Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/6209
Tytuł: | Percussion considerations of the Passion of the Lord |
Inne tytuły: | Perkusyjne rozważania Męki Pańskiej |
Autorzy: | Lorent, Leszek |
Słowa kluczowe: | passion Stanisław Moryto drums road pasja perkusja droga |
Data wydania: | 2017 |
Data dodania: | 24-sty-2018 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Rocznik Teologii Katolickiej, T. 16/3, 2017, s. 191-211 |
Abstrakt: | Among many musical genres, one of the most important places is passion. The contemplations of the Passion of Christ through various means of expression have for many years been centered around two works by Johann Sebastian Bach: Passion according to St. John and according to St. Matthew – which are the original and deep musical interpretations of this genre. In the twentieth century the greatest composers referenced to this tradition, among them Krzysztof Penderecki (Passio et mors Domini Nostri Iesum Christi secundum Lucam, 1966), Paweł Mykietyn (The Passion according to St. Mark, 2008), expanding arsenal of musical means of expression to the level of 20-age-old expression. Contemporary composers introduced to the passion music, among others. percussion instruments, whose sound from the dawn of history was connected with various forms of sacrum. This article deals with Carminie Crucis by Stanisław Moryto – a work in which the sounds of elaborate percussion sets talk about the passion of Jesus Christ. The author – active drummer, apart from the analysis of individual parts of the cycle, devotes much attention to executive issues, presenting readers with ready technical and interpretative solutions. Pośród wielu gatunków muzycznych jedno z najważniejszych miejsc zajmuje pasja. Rozważania Męki Pańskiej czynione za pomocą rozmaitych środków wyrazu, przez wiele lat koncentrowały się wokół dwóch dzieł Jana Sebastiana Bacha – Pasji wg Św. Jana i Pasji wg. Św. Mateusza – będących oryginalnymi i głębokimi muzycznymi interpretacjami tego gatunku. W wieku XX do pasyjnej tradycji odwoływali się najwięksi kompozytorzy, w śród nich Krzysztof Penderecki (Passio et mors Domini Nostri Iesum Christi secundum Lucam, 1966), Paweł Mykietyn (Pasja wg Św. Marka, 2008), rozszerzając arsenał muzycznych środków wyrazu na miarę XX-wiecznej ekspresji. Kompozytorzy współcześni wprowadzili do muzyki pasyjnej m.in. instrumenty perkusyjne, których brzmienie od zarania dziejów związane było z rozmaitymi formami sacrum. Niniejszy artykuł traktuje o Carminie Crucis Stanisława Moryto – dziele, w którym dźwięki rozbudowanych zestawów perkusyjnych opowiadają o męce Jezusa Chrystusa. Autor – czynny perkusista, oprócz analizy poszczególnych części cyklu wiele uwagi poświęca zagadnieniom wykonawczym, przedstawiając czytelnikom gotowe rozwiązania techniczne i interpretacyjne. |
Afiliacja: | Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie |
Nota biograficzna: | LESZEK LORENT – perkusista, doktor habilitowany sztuki muzycznej, laureat krajowych i międzynarodowych konkursów. Jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, gdzie kieruje Studium Muzyki Nowej. Specjalizuje się w realizacji partytur multiperkusyjnych oraz dzieł teatru instrumentalnego. Jako specjalista tej dziedziny bierze udział w sesjach badawczych i odczytach w kraju i za granicą. Zasiada w jury konkursów. Otrzymywał liczne nagrody i stypendia m.in.: Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stypendium Prezesa Rady Ministrów, Nagrodę Banku Societe Generale, Stypendium Stowarzyszenia Autorów Zaiks, Nagrodę Rektora UMFC za osiągnięcia naukowe, Stypendium Młoda Polska, Stypendium dla wybitnych młodych naukowców Ministerstwa nauki i Szkolnictwa Wyższego. Leszek Lorent jest autorem książek specjalistycznych: Szkice Perkusyjne (wyd. Cultura Animi 2014) Ineffabilis. Perkusyjne dzieła Marcina Błażewicza (wyd. Cultura Animi 2015) oraz wielu artykułów o sztuce perkusyjnej. Dotychczas ukazały się 3 solowe płyty artysty: Eidos (wyd. For-tune), Kundalini. Lorent plays Błażewicz (wyd. Requiem Records), Tonisteon (wyd. Requiem Records) – płyta nominowana do nagrody Fryderyk 2017. |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/6209 |
DOI: | 10.15290/rtk.2017.16.3.13 |
ISSN: | 1644-8855 |
Typ Dokumentu: | Article |
Występuje w kolekcji(ach): | Rocznik Teologii Katolickiej, 2017, tom XVI/3 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
RTK_16_3_2017_L_Lorent_Percussion_considerations_of_the_Passion_of_the_Lord.pdf | 935,75 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)