REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8897
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorFlis, Joanna-
dc.date.accessioned2020-03-12T13:33:52Z-
dc.date.available2020-03-12T13:33:52Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2019, nr 1(11), s. 85-97pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8897-
dc.description.abstractArtykuł podejmuje problematykę pedagogiki sztucznej inteligencji (AIP – artificial intelligence pedagogy) przybliżając jej znaczenie w kontekście problematyki związanej z big data i uczeniem maszynowym. Przedstawia zaproponowaną przez zespół J. Bieger, K.R. Thórisson i B.R. Steunebrink koncepcję pedagogicznego pentagonu, traktując jednocześnie propozycję pięciu podstawowych pojęć nowej teorii uczenia, zaproponowanych przez wymieniony zespół (uczniowie, środowisko zadaniowe, testowanie służące poznawaniu ucznia i jego postępów, szkolenie i nauczanie dotyczące ogólnej strategii, metod i narzędzi w AP – Artificial Pedagogy) jako punkt wyjścia do dyskusji o wprowadzeniu humanistycznego wymiaru do robotyki, czy rozwoju technologii sztucznej inteligencji. W tym celu wykorzystuje zaproponowaną przez A. Makowską i M. Chutorańskiego koncepcję pedagogiki rzeczy, ukazując jej potencjał wyjaśniający, jak i uwrażliwiający dla dalszego rozwoju pedagogiki sztucznej inteligencji.pl
dc.description.abstractThe article discusses artificial intelligence pedagogy (AIP), focusing on its significance in the context of big data and machine learning. It presents the concept of pedagogy pentagon proposed by the team of J. Bieger, K.R. Thórisson and B.R. Steunebrink. It also refers to the proposal of five fundamental notions of the new teaching theory intro¬duced by the above team (students, task environment, testing aimed at getting to know students and their progress, training and teaching in the area of general strategy, AP methods and tools) as the starting point for discussions on the introduction of humanistic dimension to robotics or development of artificial intelligence technology. For that purpose, the article adopts the concept of pedagogy of things proposed by A. Makowska and M. Churotański, demonstrating its potential for the explanation and raising awareness for further development of artificial intelligence pedagogy.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectpedagogika sztucznej inteligencjipl
dc.subjectsztuczna inteligencjapl
dc.subjectpedagogika rzeczypl
dc.subjectpedagogiczny pentagonpl
dc.subjectsamouczenie się maszynpl
dc.subjectartificial intelligence pedagogy (AIP)pl
dc.subjectartificial pedagogy (AP)pl
dc.subjectartificial intelligence (AI)pl
dc.subjectpedagogy of thingspl
dc.subjectpedagogy pentagonpl
dc.subjectmachine learning (ML)pl
dc.titleMaszyny samouczące się – wyzwanie współczesnej pedagogikipl
dc.title.alternativeMachine Learning: a Challenge of Contemporary Pedagogypl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2019.11.06-
dc.description.Emailpsychoterapiaflis@gmail.compl
dc.description.AffiliationUniwersytet Szczecińskipl
dc.description.referencesBieger, J. (2016). Artificial Pedagogy: A Proposal. HLAI Doctoral Consortium. Pozyskano z: http://jordi.cyberbyte.nl/files/bieger_hlai_proposal_presentation.pdf [data dostępu: 01.06.2019].pl
dc.description.referencesBieger, J., Thórisson, K.R., Steunebrink, B.R. (2017). The Pedagogical Pentagon: A Conceptual Framework for Artificial Pedagogy. 212–222. 10.1007/978-3-319-63703-7_20. Pozyskano z: https://www.researchgate.net/publication/318434649_The_Pedagogical_Pentagon_A_Conceptual_Framework_for_Artificial_Pedagogy [data dostępu: 07.06.2019].pl
dc.description.referencesBednarek, J. (red.) (2014). Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego. Warszawa: Engram.pl
dc.description.referencesBonnefon,J.-F., Shariff,A.,Rahwan,I.(2016).The socialdilemmaof autonomous vehicles. Science, 352. Pozyskano z: https://arxiv.org/pdf/1510.03346 [data dostępu: 14.09.2019].pl
dc.description.referencesBrzostek, M. (2016). Rozważania o uczeniu się maszyn (machine learning) i sztucznej inteligencji. Pozyskano z: https://pclab.pl/art71255-3.html [data dostępu: 04.04.2019].pl
dc.description.referencesCzopek, J. (2017). Czy w edukacji jest miejsce na Big Data, Bilans szans i zagrożeń. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 14, 83–90.pl
dc.description.referencesChutorański, M. (2016). Nie(tylko)ludzka pedagogika. W: K. Węc, A. Wierciński (red.), Ryzyko jako warunek rozwoju. Transformatywne aspekty edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.pl
dc.description.referencesChutorański, M., Makowska, A. (2019). Czy(m) jest pedagogika rzeczy? Wprowadzenie. W: M. Chutorański, A. Makowska (red.), Rzeczy, kultura, edukacja. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.pl
dc.description.referencesChutorańki, M., Makowska, A. (2017). Sprawozdanie z I Ogólnopolskiej Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej: Pedagogika rzeczy. Rzeczy w procesach edukacyjnych i ich kontekstach. Szczecin, 23–24 maja 2017 r., Parezja, 2 (8).pl
dc.description.referencesChutorański, M. (2019). Posthumanizm(y) i pedagogika. W: M. Chutorański, A. Makowska (red.), Rzeczy, kultura, edukacja. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.pl
dc.description.referencesCuthbertson, A. (2019). Tokyo: Artificial intelligence „boy” Shibuya Mirai becomes wordl’s first AI bot to be granted residency. nEWSWEEK. Pozyskano z: https://www.newsweek.com/tokyo-residency-artificial-intelligence-boy-shibuya-mirai-702382 [data dostępu: 01.06.2019].pl
dc.description.referencesDigital Poland (2018). Przegląd Strategii Rozwoju Sztucznej Inteligencji na Świecie. Warszawa: Fundacja Digital Poland.pl
dc.description.referencesDuch, W. (2019). Nadchodzi era Homo Sapiens Digital. Rozmowa z prof. Włodzisławem Duchem o sztucznej inteligencji. Pozyskano z: https:// https://plus.expressbydgoski.pl/nad chodzi-era-homo-sapiens-digital-rozmowa-z-prof-wlodzislawem-duchem-o-sztucznejinteligencji/ar/13965220 [data dostępu: 05.07.2019].pl
dc.description.referencesFoucault, M. (2006). Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, Gdańsk: Słowo/Obraz/Terytoria.pl
dc.description.referencesGajek, M. (2019). Algorytm estoński czy chiński. Newsweek, 24, 59.pl
dc.description.referencesGadacz, T. (2009). Czy humanistyka jest jeszcze potrzebna, wykład w ramach Festiwalu Nauki. Pozyskano z: https://www.polskieradio.pl/23/266/Artykul/180147,Czy-humanistyka-jestjeszcze-potrzebna [data dostępu: 05.07.2019].pl
dc.description.referencesHutson, M. (2018). How researchers are teaching AI to learn like a child. Science. 10.1126/science.aau2576. Pozyskano z: https://www.sciencemag.org/news/2018/05/how-researchers-areteaching-ai-learn-child [data dostępu: 01.06.2019].pl
dc.description.referencesIle waży praca (2017). Forbes. Pozyskano z: https://www.forbes.pl/technologie/jak-wiele-danych-produkujemy-kazdego-dnia/4mn4w69 [data dostępu: 04.06.2019].pl
dc.description.referencesKlichowski, M. (2014). Narodziny cyborgizacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.description.referencesKozielski, R., Olsztyński, R., Soroczyński, T. (2018). Internet Ludzi, organizacja jutra. Warszawa: Wydawnictwo Nieoczywiste.pl
dc.description.referencesKoczy, S. (2014). Edukacyjne możliwości stosowania robotów humanoidalnych. W: J. Bednarek (red.), Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego. Warszawa: Engram.pl
dc.description.referencesLatour, B. (2010). Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.pl
dc.description.referencesLipowicz, L. (2016). Anthropos 2.0 – od pedagogiki rzeczy do urzeczowionego człowieka? Parezja, 2 (6).pl
dc.description.referencesLipowicz, M. (2019). Ulepszenie człowieka poprzez jego urzeczowienie? Pedagogiczna antropologia wobec wyzwań liberalnej eugeniki i transhumanizmu. W: M. Chutorański, A. Makowska (red.), Rzeczy, kultura, edukacja. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.pl
dc.description.referencesMcLuhan, M. (2004). Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.pl
dc.description.referencesMuchacki, M. (2014). Cywilizacja informatyczna i Internet. Kraków: Oficyna Wydawnictwa Impuls.pl
dc.description.referencesMenzel, P., D’Aluisio, F. (2002). Robo Sapiens. Wydawnictwo G+J .pl
dc.description.referencesMüller, V.C., Bostrom, N. (2016). Future Progress in Artificial Intelligence: A Survey of Expert Opinion. Pozyskano z: http://www.nickbostrom.com/papers/survey.pdf [data dostępu: 10.06.2019].pl
dc.description.referencesNajszybszy komputer świata, http://przystaneknauka.us.edu.pl/artykul/najszybszy-komputerna-swiecie [data dostępu: 04.06.2019].pl
dc.description.referencesO’Neil, C. (2017). Broń matematycznej zagłady. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesPrzegalińska-Skierkowska, A. (2016). Konflikt generacyjny wśród botów. W: V. Kuś (red.), Live Bot. Monografia (s. 10–14). Enaukowiec. Pozyskano z: https://www.academia.edu/30983681/Konflikt_generacyjny_miedzy_Eliza_Cleverbotem_i_Tay_w_monografia_pod_redakcj%C4%85_Violki_Ku%C5%9B [data dostępu: 05.06.2019].pl
dc.description.referencesPrzegląd Strategii Rozwoju Sztucznej Inteligencji na Świecie (2018). Warszawa: Fundacja Digital Poland.pl
dc.description.referencesRaport: „Global TMT Predictions 2019, Prognozy dla sektora technologii, mediów i telekomunikacji. Pozyskane z: https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/technology-media-and-tele communications/articles/tmt-predictions-2019.html [data dostępu: 11.06.2019].pl
dc.description.referencesReese, H. (2016). Why Microsoft’s ‘Tay’ AI bot went wrong. Tech Republic.com. Pozyskano z: https://www.techrepublic.com/article/why-microsofts-tay-ai-bot-went-wrong.pl
dc.description.referencesRosenfield, A. (2018). Summit by the numbers. IBM Research Blog. https://www.ibm.com/blogs/research/2018/06/summit/ [data dostępu: 01.06.2019].pl
dc.description.referencesSample, I. (2018). Scientists plan huge European AI hub to compete with US. The Guardian. Pozyskano z: https://www.theguardian.com/science/2018/apr/23/scientists-plan-huge-european-ai-hub-to-compete-with-us [data dostępu: 08.06.2019].pl
dc.description.referencesSiemieniecki, B. (2013). Pedagogika kognitywistyczna. Studium teoretyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesStefanowski, J. (2009). Wykład „Maszynowe uczenie się”. Instytut Informatyki Politechnika Poznańska. Pozyskano z: http://www.cs.put.poznan.pl/jstefanowski/ml/NEWML_W1lastr.pdf [data dostępu: 14.09.2019].pl
dc.description.referencesSztokfisz, B. (2018). Międzynarodowy wymiar współpracy w zakresie rozwoju sztucznej inteligencji. W: Przegląd Strategii Rozwoju Sztucznej Inteligencji na Świecie. Warszawa: Fundacja Digital Poland.pl
dc.description.referencesSilver, D., Schrittwieser, J., Simonyan, I., Antonoglou, I., Huang, A., Guez, A., Hubert, T., Baker, L., Lai, M., Bolton, A., Chen, Y., Lillicrap, T., Hui, F., Sifre, L., Van den Driessche, G., Graepel, T., Hassabis, D. (2017). Mastering the game of Go without human knowledge. Nature, 505, 354–359.pl
dc.description.referencesSchwab, K. (2018). Czwarta rewolucja przemysłowa. Przeł. A.D. Kamińska. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.pl
dc.description.referencesSelwyn, N. (2015). Data entry: towards the critical study of digital data and education. Learning, Media and Technology, 40/1pl
dc.description.referencesSzwed, R. (red.) (2003). Społeczeństwo wirtualne: społeczeństwo informacyjne. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski.pl
dc.description.referencesWallach, W., Allen, C. (2009). Moral Machines Teaching Robots Right from Wrong. Oxford University Press.pl
dc.description.issue1(11)-
dc.description.firstpage85pl
dc.description.lastpage97pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2019, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2019_J_Flis_Maszyny_samouczace_sie_wyzwanie_wspolczesnej_pedagogiki.pdf179,67 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons