REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8894
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNawrocki, Radosław-
dc.date.accessioned2020-03-12T13:31:22Z-
dc.date.available2020-03-12T13:31:22Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2019, nr 1(11), s. 30-42pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8894-
dc.description.abstractCelem niniejszego tekstu jest przedstawienie podstawowych założeń tzw. głębokiej ekologii. Twierdzę, że skrupulatne i uważne wyciągnięcie wniosków z tej koncepcji może stać się ważnym i inspirującym punktem odniesienia dla edukacji. Chodzi tu zarówno o dyskursy pedagogiczne, jak i praktykę edukacyjną. Głęboka ekologia zawiera w sobie odmienną od najbardziej utrwalonej w kulturze zachodniej koncepcję człowieka oraz jego miejsca w świecie. Odmienność ta związana jest z definiowaniem człowieka i jego relacji ze światem, powinnościami wobec środowiska, sposobem myślenia, strategią budowania tożsamości. To istotnie wpływa na koncepcję edukacji, jaką przyjmujemy.pl
dc.description.abstractThe purpose of this text is to present the basic assumptions of deep ecology. In my view, meticulous and careful drawing of conclusions from this concept can become an important and inspiring reference point for education, both in terms of pedagogical discourses and educational practice. Deep ecology involves a concept of human and their place in the world different from the majority of concepts well-established in the Western culture. This difference is related to the definition of human and their relationship with the world, obligations towards the environment, way of thinking, and strategy of building identity. This significantly affects the concept of education that we adopt.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectekologia głębokapl
dc.subjectpłytka ekologiapl
dc.subjectantropocentryzmpl
dc.subjectArne Naesspl
dc.subjectdeep ecologypl
dc.subjectshallow ecologypl
dc.subjectanthropocentrismpl
dc.titleEkologia głęboka a edukacja. W poszukiwaniu nowego paradygmatupl
dc.title.alternativeDeep Ecology and Education: Searching for a New Reference Pointpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2019.11.03-
dc.description.Emailradnaw1@amu.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.referencesDevall, B., Sessions, G. (1995). Ekologia głęboka. Żyć w przekonaniu, iż Natura coś znaczy. Warszawa: Pusty Obłok.pl
dc.description.referencesGola, B. (2018). Etyka środowiskowa w edukacji ekologicznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesHoły-Łuczaj, M. (2018). Radykalny nonantropocentryzm. Martin Heidegger i ekologia głęboka. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.description.referencesIickling, B. (2000). Deep Ecology and Education: A Conversation with Arne Naess. Canadian Journal of Environmental Education, 5, Spring.pl
dc.description.referencesKulasiewicz, J. (1993). Głęboka ekologia Arne Naessa. Bielsko-Biała: Pracownia Na Rzecz Wszystkich Istot.pl
dc.description.referencesKulnieks, A., Longboat, D.R., Young, K. (eds.) (2013). Contemporary studies in environmental and indigenous pedagogies: A Curricula of Stories and Place. Rotterdam: Sense Publishers.pl
dc.description.referencesŁukaszewicz, R. (1994). Edukacja z wyobraźnią, czyli jak podróżować bez map. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl
dc.description.referencesMelosik, Z. (1995). Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji. Toruń–Poznań: Wydawnictwo Edytor.pl
dc.description.referencesNaess, A. (1973). The Shallow and the Deep, Long-Range Ecology Movement. A Summary. Inquiry, 16.pl
dc.description.referencesUbertowska, A. (2018). Mówić w imieniu biotycznej wspólnoty. Anatomie i teorie tekstu środowiskowego/ekologicznego, Teksty Drugie, 2.pl
dc.description.referencesRice, S., Rud, A.G. (eds.) (2016). The Educational Significance of Human and Non-Human Animal Interactions. Blurring the Species Line. London: Palgrave Macmillan.pl
dc.description.referencesSzkoła to marzenie rzucone rzeczywistości, aby umarła (2009). Rozmowa z prof. Ryszardem Łukaszewiczem. Dzikie Życie, 9.pl
dc.description.issue1(11)-
dc.description.firstpage30pl
dc.description.lastpage42pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2019, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2019_R_Nawrocki_Ekologia_gleboka_a_edukacja_W_poszukiwaniu_nowego_paradygmatu.pdf180,36 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons