Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/9097
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Piegzik, Wioletta A. | - |
dc.date.accessioned | 2020-05-14T07:05:39Z | - |
dc.date.available | 2020-05-14T07:05:39Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | Linguodidactica, T. 23, 2019, s. 161-174 | pl |
dc.identifier.issn | 1731-6332 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/9097 | - |
dc.description.abstract | The aim of the article is to characterize language intuition understood as a type of intellectual process and/or mental disposition activated involuntarily and spontaneously during foreign language learning-acquisition as also the presentation of reasoning by analogy, which is inherently connected with intuition. The first part presents pedagogical concepts of Ferdinand Buisson who, by promoting the intuitive method in French education, pointed to its naturalness, universality and effectiveness. Buisson’s concept is completed by Val ´erie Derkx’s analysis about second language learning-acquisition. The second part shows examples of exercises aimed at activating the reasoning by analogy and language intuition. | pl |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest charakterystyka intuicji językowej rozumianej jako typ poznania intelektualnego i/lub dyspozycji mentalnej uruchamianej mimowolnie i spontanicznie podczas uczenia się-nabywania języka obcego oraz prezentacja myślenia przez analogię, które towarzyszy nierozłącznie intuicji. W pierwszej części zarysowana jest koncepcja dydaktyczno-pedagogiczna Ferdynanda Buissona, który promując metodę intuicyjną w nauczaniu powszechnym we Francji, wskazał na jej naturalność, uniwersalność i skuteczność. Koncepcja ta uzupełniona i pogłębiona jest analizami z zakresu uczenia się-nabywania języka obcego autorstwa Val ´erie Derkx. Część druga ukazuje przykłady ćwiczeń językowych, których celem jest aktywacja myślenia przez analogię oraz intuicji językowej. | pl |
dc.language.iso | fr | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | foreign langauge learning-acquistion | pl |
dc.subject | language intuition | pl |
dc.subject | intuitive method | pl |
dc.subject | reasoning by analogy | pl |
dc.subject | uczenie się-nabywanie języka obcego | pl |
dc.subject | intuicja językowa | pl |
dc.subject | metoda intuicyjna | pl |
dc.subject | myślenie przez analogię | pl |
dc.title | L’intuition linguistique et le raisonnement par analogie dans l’apprentissage-acquisition d’une langue étrangère | pl |
dc.title.alternative | Language intuition and reasoning by analogy in foreign language learning-acquisition | pl |
dc.title.alternative | Intuicja językowa oraz myślenie przez analogię w procesie uczenia się-nabywania języka obcego | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/lingdid.2019.23.11 | - |
dc.description.Email | wioletta.piegzik@usz.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Szczeciński, Wydział Humanistyczny, Instytut Językoznawstwa | pl |
dc.description.references | Conseil de l’Europe, Le Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Paris 2001. | pl |
dc.description.references | Derkx V., L’intuition en sciences du langage: de l’énonciation à la grammaticalité des énoncés. Thèse de doctorat en linguistique non publiée, Université Paris-Sorbonne 2015. | pl |
dc.description.references | Gigerenzer G., Le génie de l’intuition. Intelligence et pouvoirs de l’inconscient, Paris 2007. | pl |
dc.description.references | Kahneman D., Système 1 /Système 2: les deux vitesses de la pensée, Paris 2016. | pl |
dc.description.references | Mayers D.G. , Intuicja. Jej siła i słabość, Wrocław 2004. | pl |
dc.description.references | Nęcka E., Orzechowski J., Szymura A., Trening twórczości, Gdańsk 2005. | pl |
dc.description.references | Nosal Cz., Psychologa poznania naukowego – umysły i problemy, „Nauka” 2007, no 2, p. 57–76. | pl |
dc.description.references | Ubrich G., La méthode intuitive de Ferdinand Buisson : histoire d’une méthode pédagogique oubliée. Thèse de doctorat en Sciences de l’Education non publié, Rouen 2011. | pl |
dc.description.references | Wilczyńska W.,Myślenie automatyczne a myślenie refleksyjne, czyli o podejmowaniu decyzji językowych w J2, [in:] Refleksja w uczeniu się języków obcych, M. Baran-Łucarz (réd.), Wrocław 2014, p. 173–190. | pl |
dc.description.references | Zybertowicz A. at al., Samobójstwo oświecenia?, Kraków 2015. | pl |
dc.description.references | Buisson F., Nouveau dictionnaire de pédagogie et d’instruction primaire, Paris 1911. en ligne : http://www.inrp.fr/edition-electronique/lodel/dictionnaire-ferdinand-buisson/document.php?id=2943 (accès: 14/04/2019). | pl |
dc.description.references | Perrenoud Ph., L’intuition dans la classe : un mystère ? en ligne: https://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/perrenoud/php main/php 2003/2003 10.html (accès : 14/04/2019). | pl |
dc.description.volume | 23 | - |
dc.description.firstpage | 161 | pl |
dc.description.lastpage | 174 | pl |
dc.identifier.citation2 | Linguodidactica | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-6552-6236 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Linguodidactica, 2019, tom XXIII |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Linguodidactica_23_W_Piegzik_L’intuition_linguistique_et_le_raisonnement.pdf | 128,45 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)