REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8901
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSzwabowski, Oskar-
dc.date.accessioned2020-03-12T13:36:37Z-
dc.date.available2020-03-12T13:36:37Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2019, nr 1(11), s. 139-154pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8901-
dc.description.abstractW artykule analizuję Ludzki Mikrofon w kontekście pedagogicznym. Prezentuję budowę i funkcję Ludzkiego Mikrofonu na przykładzie ruchu Occupy. Wskazuję, że urzeczowienie w jego ramach ma charakter emancypacyjny. Jest to edukacyjna maszyna wojenna.pl
dc.description.abstractIn the article I analyze the human microphone in the pedagogical context. I present the structure and function of the human microphone using the example of the Occupy movement. I point out that the reification within it is emancipatory. This is an educational war machine.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectruchy społecznepl
dc.subjectOccupypl
dc.subjectLudzki Mikrofonpl
dc.subjectmaszyna wojennapl
dc.subjectsocial movementspl
dc.subjectOccupypl
dc.subjecthuman microphonepl
dc.subjectwar machinepl
dc.titlePeople’s Mic: emancypacyjne stawanie się rzecząpl
dc.title.alternativePeople’s Mic: Emancipatory Becoming a Thingpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2019.11.10-
dc.description.Emailo.szwabowski@gmail.compl
dc.description.AffiliationUniwersytet Szczecińskipl
dc.description.referencesAdkins, B. (2015). Deleuza and Guattari’s A Thousand Plateaus. A Critical Introduction and Guide. Edinburgh University Press.pl
dc.description.referencesAgamben, G. (2006). Profanacje. Warszawa: PIW.pl
dc.description.referencesAgamben, G. (2010). Co to jest urządzenie? W: Agamben. Przewodnik krytyki politycznej. Warszawa.pl
dc.description.referencesAppel, H.Ch. (2012). The People’s Microphone. W: A. Sch. Lang, D. Lang (red.), Dreaming in Public. Building the Occupy Movement. New Internationalist Publications.pl
dc.description.referencesAsher, L. (2011). Occupy Wall Street: How the People’s Mic Works, Litkicks. http://www.litkicks.com/PeoplesMicpl
dc.description.referencesAyers, W. (2010). Protest, Activism, resistance. Public pedagogy and the public square. W: J.A. Sandin, B.D. Schult, J. Burdlock (red.), Handbook of Public Pedagogy. Nowy Jork: Routledge.pl
dc.description.referencesBatos, M.T., Mercea, D., Charpentier, A. (2015). Tens, tweets, and Events: The interplay between ongoing protest and social media. Journal of Communication, 65, 320–350.pl
dc.description.referencesBigelow, B. (2011). Occupy the curriculum, Rethinking School. The Blog. https://rethinkingschoolsblog.com/2011/11/07/occupy-the-curriculum/pl
dc.description.referencesBoltański, L., Chiapello, E. (2005). The New Spirit of Capitalism. Londyn, Nowy Jork: Verso.pl
dc.description.referencesBrzostek, D. (2015). Rytm władzy i arytmia oporu. Michel Foucault a sound studies. W: M. Falkowski, K. Pacewicz, C. Zgoła (red.), Foucault: źródła/ujścia. Wydawnictwo Eperons-Ostrogi, Kraków–Warszawa.pl
dc.description.referencesBurrows, D. (2015). Negative Space War Machines. W: A. Conio (red.), Occupy. A People Yet to Come. Londyn: Open Humanities Press.pl
dc.description.referencesCastells, M. (2013). Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze Internetu. Przeł. O. Siara, Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesChatterjee, P., Maira, S. (red.) (2014). The Imperial University: Academic Repression and Scholarly Dissent. Minneapolis: University of Minnesota Press.pl
dc.description.referencesChutorański, M., Makowska, A. (2019). Czy(m) jest pedagogika rzeczy? Wprowadzenie. W: M. Chutorański, A. Makowska (red.), Rzeczy – Kultura – Edukacja. Szczecin.pl
dc.description.referencesChutorański, M. (2015) Urządzenie (edukacyjne): sieci, dyskursy, ludzie, nie-ludzie. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 18 (4)pl
dc.description.referencesChutorański, M. (2016). Nie(tylko)ludzka pedagogika? W: K. Węc, A. Wiercinski (red.), Ryzyko jako warunek rozwoju. Transformatywne aspekty hermeneutyki edukacji (s. 256–271).pl
dc.description.referencesChutorański, M. (2017). W stronę nie-antropocentrycznej ontologii tego, co edukacyjne. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 20 (4).pl
dc.description.referencesChutorański, M. (2019). Posthumanizm(y) i pedagogika. W: M. Chutorański i A. Makowska (red.), Rzeczy – Kultura – Edukacja. Szczecin.pl
dc.description.referencesConstanza-Chock, S. (2012). Mic Check! Media Cultures and the Occupy Movement. Social Movement Studies, 11 (3–4), 375–385.pl
dc.description.referencesCreech B. (2014). Digital representation and Occupy Wall Street’s challenge to political subjectivity. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 20 (4), 461–477pl
dc.description.referencesCrogan, P. (1999). Theory of state Deleuze, Guattari and virilio on the state, technology and speed. Angelaki: Journal of the Theoretical Humanities, 4 (2), 137–148.pl
dc.description.referencesDay, R.J.F. (2001). Gramsci is Dead. Anarchist Currents in the Newest Social Movements. Londyn–Toronto: Pluto Press.pl
dc.description.referencesDeleuze, G. (2004). Foucault. Przeł. M. Gusin. Wrocław: DSW.pl
dc.description.referencesDeleuze, G., Guattari, F. (2015). Tysiąc plateau. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.pl
dc.description.referencesDeseriis, M. (2014). The People’s Mic as a Medium in Its Own Right: A Pharmacological Reading. Communication and Critical/Cultural Studies, 11 (1), 42–51.pl
dc.description.referencesDudley, D.R. (1937). A History of Cynicism. From Diogenes to the 6th Century A.D. London: Methuen & Co.pl
dc.description.referencesDuncan, L. (2011). Occupy Together: the People’s Mic, American Friends Service Committee, http://www.afsc.org/friends/occupy-together-people%E2%80%99s-micpl
dc.description.referencesDyrberg, T.B. (2016). Foucault on parrhesia. The Autonomy of Politics and Democracy. Political Theory, 44 (2), 265–288.pl
dc.description.referencesEagan, J.L. (2014). Withholding the Red Ink. Occupy, Foucault, and the Administration of Bodies. Administration Theory & Praxis, 36 (2), 240–258.pl
dc.description.referencesFeigenbaum, A. (2014). Resistant Matters: Tens, Tear Gas and the ‘Other Media’ of Occupy. Communication and Critical/Cultural Studies, 11 (1), 15–24.pl
dc.description.referencesFinger, M. (1989). New social movements and their implications for adult education. Adult Education Quarterly, 40 (1).pl
dc.description.referencesFleming, P. (2013). Common as silence, Ephemera. Theory & politics in organization, 13 (3), 627–640.pl
dc.description.referencesFoley, G. (1999). Learning in social action. A contribution to understanding informal education. Londyn, Nowy Jork: Zed Books.pl
dc.description.referencesFoucault, M. (1995). Historia seksualności. Warszawa: słowa/obraz terytoria.pl
dc.description.referencesFoucault, M. (2012). Hermeneutyka podmiotu. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesFoucault, M. (2018). Rządzenie sobą i i innymi. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesFrenzel F., Feigenbaum A., McCurdy P. (2014). Protest Camps: An Emerging Filed of Social Movement. The Sociological Review, 62, 457–474.pl
dc.description.referencesGarces, Ch. (2013). People’s Mic and democratic charisma: Occupy Wall Street’s frontier assemblies. Focaal – Journal of Global and Historical Anthropology, 66, 88–102.pl
dc.description.referencesGiroux, H.A., Witkowski, L. (2010). Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej. Kraków: Impuls.pl
dc.description.referencesGiroux, H.A. (2013a). Occupy Colleges Now: Student as New Public Intellectuals. Cultural Studies & Critical Methodologies, 13 (3), 150–153.pl
dc.description.referencesGiroux, H.A. (2013b). Youth in revolt: Reclaiming a democratic future. Paradigm Publishers.pl
dc.description.referencesGouin, R. (2009). An Antiracist Feminist Analysis for the Study of Learning in Social Struggle. Adult Education Quarterly, 59 (2).pl
dc.description.referencesGould-Wartofsky, M.A. (2015). The Occupiers. The Making of The 99 Percent Movement. Oxford University.pl
dc.description.referencesHall, B. (2012). ‘A Gigant Human Hashtag’: Learning and the #Occupy Movement. W: B.L. Hall, D.E. Clover, J. Crowther, E. Scandrett, Learning and Education for a Better World. The Role of Social Movements. Rotterdam: Sense Publishers.pl
dc.description.referencesHardt, M., Negri, A. (2011). Metropolia. Praktyka Teoretyczna, 2–3.pl
dc.description.referencesHarvey, D. (2012). Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja. Warszawa: Bęc Zmiana.pl
dc.description.referencesHickey, A. (2010). When the Street Becomes a Pedagogue. W: J.A. Sandin, B.D. Schult, J. Burdlock (red.), Handbook of Public Pedagogy, Nowy Jork: Routledge.pl
dc.description.referencesHill, D. (2012). Immiseration Capitalism, Activism and Education: Resistance, Revolt and Revenge. Journal for Critical Education Policy Studies, 10 (2), http://www.jceps.com/archives/709pl
dc.description.referencesHolford, J. (1995). Why Social Movements Metter: Adult Education Theory, Cognitive Praxis, and the Creation of Knowledge. Adult Education Quarterly, 45 (2).pl
dc.description.referencesHopke, J.E. (2016). Occupy is not a place: A cross-case comparison of the 15M and Occupy movements. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 22 (6), 596-615.pl
dc.description.referencesJaramillo, N.E. (2012). Occupy, Recuperate and Decolonize. Journal for Critical Education Policy Studies, 10 (1).pl
dc.description.referencesKavada A. (2015). Creating the collective: social media, the Occupy movement and its constituting a collective actor. Information, Communication and Society, 18 (8), 872–886.pl
dc.description.referencesKilgore, D.W. (1999). Understanding learning in social movements: a theory of collective learning. International Journal of Lifelong Education, 18 (3), 191–202.pl
dc.description.referencesKim, J. (2016). The Nature of Adult Learning in Social Movements. PAACE Journal of Lifelong Learning, 25, 29–50.pl
dc.description.referencesKim, R. (2011). We Are All Human Microphones Now, The Nation, https://www.thenation.com/article/we-are-all-human-microphones-now/pl
dc.description.referencesKöksal, I. (2012). Walking in the City of London. Social Movment Studies: Journal of Social, Cultural and Political Protest, 11 (3–4), 446–453.pl
dc.description.referencesKuźniarz, B. (2015). Zła nieskończoność i wahadło krytyki. O kapitalizmie według Luca Boltanskiego. Kronos, 2.pl
dc.description.referencesLangman L. (2013). Occupy: a new new social movement. Current Sociology, 61 (4).pl
dc.description.referencesLaskowski, P. (2011). Maszyny wojenne. Georges Sorel i strategie radykalnej filozofii politycznej. Czarna Owca.pl
dc.description.referencesLewis T.E. (2013). On Study. Giorgio Agamben and educational potentiality. Londyn: Routledge.pl
dc.description.referencesLindeman, E.C. (1945). The sociology of adult education. Journal of Education Sociology, 19, 4–13.pl
dc.description.referencesMalewski, M. (2010). Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław: DSW.pl
dc.description.referencesMarks, K. (1951). Kapitał, t. I, Warszawa.pl
dc.description.referencesMatuszewska-Rytko, M. (2017), Nowe ruchy społeczne w dobie globalizacji: uwarunkowania i charakterystyka. W: M. Marczewska-Rytko, D. Maj, (red.), Nowe ruchy społeczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl
dc.description.referencesMcAllister, P. (2015). The People’s Library: From Dream to Dumpster, Activists With Attitude, https://activistswithattitude.com/the-peoples-library-from-dream-to-dumpster/pl
dc.description.referencesMiciukiewicz, K. (2006). Miasto jako społeczna reprodukcja przestrzeni i kontrprzestrzeni miejsc. W: M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca. Wrocław: DSW.pl
dc.description.referencesMumford, L. (2012). Mit maszyny, t. 1, Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesMumford, L. (2015). Mit maszyny, t. 2, Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesMunro, I. (2014). Organizational Ethics and Foucault’s ‘Art of Living’: Lessons from Social Movement Organizations. Organization Studies, 35 (8), 1127–1148.pl
dc.description.referencesNahirny, R. (2018). Granice kontroli. Maszyneria władzy Jeremy Benthama. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.pl
dc.description.referencesNeary M., Amsler S. (2012, ) Occupy: a new pedagogy of space and time? Journal for Critical Education Policy Studies, 10 (2), http://www.jceps.com/archives/726pl
dc.description.referencesNewman, S. (2001). From Bakunin to Lacan: anti-authoritarianism and the dislocation of power. Lexington Books.pl
dc.description.referencesNewman, S. (2003). Empiricism, Pluralism, and Politics in Deleuze and Stirner. Idealistic Studies, 33 (1), 9–24.pl
dc.description.referencesNewman, S. (2009). War on the State: Stirner and Deleuze’s Anarchism, The Anarchist Library, https://theanarchistlibrary.org/library/saul-newman-war-on-the-state-stirner-anddeleuze-s-anarchismpl
dc.description.referencesOffe, C. (1995). Nowe ruchy społeczne: przekraczanie granic polityki instytucjonalnej. W: J. Szczupaczyński (wybór i oprac.), Władza i spo­łeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii polityki, t. 1. Warszawa: Wydaw­nictwo Naukowe Scholar.pl
dc.description.referencesPacewicz, K. (2015). Od biopolityki do biooporu? Deleuze (dez)interpretuje Foucaulta. W: M. Falkowski, K. Pacewicz, C. Zgoła (red.), Foucault: źródła/ujścia. Kraków–Warszawa: Wydawnictwo Eperons-Ostrogi.pl
dc.description.referencesProzorov, S. (2017). Foucault Affirmative Biopolitics: Cynic Parrhesia and the Biopower of the Powerless. Political Theory, 45 (6), 801–823.pl
dc.description.referencesRadovac, L. (2014). Mic Check: Occupy Wall Street and the Space of Audition. Communication and Critical Studies, 11 (1), 34–41.pl
dc.description.referencesRatajczak, M., Szadkowski, K. (2010). Agamben: instrukcja obsługi. W: Agamben. Przewodnik krytyki politycznej. Warszawa.pl
dc.description.referencesRaunig, G. (2014). Singers, Cynics, Molecular Mice: The Political Aesthetics of Contemporary Activism. Theory, Culture & Society, 31 (7/8), 67–80.pl
dc.description.referencesReid, J. (2003). Deleuze’s War Machine: Nomadism Against the State. Milennium: Journal of International Studies, 32 (1), 57–85.pl
dc.description.referencesRey, P.J. (2012). Why We Disrupt. Inside Higher Ed, https://www.insidehighered.com/views/2012/01/03/essay-why-occupy-movement-disrupts-speakers-campuspl
dc.description.referencesRuitenberg, C.W. (2017). Introduction: Retrieving and Recognizing Study. W: C.W. Ruitenberg (red.), Reconceptualizing Study in Educational Discourse and Practice. Londyn: Routledge.pl
dc.description.referencesSchneidermann, N. (2014). ‘Mic Power’: ‘Public’ connections through the hip hop nation in Kampala. Ethnography, 15 (1), 88–105.pl
dc.description.referencesShahani, N. (2015). ‘I Have Voice’: speech, silence and the rehabilitation of empire. Postcolonial Studies, 18 (1), 67–84.pl
dc.description.referencesShea, L. (2010). The Cynic Enlightenment: Diogenes in the Salon (Parallax: Re-visions of Culture and Society). Baltimore: The Johns Hopkins University Press.pl
dc.description.referencesShmith, L. (2011). The Human Mic: Not Just for Occupy. Mother Jones, https://www.motherjones.com/politics/2011/11/human-mic-occupy-bachmann-scott-walker/pl
dc.description.referencesSowa, J. (2012). An Unexpected Twist of Ideology. Neoliberalism and the Collapse of the Soviet Bloc. Praktyka Teoretyczna, 5, 153–180.pl
dc.description.referencesSterne, J. (2003). The Audible Past. Cultural Origins of Sound Reproduction. Durham i Londyn: Duke University Press.pl
dc.description.referencesSzwabowski O. (2017) Poza subsumcje. W: M. Chutorański, J. Moroz, O. Szwabowski (red.), Subsumcje edukacji. Gdańsk: Katedra.pl
dc.description.referencesSzwabowski, O. (2015). Ruch Occupy: inna demokracja, inna pedagogika. W: A. Olczak, P. Prüfer, D. Skrocka (red.), Edukacyjne i społeczne konteksty edukacji. Gorzów Wielkopolski.pl
dc.description.referencesSzwabowski, O. (2016). „The children of the crisis” – odzyskiwanie przestrzeni, odzyskiwanie życia. Parezja, 1 (5).pl
dc.description.referencesSzwabowski, O. (2019a). Ulice, place, piwnice. O nomadycznych maszynach edukacyjnych. W: M. Chutorański i A. Makowska (red.), Rzeczy – Kultura – Edukacja. Szczecin.pl
dc.description.referencesSzwabowski, O. (2019b). Nekrofilna produkcja akademicka i pieśni partyzantów. Autoetnografia pracy akademickiej i dydaktycznej w czasach zombie-kapitalizmu. Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.pl
dc.description.referencesVitale, Ch. (b.d.). A Mutation of the ‘Human Mic’ as a Radical New Type of Political Subjectivity. Networkologies, https://networkologies.wordpress.com/2011/11/27/a-mutation-of-thehuman-mic-as-a-radical-new-type-of-political-subjectivity/pl
dc.description.referencesWelton, M. (1993). Social Revolutionary Learning: The New Social Movement as Learning Sites. Adult Education Quarterly, 43 (3).pl
dc.description.referencesYoos, G.E. (1985). The rhetoric of cynicism. Rhetoric Review, 4 (1), 54–62.pl
dc.description.referencesZielińska, M., Kowzan, P., Prusinowska, M. (2016). Social Movement Learning: From Radical Imagination to Disempowerment? Studies in the Education of Adults, 43 (2), 251–267.pl
dc.description.issue1(11)-
dc.description.firstpage139pl
dc.description.lastpage154pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2019, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2019_O_Szwabowski_Peoples_Mic_emancypacyjne_stawanie_sie_rzecza.pdf208,49 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons