REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9097
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPiegzik, Wioletta A.-
dc.date.accessioned2020-05-14T07:05:39Z-
dc.date.available2020-05-14T07:05:39Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 23, 2019, s. 161-174pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9097-
dc.description.abstractThe aim of the article is to characterize language intuition understood as a type of intellectual process and/or mental disposition activated involuntarily and spontaneously during foreign language learning-acquisition as also the presentation of reasoning by analogy, which is inherently connected with intuition. The first part presents pedagogical concepts of Ferdinand Buisson who, by promoting the intuitive method in French education, pointed to its naturalness, universality and effectiveness. Buisson’s concept is completed by Val ´erie Derkx’s analysis about second language learning-acquisition. The second part shows examples of exercises aimed at activating the reasoning by analogy and language intuition.pl
dc.description.abstractCelem artykułu jest charakterystyka intuicji językowej rozumianej jako typ poznania intelektualnego i/lub dyspozycji mentalnej uruchamianej mimowolnie i spontanicznie podczas uczenia się-nabywania języka obcego oraz prezentacja myślenia przez analogię, które towarzyszy nierozłącznie intuicji. W pierwszej części zarysowana jest koncepcja dydaktyczno-pedagogiczna Ferdynanda Buissona, który promując metodę intuicyjną w nauczaniu powszechnym we Francji, wskazał na jej naturalność, uniwersalność i skuteczność. Koncepcja ta uzupełniona i pogłębiona jest analizami z zakresu uczenia się-nabywania języka obcego autorstwa Val ´erie Derkx. Część druga ukazuje przykłady ćwiczeń językowych, których celem jest aktywacja myślenia przez analogię oraz intuicji językowej.pl
dc.language.isofrpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectforeign langauge learning-acquistionpl
dc.subjectlanguage intuitionpl
dc.subjectintuitive methodpl
dc.subjectreasoning by analogypl
dc.subjectuczenie się-nabywanie języka obcegopl
dc.subjectintuicja językowapl
dc.subjectmetoda intuicyjnapl
dc.subjectmyślenie przez analogiępl
dc.titleL’intuition linguistique et le raisonnement par analogie dans l’apprentissage-acquisition d’une langue étrangèrepl
dc.title.alternativeLanguage intuition and reasoning by analogy in foreign language learning-acquisitionpl
dc.title.alternativeIntuicja językowa oraz myślenie przez analogię w procesie uczenia się-nabywania języka obcegopl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2019.23.11-
dc.description.Emailwioletta.piegzik@usz.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Szczeciński, Wydział Humanistyczny, Instytut Językoznawstwapl
dc.description.referencesConseil de l’Europe, Le Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Paris 2001.pl
dc.description.referencesDerkx V., L’intuition en sciences du langage: de l’énonciation à la grammaticalité des énoncés. Thèse de doctorat en linguistique non publiée, Université Paris-Sorbonne 2015.pl
dc.description.referencesGigerenzer G., Le génie de l’intuition. Intelligence et pouvoirs de l’inconscient, Paris 2007.pl
dc.description.referencesKahneman D., Système 1 /Système 2: les deux vitesses de la pensée, Paris 2016.pl
dc.description.referencesMayers D.G. , Intuicja. Jej siła i słabość, Wrocław 2004.pl
dc.description.referencesNęcka E., Orzechowski J., Szymura A., Trening twórczości, Gdańsk 2005.pl
dc.description.referencesNosal Cz., Psychologa poznania naukowego – umysły i problemy, „Nauka” 2007, no 2, p. 57–76.pl
dc.description.referencesUbrich G., La méthode intuitive de Ferdinand Buisson : histoire d’une méthode pédagogique oubliée. Thèse de doctorat en Sciences de l’Education non publié, Rouen 2011.pl
dc.description.referencesWilczyńska W.,Myślenie automatyczne a myślenie refleksyjne, czyli o podejmowaniu decyzji językowych w J2, [in:] Refleksja w uczeniu się języków obcych, M. Baran-Łucarz (réd.), Wrocław 2014, p. 173–190.pl
dc.description.referencesZybertowicz A. at al., Samobójstwo oświecenia?, Kraków 2015.pl
dc.description.referencesBuisson F., Nouveau dictionnaire de pédagogie et d’instruction primaire, Paris 1911. en ligne : http://www.inrp.fr/edition-electronique/lodel/dictionnaire-ferdinand-buisson/document.php?id=2943 (accès: 14/04/2019).pl
dc.description.referencesPerrenoud Ph., L’intuition dans la classe : un mystère ? en ligne: https://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/perrenoud/php main/php 2003/2003 10.html (accès : 14/04/2019).pl
dc.description.volume23-
dc.description.firstpage161pl
dc.description.lastpage174pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0002-6552-6236-
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2019, tom XXIII

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_23_W_Piegzik_L’intuition_linguistique_et_le_raisonnement.pdf128,45 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)