Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/5954
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Pilarska, Justyna | - |
dc.date.accessioned | 2017-10-25T10:21:05Z | - |
dc.date.available | 2017-10-25T10:21:05Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.citation | Pogranicze. Studia Społeczne, T. 30, 2017, s. 154-166 | pl |
dc.identifier.issn | 1230-2392 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/5954 | - |
dc.description.abstract | Anthropological and sociological reflections over the city often stress its importance as a dynamic creation, that shapes the identity of its dwellers, hence it is a place of upbringing – locus educandi. It is, therefore, not ideologically-free area, and can serve as a point of departure for the reflections within the framework of pedagogy or cross-cultural education. The city is a symbolic sphere, where, as a part of the everyday life interactions, the encounter with the Other takes place. Thus, such area can make individuals familiar with the latter. At the same time the city becomes a material foundation for intercultural education, upon which (cross-cultural) social capital can be built. Such way of understating the city points to its properties as a phenomenological experience, what, in turn, makes relations with the place psychological and semantic. This paper analyzes selected theories of the city as a social and anthropological area, revealing its pedagogical potential. The latter – as exemplified by Sarajevo – can be used in various educational projects in culturally diverse communities. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | city | pl |
dc.subject | pedagogy of place | pl |
dc.subject | culturally diverse community | pl |
dc.subject | social capital | pl |
dc.subject | intercultural education | pl |
dc.subject | informal education | pl |
dc.subject | Sarajevo | pl |
dc.title | Locus educandi: miasto jako przestrzeń nieformalnej edukacji międzykulturowej | pl |
dc.title.alternative | Locus educandi: city as the area of informal, intercultural education | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/pss.2017.30.11 | - |
dc.description.Email | justyna.pilarska@uwr.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Wrocławski | pl |
dc.description.references | Bukowska-Floreńska I., (2004), Wstęp, (w:) I. Bukowska-Floreńska (red.), „Studia Etnologiczne i antropologiczne” t. 8, Miasto – przestrzeń kontaktu kulturowego i społecznego, Katowice | pl |
dc.description.references | Eliade M., (1970), Sacrum, mit, historia. Wybór esejów, wybór M. Czerwiński, wstęp B. Moliński, Warszawa | pl |
dc.description.references | Fatyga B., (2005), Edukacja nieformalna w Polsce: historia i formy współczesne, (w:) Doświadczać uczenia. Materiały pokonferencyjne, Program Młodzież, Warszawa | pl |
dc.description.references | Golka M., (1997), Wielokulturowość miasta, (w:) A. Zeidler-Janiszewska (red.), Pisanie miasta – czytanie miasta, „Studia Kulturoznawcze”, Poznań | pl |
dc.description.references | Kalaga W., (red.), (2004), Dylematy wielokulturowości, Kraków | pl |
dc.description.references | Kamińska K., (red.), (2010), Miejskie opowieści. Edukacyjne narracje przestrzeni, Wrocław | pl |
dc.description.references | Karahasan Dž., (1995), Sarajewska sevdalinka, tłum. D. Cielić-Straszyńska, J. Pomorska, Sejny | pl |
dc.description.references | Kunce A., (2004), Zlokalizować tożsamość!, (w:) W. Kalaga (red.), Dylematy wielokulturowości, Kraków | pl |
dc.description.references | Lewicka M., (2012), Psychologia miejsca, Warszawa | pl |
dc.description.references | Lynch K., (1960), The image of the city, Cambridge Massachussettes | pl |
dc.description.references | Łotman J., (2008), Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury, tłum. B. Żyłko, Gdańsk | pl |
dc.description.references | Markowitz F., (2010), Sarajevo: a Bosnian kaleidoscope, Illinois | pl |
dc.description.references | Matsumoto D., Jung L., (2007), Psychologia międzykulturowa, tłum. A. Nowak, Gdańsk | pl |
dc.description.references | Mendel M., (red.), (2006), Pedagogika miejsca, Wrocław | pl |
dc.description.references | Nawratek K., (2008), Miasto jako idea polityczna, Kraków | pl |
dc.description.references | Nikitorowicz J., (2001), Pogranicze – Tożsamość – Edukacja Międzykulturowa, Białystok | pl |
dc.description.references | Nikitorowicz J., (2005), Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej, Gdańsk | pl |
dc.description.references | Nikitorowicz J., (2009), Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa | pl |
dc.description.references | Nikitorowicz J., (2010), Grupy etniczne w wielokulturowym świecie, Sopot | pl |
dc.description.references | Norberg-Schulz C., (1980), Genius loci. Towards a phenomenology of architecture, New York | pl |
dc.description.references | Park R. E., (1915), The City: suggestions for the Investigation of Human Behaviour in an Urban Environment, „The American Journal of Sociology”, t. 20 | pl |
dc.description.references | Paszkowski Z., (2001), Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, Kraków | pl |
dc.description.references | Pilarska J., (2013), Wielowymiarowa tożsamość współczesnych Bośniaków, Wrocław | pl |
dc.description.references | Pilarska J., (2010), Sarajewo. Miasto – idea konceptualizująca tożsamość wielowymiarową, (w:) K. Kamińska (red.), Miejskie opowieści. Edukacyjne narracje przestrzeni, Wrocław | pl |
dc.description.references | Rewers E., (2005), Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Kraków | pl |
dc.description.references | Rybicki P., (1972), Społeczeństwo miejskie, Warszawa | pl |
dc.description.references | Shusterman R., (1998), Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką, tłum. A. Chmielewski, Wrocław | pl |
dc.description.references | T-Kit 8, Pakiet szkoleniowy nr 8 (2003), Integracja społeczna, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Narodowa Agencja Programu młodzież, Integracja społeczna: pakiet szkoleniowy (Tom Croft, Veronique Crolla, Benoît Mida-Briot; red. Tony Geudens), Warszawa | pl |
dc.description.references | Toporow W. N., (2003), Przestrzeń i rzecz, tłum. B. Żyłko, Kraków | pl |
dc.description.references | Trempała E., (2011), Edukacja formalna (szkolna) i edukacja nieformalna (równoległa, nieszklona, pozaszkolna), „Edukacja – Pedagogia – Pedagogika – Pedagogizm – Przegląd Pedagogiczny”, nr 1 | pl |
dc.description.references | Wallis A., (1973), Aktualność rozprawy Floriana Znanieckiego pt. ‘Socjologiczne podstawy ekologii ludzkiej’, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, nr 2 | pl |
dc.description.references | Wattchow B., Brown M., (2011), A Pedagogy of Place. Outdoor Education for a Changing World, Monash | pl |
dc.description.references | Worth L., (1938), Urbanism as a way of life, „American Journal of Sociology”, nr 14 | pl |
dc.description.references | Žalica A., (1999), Ślad smoczej łapy, tłum. M. Petryńska, Sejny | pl |
dc.description.pages | 154-166 | pl |
dc.description.volume | 30 | - |
dc.description.firstpage | 154 | - |
dc.description.lastpage | 166 | - |
dc.identifier.citation2 | Pogranicze. Studia Społeczne | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Pogranicze. Studia Społeczne, 2017, tom XXX |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Pogranicze_30_2017_J_Pilarska_Locus_educandi_miasto_jako_przestrzen_nieformalnej_edukacji_miedzykulturowej.pdf | 133,74 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)