Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/11462
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Podyma, Katarzyna | - |
dc.date.accessioned | 2021-09-10T11:02:37Z | - |
dc.date.available | 2021-09-10T11:02:37Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.citation | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2(14), s. 92-105 | pl |
dc.identifier.issn | 2353-7914 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/11462 | - |
dc.description.abstract | Koncepcja mieszkań wspomaganych została wielokrotnie opisana, jednak mimo to istnieje niewiele badań naukowych poświęconych zakresowi udzielanego wsparcia przez mieszkalnictwo wspomagane dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. W związku z tym, przeprowadzając badania szukałam odpowiedzi na pytanie: jakie jest wsparcie osób z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie mieszkalnictwa wspomaganego? Badania zostały przeprowadzone w jednym z mieszkań wspomaganych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w Sosnowcu. Potrzebne materiały zebrałam metodą obserwacji bezpośredniej uczestniczącej i wywiadu bezpośredniego częściowo ustrukturyzowanego. Zaprezentowane badania ukazują zakres wsparcia udzielanego przez mieszkalnictwo wspomagane. Organizacja dnia, przygotowywanie posiłków, rozwiązywanie konfliktów to niezbędne umiejętności, które należy rozwijać już od najmłodszych lat życia. | pl |
dc.description.abstract | The concept of supported housing has been described many times, but despite this, there is little research on the extent of support provided by supported housing for people with intellectual disabilities. Therefore, in conducting this research, I sought to answer the question: what is the support provided by assisted housing for people with intellectual disabilities? The research was conducted in one of the Supported Apartments for people with intellectual disabilities in Sosnowiec, Poland. I collected the necessary materials by using the method of direct participant observation and semi-structured direct interview. The research presented here shows the range of support provided by supported housing. Organizing the day, preparing meals, and resolving conflicts are essential skills that should be developed from an early age. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | - |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | osoby z niepełnosprawnością intelektualną | pl |
dc.subject | wsparcie | pl |
dc.subject | mieszkalnictwo wspomagane | pl |
dc.subject | people with intellectual disability | pl |
dc.subject | support | pl |
dc.subject | assisted housing | pl |
dc.title | Wsparcie osób z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie mieszkalnictwa wspomaganego | pl |
dc.title.alternative | Support of People with Intellectual Disability on the Example of Assisted Housing | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/parezja.2020.14.08 | - |
dc.description.Email | katarzynap98@wp.pl | pl |
dc.description.Affiliation | EJBISI Przedszkole Lingwistyczne z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi w Siemianowicach Śląskich; Instytut Twórczej Integracji w Sosnowcu | pl |
dc.description.references | Bakiera, L. i Stelter, Ż. (2010). Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych intelektualnie, W: A.I. Brzezińska, R. Kaczan i K. Smoczyńska (red.), Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności (s. 143–162). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. | pl |
dc.description.references | Bendkowski, J. (2016). Badania jakościowe – wybrane problemy, odniesienia do logistyki stosowanej. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, nr 89, 25–38. | pl |
dc.description.references | Chrzanowska I. (2019). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
dc.description.references | Jemielniak D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.description.references | Kacperczyk, A. (2006). Wsparcie społeczne w instytucjach opieki paliatywnej i hospicyjnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl |
dc.description.references | Kawczyńska-Butrym, Z. (1998). Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej. Katowice: Wydawnictwo Śląsk. | pl |
dc.description.references | Kodeks etyki socjologa (2012). Uchwalony przez Walne Zgromadzenie Delegatów Polskiego Towarzystwa Socjologicznego 25 marca 2012. Warszawa. | pl |
dc.description.references | Kutek-Sładek, K. (2015). System wsparcia osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin w Polsce. W: G. Godawa (red.), Pedagogiczne konteksty społecznego wsparcia rodziny (s. 179–205). Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, Wydawnictwo Naukowe. | pl |
dc.description.references | Łobocki, M., (2003). Metody i techniki badań pedagogicznych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
dc.description.references | Maciarz A. (1992). Wspomaganie rodziny w wychowaniu i rehabilitacji dzieci. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 5/6, 254–257. | pl |
dc.description.references | Marciniak-Madejska, N. (2013). Życie dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną – problematyczność realizacji potrzeby seksualności i niezależności w perspektywie rozwoju tożsamośći. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 2, 115–131. | pl |
dc.description.references | Marciniak-Madejska, N. (2014). Mieszkalnictwo wspomagane dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, nr 1, 94–116. | pl |
dc.description.references | Nieporowski, P. (2015). Etyka niejawnej obserwacji uczestniczącej jako metody badawczej stosowanej w naukach społecznych, W: M. Szumigraja, E. Trębińska-Szumigraj i D. Zielińska-Pękał (red.), Rocznik Lubuski. Badania jakościowe w poszukiwaniu dróg i inspiracji (s. 67–76), Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego. | pl |
dc.description.references | Pilch, T. (1998). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. | pl |
dc.description.references | Przybyłowska, I. (1978). Wywiad swobodny ze standaryzowaną listą poszukiwanych informacji i możliwości jego zastosowania w badaniach socjologicznych. Przegląd Socjologiczny, nr 30, 53–68. | pl |
dc.description.references | Sztompka, P. i Bogunia-Borowska, M. (2008). Socjologia codzienności. Kraków: Wydawnictwo Znak. | pl |
dc.description.references | Zasępa, E. (2017). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
dc.description.references | http://www.rpo.malopolska.pl/download/Model_mieszka_wspomaganych_dla_niepenosprawnych_intelektualnie_31_08_2015.pdf | pl |
dc.description.references | (https://sjp.pwn.pl/slowniki/protegowany.html, dostęp:15.01.2020). | pl |
dc.description.issue | 2(14) | pl |
dc.description.firstpage | 92 | pl |
dc.description.lastpage | 105 | pl |
dc.identifier.citation2 | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-4968-0919 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_2_2020_K_Podyma_Wsparcie_osob_z_niepelnosprawnoscia_intelektualna.pdf | 209,57 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL