REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11452
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPrysak, Dorota-
dc.date.accessioned2021-09-09T06:16:13Z-
dc.date.available2021-09-09T06:16:13Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2(14), s. 22-34pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11452-
dc.description.abstractTemat dorosłości jest coraz częściej podejmowany zarówno w kręgach naukowych, jak również wśród osób stykających się w swojej pracy w osobami z niepełnosprawnościami. Dorosłość jest trudna do zdefiniowania, ponieważ można ją rozpatrywać z wielu perspektyw. Kryteria określające jej granice są płynne. Generuje to wciąż pojawiające się wątpliwości łączące zadania przypisane na ten okres i oczekiwania ze strony samych zainteresowanych osób w wypełnianiu ich. Powstaje pewne nienasycenie odnoszące do wspomnianej kategorii dorosłości, z powodu niemożliwości wypełniania zadań przypisanych na ten okres. Celem prezentowanego artykułu jest analiza związana z wypełnianiem zadań rozwojowych w okresie dorosłości przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną.pl
dc.description.abstractThe topic of adulthood is more and more often raised both in scientific circles as well as among people who come into contact with people with disabilities in their work. Adulthood is difficult to define because it can be viewed from many perspectives. The criteria that define its limits are fluid. This generates constantly emerging doubts connecting the tasks assigned for this period of time and the expectations of the interested persons themselves in fulfilling them. A certain insatiability arises relating to the aforementioned adulthood category, due to the impossibility of fulfilling the tasks assigned for this period. The aim of the presented article is to analyze the fulfillment of developmental tasks in adulthood by people with intellectual disabilities.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectdorosłośćpl
dc.subjectosoby niepełnosprawnepl
dc.subjectadulthoodpl
dc.subjectdisabled peoplepl
dc.titleNienasycona dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualnąpl
dc.title.alternativeInsatiable adulthood of people with intellectual disabilitiespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2020.14.03-
dc.description.Emailprysakd@op.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Śląski w Katowicachpl
dc.description.referencesBelzyt, J. (2012). Niepełnosprawność–Edukacja–Dorosłość. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesBełza, M., Gajdzica, Z. i Prysak, D. (2017). (Nie)łatwe drogi wchodzenia w dorosłość przez osoby z niepełnosprawnością. Cieszyn: Wydawnictwo Arka.pl
dc.description.referencesBrzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.description.referencesChodkowska, M. (2015). Zmiana społeczna jako kategoria analizy postaw wobec problemów niepełnosprawności. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Sectio J, t. XXVIII, nr 1.pl
dc.description.referencesChrzanowska, I., Jachimczak, B. i Podgórska-Jachnik, D. (2007). Miejsce innego we współczesnych naukach o wychowaniu. Łódź: Wydawnictwo Naukowe WSP.pl
dc.description.referencesChrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna, Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnictwo Impuls.pl
dc.description.referencesCytowska, B. (2021). Trudne drogi adaptacji. Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim. Kraków: Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesCytowska, B. (2013). (Nie)przygotowanie zawodowe osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: Z. Gajdzica (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesDykcik, Wł. (1999). Pedagogika specjalna w sytuacji aktualnych zagrożeń i wyzwań. W: J. Pańczyk i Wł. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna wobec zagrożeń i wyzwań XXI wieku. Poznań: Wydawnictwo UAM.pl
dc.description.referencesFoucault, M. (1987). Historii szaleństwa w dobie klasycyzmu. Warszawa: PIW.pl
dc.description.referencesGadamer H.G. (1980). Niezdolność do rozmowy, Znak, nr 3, za: J. Rzeźnicka-Krupa (2007). Komunikacja – edukacja – społeczeństwo, o dyskursie dzieci z niepełnosprawnością intelektualna. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesGajdzica, Z. (red.). (2013). Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesGajdzica, Z. (2017). Dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. W: M. Bełza, Z. Gajdzica i D. Prysak, (Nie)łatwe drogi wchodzenia w dorosłość przez osoby z niepełnosprawnością. Cieszyn: Wydawnictwo Arka.pl
dc.description.referencesGóra, S. i Płazińska, A. (red.). (2016). Oblicza szaleństwa w kulturze. Kraków: Wydawnictwo WAM.pl
dc.description.referencesJabłoński. M. (2002). Pytania o andragogikę osób z niepełnosprawnością umysłową. W: Wł. Dykcik, Cz. Kosakowski, J. Kuczyńska-Kwapisz (red.), Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb osób z odchyleniami od normy. Olsztyn: Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego Oddział w Poznaniu.pl
dc.description.referencesKijak, R. (2014). Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną a rodzina. Warszawa: Wydawnictwo PZWL.pl
dc.description.referencesKijak, R. (2016). Dorośli z głębsza niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie, rodzice. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP.pl
dc.description.referencesKrause, A. (2004). Człowiek wobec przeobrażeń społecznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesKrause, A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesKubiak-Szymborska, E. (2012). Podmiotowość o szansach i możliwościach rozwoju. W: R.J. Kijak (red.), Niepełnosprawność – w zwierciadle dorosłości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesŁagosz, M. (1997). Analiza Fregowskiej kategorii nienasycenia. Filozofia Nauki, R. V, nr 3(19), s. 55–70.pl
dc.description.referencesMarszałek, L. (2006). Niepełnosprawność, kobiecość, rodzina. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.pl
dc.description.referencesMorrison, J. (2016). DSM-5,Bez tajemnic, Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesMyśliwczyk, I. (2019). Uznanie dorosłości człowieka z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesParchoniuk, M. (2014). „Nic o nas bez nas”. Udział osób z niepełnosprawnością intelektualną w badaniach. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, nr 2(25).pl
dc.description.referencesPasikowski, S. (2019). Funkcja nasycenia teoretycznego i jej nienasycenie – impilikacje metodologiczne dla badań w pedagogice. Przegląd Pedagogiczny, nr 2.pl
dc.description.referencesPlak, J. (2011). Osoby niepełnosprawne. Szanse i zagrożenia godnego funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie. Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP.pl
dc.description.referencesSękowska, Z. (1998). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej.pl
dc.description.referencesSękowska, Z. (1988). Postawy wobec osób upośledzonych. W: D. Kornas-Biela (red.), Osoba niepełnosprawna i jej miejsce w społeczeństwie. Lublin: KUL.pl
dc.description.referencesStochniałek, J. (1997). Andragogika specjalna. W: Wł. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.pl
dc.description.referencesTruszkowska, J. (2013). Stereotypy niepełnosprawności. W: A.M. Kłonkowska i M. Szulc (red.), Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormalni, nieprzystosowani, nieadekwatni. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. nr 127, poz. 721 z późn. zm.).pl
dc.description.referencesWendeł-Domeradzka, A. (2012). Dorosłość osób niepełnosprawnych – aspekt prawny. W: R.J. Kijak (red.), Niepełnosprawność – w zwierciadle dorosłości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesWitkowski, L. (2015). VERSUS O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesWoynarowska, A. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesŻółkowska, T. (2004). Wyrównywanie szans społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Uwarunkowania i obszary. Szczecin: Oficyna In Plus.pl
dc.description.referencesZiółkowska, B. (2005). Okres wczesnej dorosłości, Jak rozpoznać potencjał młodych dorosłych? W: A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.issue2(14)pl
dc.description.firstpage22pl
dc.description.lastpage34pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0001-8495-6998-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2020_D_Prysak_Nienasycona_dorosłosc.pdf136,68 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons