REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8149
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMaluga, Joanna-
dc.date.accessioned2019-08-05T11:02:11Z-
dc.date.available2019-08-05T11:02:11Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 17/3, 2018, s. 129-138pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8149-
dc.description.abstractThe preelection is based on published in 2017 book Sacrum and profanum in coral-percussion music of XXI century by Joanna Maluga and Leszek Lorent. The composition for percussion solo, traditional voice consort (natural voices choir) and four trombones is presented as a centre of the article. Missa sine nomine is an extraordinary composition among others by Zalewski, where he tries to interpret the faith in God interpreted by the institution on Church and by vox populi. The article shows not only an analysis of the composition, but also a practical way to prererferformance, based mostly on the dialogue between composer and conductor.pl
dc.description.abstractNiniejszy artykuł powstał w oparciu o wydaną w 2017 roku książkę Sacrum i profanum w chóralno-perkusyjnej muzyce XXI wieku autorstwa Joanny Malugi i Leszka Lorenta. Przedstawione w nim rozważania dotyczą synkretycznej kompozycji Ignacego Zalewskiego przeznaczonej na perkusję solo, zespół śpiewu tradycyjnego ( chór białych głosów) i cztery puzony. Missa sine nomine należy do szczególnych dzieł w dorobku młodego twórcy, w którym podejmuje on zagadnienia wiary w Boga interpretowanej przez instytucję Kościoła oraz przez prosty lud. Dyskurs, który pojawia się przy tak zarysowanym zagadnieniu stanowi główną treść dzieła. Prezentowany tekst w dużej mierze stanowi o rozumieniu analizowanego utworu, w oparciu o praktykę wykonawczą autorki oraz o rozmowy z twórcą.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectMissa sine nominepl
dc.subjectChurchpl
dc.subjectpeoplepl
dc.subjectfaithpl
dc.subjectGodpl
dc.subjectchoirpl
dc.subjectnatural voicepl
dc.subjectKościółpl
dc.subjectludpl
dc.subjectwiarapl
dc.subjectBógpl
dc.subjectchórpl
dc.subjectbiałe głosypl
dc.titleLudowe pojmowanie wiary w kompozycji Missa sine nomine Ignacego Zalewskiegopl
dc.title.alternativeThe folk conception of faith based on the composition Missa sine nomine by Ignacy Zalewskipl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2018.17.3.10-
dc.description.BiographicalnoteJOANNA MALUGA – dr, chórmistrz, dyrygent, wykładowca Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego. Umiejętności dyrygenckie doskonaliła w Akademii Muzycznej im. F. Liszta w Budapeszcie w Instytucie Pedagogiczno-Muzycznym Zoltána Kodálya oraz w klasach mistrzowskich w Norwegii, Austrii, na Węgrzech. Sypendystka Balassi Institute, International Kodály Society, Hungarian Scholarship Board oraz dwukrotnie Foundation for the Kodály Institute. Założycielka i dyrygent Chóru Kameralnego VRC.pl
dc.description.AffiliationAkademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczypl
dc.description.referencesBorowska B., Inspirująca rola tekstów maryjnych w kształtowaniu frazy i interpretacji utworów chóralnych kompozytorów polskich, Katowice 2011.pl
dc.description.referencesCzechowicz, J., Kamień, Lublin 2007.pl
dc.description.referencesCzechowicz, J., Wiersze wybrane, Warszawa, 1955.pl
dc.description.referencesDąbek S., Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku, Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesFarcinkiewicz Ł., Tworzenie muzyki sakralnej, rozmowa z Pawłem Łukaszewskim, [w:] Musica Sacra Nova 1/2007, red. M. Łukaszewski, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesKasprowicz, J., Hymny, Księga Ubogich, Mój Świat, Warszawa, 1956.pl
dc.description.referencesŁukaszewska J., Świadomość podstawą prawidłowej mowy i śpiewu, [w:] Musica Sacra Nova 3-4, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesMaluga J., Lorent L., Sacrum i profanum w chóralno-perkusyjnej muzyce XXI wieku, Bydgoszcz 2017.pl
dc.description.referencesMickiewicz, A., Wiersze i powieści poetyckie, Warszawa, 1998.pl
dc.description.referencesMielko-Remiszewska M., Musica Ecclesiae Nova, Lublin 2010.pl
dc.description.referencesStochniol M., Pasja w XX wieku, „Ruch Muzyczny” 2012, nr 6.pl
dc.description.referencesSzulik M.R., Chór w kościele, Lublin 2012.pl
dc.description.referencesAutoryzowane wywiady z kompozytorem.pl
dc.description.volume17/3-
dc.description.firstpage129pl
dc.description.lastpage138pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
dc.identifier.orcid0000-0001-7954-2475-
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2018, tom XVII/3

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RTK_17_3_2018_J_Maluga_Ludowe_pojmowanie_wiary.pdf660,88 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)