REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6209
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorLorent, Leszek-
dc.date.accessioned2018-01-24T08:40:51Z-
dc.date.available2018-01-24T08:40:51Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 16/3, 2017, s. 191-211pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6209-
dc.description.abstractAmong many musical genres, one of the most important places is passion. The contemplations of the Passion of Christ through various means of expression have for many years been centered around two works by Johann Sebastian Bach: Passion according to St. John and according to St. Matthew – which are the original and deep musical interpretations of this genre. In the twentieth century the greatest composers referenced to this tradition, among them Krzysztof Penderecki (Passio et mors Domini Nostri Iesum Christi secundum Lucam, 1966), Paweł Mykietyn (The Passion according to St. Mark, 2008), expanding arsenal of musical means of expression to the level of 20-age-old expression. Contemporary composers introduced to the passion music, among others. percussion instruments, whose sound from the dawn of history was connected with various forms of sacrum. This article deals with Carminie Crucis by Stanisław Moryto – a work in which the sounds of elaborate percussion sets talk about the passion of Jesus Christ. The author – active drummer, apart from the analysis of individual parts of the cycle, devotes much attention to executive issues, presenting readers with ready technical and interpretative solutions.pl
dc.description.abstractPośród wielu gatunków muzycznych jedno z najważniejszych miejsc zajmuje pasja. Rozważania Męki Pańskiej czynione za pomocą rozmaitych środków wyrazu, przez wiele lat koncentrowały się wokół dwóch dzieł Jana Sebastiana Bacha – Pasji wg Św. Jana i Pasji wg. Św. Mateusza – będących oryginalnymi i głębokimi muzycznymi interpretacjami tego gatunku. W wieku XX do pasyjnej tradycji odwoływali się najwięksi kompozytorzy, w śród nich Krzysztof Penderecki (Passio et mors Domini Nostri Iesum Christi secundum Lucam, 1966), Paweł Mykietyn (Pasja wg Św. Marka, 2008), rozszerzając arsenał muzycznych środków wyrazu na miarę XX-wiecznej ekspresji. Kompozytorzy współcześni wprowadzili do muzyki pasyjnej m.in. instrumenty perkusyjne, których brzmienie od zarania dziejów związane było z rozmaitymi formami sacrum. Niniejszy artykuł traktuje o Carminie Crucis Stanisława Moryto – dziele, w którym dźwięki rozbudowanych zestawów perkusyjnych opowiadają o męce Jezusa Chrystusa. Autor – czynny perkusista, oprócz analizy poszczególnych części cyklu wiele uwagi poświęca zagadnieniom wykonawczym, przedstawiając czytelnikom gotowe rozwiązania techniczne i interpretacyjne.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectpassionpl
dc.subjectStanisław Morytopl
dc.subjectdrumspl
dc.subjectroadpl
dc.subjectpasjapl
dc.subjectperkusjapl
dc.subjectdrogapl
dc.titlePercussion considerations of the Passion of the Lordpl
dc.title.alternativePerkusyjne rozważania Męki Pańskiejpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2017.16.3.13-
dc.description.BiographicalnoteLESZEK LORENT – perkusista, doktor habilitowany sztuki muzycznej, laureat krajowych i międzynarodowych konkursów. Jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, gdzie kieruje Studium Muzyki Nowej. Specjalizuje się w realizacji partytur multiperkusyjnych oraz dzieł teatru instrumentalnego. Jako specjalista tej dziedziny bierze udział w sesjach badawczych i odczytach w kraju i za granicą. Zasiada w jury konkursów. Otrzymywał liczne nagrody i stypendia m.in.: Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stypendium Prezesa Rady Ministrów, Nagrodę Banku Societe Generale, Stypendium Stowarzyszenia Autorów Zaiks, Nagrodę Rektora UMFC za osiągnięcia naukowe, Stypendium Młoda Polska, Stypendium dla wybitnych młodych naukowców Ministerstwa nauki i Szkolnictwa Wyższego. Leszek Lorent jest autorem książek specjalistycznych: Szkice Perkusyjne (wyd. Cultura Animi 2014) Ineffabilis. Perkusyjne dzieła Marcina Błażewicza (wyd. Cultura Animi 2015) oraz wielu artykułów o sztuce perkusyjnej. Dotychczas ukazały się 3 solowe płyty artysty: Eidos (wyd. For-tune), Kundalini. Lorent plays Błażewicz (wyd. Requiem Records), Tonisteon (wyd. Requiem Records) – płyta nominowana do nagrody Fryderyk 2017.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawiepl
dc.description.referencesBadde P., Boskie Oblicze. Całun z Manoppello; ed. Polwen; Radom, 2006.pl
dc.description.referencesThe Bible, ed. Pallotinum, Poznań, 2003.pl
dc.description.referencesDankowska J., Zieliński A., booklet attached to Carmina Crucis; ed. DUX, Warsaw, 2002.pl
dc.description.referencesEliade M., Historia wierzeń i idei religijnych; vol. I; transl. S. Tokarski, A. Kuryś; PAX Publishing Institute, Warsaw 1994-1997.pl
dc.description.referencesHart M., Stevens J., Drumming at the edge of magic, Harper Collins Publisher, New York 1990.pl
dc.description.referencesHoppal M., Eurasian Shaman, ed. Sparks 2009.pl
dc.description.referencesHussey J.M., The Orthodox Church in the Byzantine Empire, Oxford, 1986.pl
dc.description.referencesMaffit R., Rhythm & Beaty, the art of percussion, Watson-Guptill Publications, New York 1999.pl
dc.description.referencesMetzner R., Ayahuasca – święte pnącze duchów, ed. Okultura, Warsaw, 2013.pl
dc.description.referencesMetzner R., Teonanacatl. Święte grzyby, ed. Okultura, Warsaw 2013.pl
dc.description.referencesMikolajko A., Doświadczanie transcendencji poprzez muzykę, [in]: Rytuał i transgresja w sztuce perkusyjnej, ed. L. Lorent, Chopin University Press, Warsaw 2017.pl
dc.description.volume16/3-
dc.description.firstpage191pl
dc.description.lastpage211pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2017, tom XVI/3

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RTK_16_3_2017_L_Lorent_Percussion_considerations_of_the_Passion_of_the_Lord.pdf935,75 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)