, A. (2006). Wsparcie społeczne w instytucjach opieki paliatywnej i hospicyjnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesKawczyńska-Butrym, Z. (1998). Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.pl
dc.description.referencesKodeks etyki socjologa (2012). Uchwalony przez Walne Zgromadzenie Delegatów Polskiego Towarzystwa Socjologicznego 25 marca 2012. Warszawa.pl
dc.description.referencesKutek-Sładek, K. (2015). System wsparcia osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin w Polsce. W: G. Godawa (red.), Pedagogiczne konteksty społecznego wsparcia rodziny (s. 179–205). Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.description.referencesŁobocki, M., (2003). Metody i techniki badań pedagogicznych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesMaciarz A. (1992). Wspomaganie rodziny w wychowaniu i rehabilitacji dzieci. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 5/6, 254–257.pl
dc.description.referencesMarciniak-Madejska, N. (2013). Życie dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną – problematyczność realizacji potrzeby seksualności i niezależności w perspektywie rozwoju tożsamośći. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 2, 115–131.pl
dc.description.referencesMarciniak-Madejska, N. (2014). Mieszkalnictwo wspomagane dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, nr 1, 94–116.pl
dc.description.referencesNieporowski, P. (2015). Etyka niejawnej obserwacji uczestniczącej jako metody badawczej stosowanej w naukach społecznych, W: M. Szumigraja, E. Trębińska-Szumigraj i D. Zielińska-Pękał (red.), Rocznik Lubuski. Badania jakościowe w poszukiwaniu dróg i inspiracji (s. 67–76), Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.pl
dc.description.referencesPilch, T. (1998). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesPrzybyłowska, I. (1978). Wywiad swobodny ze standaryzowaną listą poszukiwanych informacji i możliwości jego zastosowania w badaniach socjologicznych. Przegląd Socjologiczny, nr 30, 53–68.pl
dc.description.referencesSztompka, P. i Bogunia-Borowska, M. (2008). Socjologia codzienności. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl
dc.description.referencesZasępa, E. (2017). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referenceshttp://www.rpo.malopolska.pl/download/Model_mieszka_wspomaganych_dla_niepenosprawnych_intelektualnie_31_08_2015.pdfpl
dc.description.references(https://sjp.pwn.pl/slowniki/protegowany.html, dostęp:15.01.2020).pl
dc.description.issue2(14)pl
dc.description.firstpage92pl
dc.description.lastpage105pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0003-4968-0919-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2020_K_Podyma_Wsparcie_osob_z_niepelnosprawnoscia_intelektualna.pdf209,57 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons