REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8149
Tytuł: Ludowe pojmowanie wiary w kompozycji Missa sine nomine Ignacego Zalewskiego
Inne tytuły: The folk conception of faith based on the composition Missa sine nomine by Ignacy Zalewski
Autorzy: Maluga, Joanna
Słowa kluczowe: Missa sine nomine
Church
people
faith
God
choir
natural voice
Kościół
lud
wiara
Bóg
chór
białe głosy
Data wydania: 2018
Data dodania: 5-sie-2019
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Rocznik Teologii Katolickiej, T. 17/3, 2018, s. 129-138
Abstrakt: The preelection is based on published in 2017 book Sacrum and profanum in coral-percussion music of XXI century by Joanna Maluga and Leszek Lorent. The composition for percussion solo, traditional voice consort (natural voices choir) and four trombones is presented as a centre of the article. Missa sine nomine is an extraordinary composition among others by Zalewski, where he tries to interpret the faith in God interpreted by the institution on Church and by vox populi. The article shows not only an analysis of the composition, but also a practical way to prererferformance, based mostly on the dialogue between composer and conductor.
Niniejszy artykuł powstał w oparciu o wydaną w 2017 roku książkę Sacrum i profanum w chóralno-perkusyjnej muzyce XXI wieku autorstwa Joanny Malugi i Leszka Lorenta. Przedstawione w nim rozważania dotyczą synkretycznej kompozycji Ignacego Zalewskiego przeznaczonej na perkusję solo, zespół śpiewu tradycyjnego ( chór białych głosów) i cztery puzony. Missa sine nomine należy do szczególnych dzieł w dorobku młodego twórcy, w którym podejmuje on zagadnienia wiary w Boga interpretowanej przez instytucję Kościoła oraz przez prosty lud. Dyskurs, który pojawia się przy tak zarysowanym zagadnieniu stanowi główną treść dzieła. Prezentowany tekst w dużej mierze stanowi o rozumieniu analizowanego utworu, w oparciu o praktykę wykonawczą autorki oraz o rozmowy z twórcą.
Afiliacja: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
Nota biograficzna: JOANNA MALUGA – dr, chórmistrz, dyrygent, wykładowca Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego. Umiejętności dyrygenckie doskonaliła w Akademii Muzycznej im. F. Liszta w Budapeszcie w Instytucie Pedagogiczno-Muzycznym Zoltána Kodálya oraz w klasach mistrzowskich w Norwegii, Austrii, na Węgrzech. Sypendystka Balassi Institute, International Kodály Society, Hungarian Scholarship Board oraz dwukrotnie Foundation for the Kodály Institute. Założycielka i dyrygent Chóru Kameralnego VRC.
URI: http://hdl.handle.net/11320/8149
DOI: 10.15290/rtk.2018.17.3.10
ISSN: 1644-8855
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0001-7954-2475
Typ Dokumentu: Article
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2018, tom XVII/3

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RTK_17_3_2018_J_Maluga_Ludowe_pojmowanie_wiary.pdf660,88 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)