Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/9097
Tytuł: | L’intuition linguistique et le raisonnement par analogie dans l’apprentissage-acquisition d’une langue étrangère |
Inne tytuły: | Language intuition and reasoning by analogy in foreign language learning-acquisition Intuicja językowa oraz myślenie przez analogię w procesie uczenia się-nabywania języka obcego |
Autorzy: | Piegzik, Wioletta A. |
Słowa kluczowe: | foreign langauge learning-acquistion language intuition intuitive method reasoning by analogy uczenie się-nabywanie języka obcego intuicja językowa metoda intuicyjna myślenie przez analogię |
Data wydania: | 2019 |
Data dodania: | 14-maj-2020 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Linguodidactica, T. 23, 2019, s. 161-174 |
Abstrakt: | The aim of the article is to characterize language intuition understood as a type of intellectual process and/or mental disposition activated involuntarily and spontaneously during foreign language learning-acquisition as also the presentation of reasoning by analogy, which is inherently connected with intuition. The first part presents pedagogical concepts of Ferdinand Buisson who, by promoting the intuitive method in French education, pointed to its naturalness, universality and effectiveness. Buisson’s concept is completed by Val ´erie Derkx’s
analysis about second language learning-acquisition. The second part shows examples of exercises aimed at activating the reasoning by analogy and language intuition. Celem artykułu jest charakterystyka intuicji językowej rozumianej jako typ poznania intelektualnego i/lub dyspozycji mentalnej uruchamianej mimowolnie i spontanicznie podczas uczenia się-nabywania języka obcego oraz prezentacja myślenia przez analogię, które towarzyszy nierozłącznie intuicji. W pierwszej części zarysowana jest koncepcja dydaktyczno-pedagogiczna Ferdynanda Buissona, który promując metodę intuicyjną w nauczaniu powszechnym we Francji, wskazał na jej naturalność, uniwersalność i skuteczność. Koncepcja ta uzupełniona i pogłębiona jest analizami z zakresu uczenia się-nabywania języka obcego autorstwa Val ´erie Derkx. Część druga ukazuje przykłady ćwiczeń językowych, których celem jest aktywacja myślenia przez analogię oraz intuicji językowej. |
Afiliacja: | Uniwersytet Szczeciński, Wydział Humanistyczny, Instytut Językoznawstwa |
E-mail: | wioletta.piegzik@usz.edu.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/9097 |
DOI: | 10.15290/lingdid.2019.23.11 |
ISSN: | 1731-6332 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-6552-6236 |
Typ Dokumentu: | Article |
Występuje w kolekcji(ach): | Linguodidactica, 2019, tom XXIII |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Linguodidactica_23_W_Piegzik_L’intuition_linguistique_et_le_raisonnement.pdf | 128,45 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)