REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6685
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSajdera, Jolanta-
dc.date.accessioned2018-06-18T07:00:22Z-
dc.date.available2018-06-18T07:00:22Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2017, nr 2(8), s. 117-126pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6685-
dc.description.abstractPodjęty temat dotyczy sposobów konstruowania problemów badawczych w strategii badań jakościowych nad edukacją. Celem tekstu jest wskazanie możliwości zastosowania koncepcji konstruktów myślowych Alfreda Schütza podczas wyznaczania przez badacza obszaru problemowego, ujętego w strukturę pytań pierwszego i drugiego stopnia. Przywołane założenia teoretyczne problematyzowania celu badań posłużyły do opracowania przedmiotu refleksji – zjawiska pułapki w podejmowaniu decyzji badawczych. Pozwoliły też na rozważenie korzyści z doświadczenia pułapki jako punktu zwrotnego w praktyce badacza.pl
dc.description.abstractThis paper explores the process of the construction of research problems in the qualitative research strategy on education. The aim is to indicate the possibility of applying the Alfred Schütz’ concept of mental constructs during the determining the research problem area. This concept includes constructs of the first and second degree in the research questions. The theoretical assumptions of problematization were used to develop the object of reflection – the phenomenon of a „trap” in making research decisions. They also allowed the author to consider the benefits of „the trap” experience as a turning point in the researcher’s practice.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectproblemy badawczepl
dc.subjectAlfred Schützpl
dc.subjectkonstrukt myślowypl
dc.subjectAnselm Strausspl
dc.subjectpunkt zwrotnypl
dc.subjectresearch problemspl
dc.subjectmental constructpl
dc.subjectturning pointpl
dc.titlePułapki w konstruowaniu problemów badawczych z perspektywy doświadczeń badacza edukacjipl
dc.title.alternativeThe traps in constructing research problems from the perspective of education researcher’s experiencespl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2017.08.08-
dc.description.Emailjolasaj@gmail.compl
dc.description.AffiliationUniwersytet Pedagogiczny w Krakowiepl
dc.description.referencesBańko, M. (red.). (2000). Inny słownik języka polskiego PWN (t. 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesBochno, E., Kopaczyńska, I. (2014). Zespół Samokształceniowy i Samopomocy Koleżeńskiej pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN – pięciolecie działalności z perspektywy kategorii refleksyjności. Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2, 127–138.pl
dc.description.referencesBochno, E., Korzeniecka-Bondar, A. (2016). Letnia Szkoła Młodych Pedagogów jako naukowa wspólnota uczących się – wprowadzenie. W: E. Bochno, A. Korzeniecka-Bondar (red.), Naukowa wspólnota uczących się. XXX-lecie Letniej Szkoły Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN (s. 11–24). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesCreswell, J. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Przekł. J. Gilewicz. Kraków: Wydawnictwo UJ.pl
dc.description.referencesDudzikowa, M. (2012). Sytuacja problematyczna interdyscyplinarności w naukach społecznych i humanistycznych (z kryzysem w tle). W: A. Chmielewski, M. Dudzikowa, A. Grobler (red.), Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką (s. 15–37), Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.description.referencesHammersley, M., Atkinson, P. (2000). Metody badań terenowych. Przekł. S. Dymczyk. Poznań: Zysk i S-ka.pl
dc.description.referencesKlus-Stańska, D. (2016). Metodologiczny status badań eklektycznych w pedagogice. Studia z Teorii Wychowania, 2, 45–60.pl
dc.description.referencesKostera, M. (2008). Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesKubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia–Metodyka–Ewaluacja. Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl
dc.description.referencesKubinowski, D. (2016). Istota jakościowych badań pedagogicznych- wprowadzenie. Jakościowe Badania Pedagogiczne, 1, 5–14. Pozyskano z: https://wnus.edu.pl/jbp, (data dostępu: 15.02.2017).pl
dc.description.referencesKvale, S. (2004). Interviews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Przekł. S. Zabielski. Białystok: „Trans Humana”.pl
dc.description.referencesLofland, J., Snow, D.A., Anderson, L., Lofland, L.H. (2009). Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych. Przekł. A. Kordasiewicz, S. Urbańska, M. Żychlińska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.description.referencesMiles, M.B., Huberman A.M. (2000). Analiza danych jakościowych. Przekł. S. Zabielski. Białystok: „Trans Humana”.pl
dc.description.referencesRubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl
dc.description.referencesRutkowiak, J. (2012). Moja wędrówka po naukach pomocnych pedagogice. Dynamika praktyki myślenia w tworzeniu obszarów międzydyscyplinarnych. W: A. Chmielewski, M. Dudzikowa, A. Grobler (red.), Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką (s. 199–220). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.description.referencesSajdera, J. (2003). Dziecięce wyobrażenia w kontekście rówieśniczych relacji. Kraków: Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej.pl
dc.description.referencesSchütz, A. (2008). O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej. Przekł. B. Jabłońska. Kraków: „Nomos”.pl
dc.description.referencesSilverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji. Przekł. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesStrauss, A. (2013). Zwierciadła i maski. W poszukiwaniu tożsamości. Przekł. A. Hałas. Kraków: Nomos.pl
dc.description.referencesŻmigrodzki, P. (red.). (2012). Wielki słownik języka polskiego. Pozyskano z: www.wsjpl.pl, (data dostępu: 15.02.2017).pl
dc.description.issue2(8)-
dc.description.firstpage117pl
dc.description.lastpage126pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2017, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2017_J_Sajdera_Pulapki_w_konstruowaniu_problemow_badawczych.pdf150,58 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)