REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5954
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPilarska, Justyna-
dc.date.accessioned2017-10-25T10:21:05Z-
dc.date.available2017-10-25T10:21:05Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationPogranicze. Studia Społeczne, T. 30, 2017, s. 154-166pl
dc.identifier.issn1230-2392-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5954-
dc.description.abstractAnthropological and sociological reflections over the city often stress its importance as a dynamic creation, that shapes the identity of its dwellers, hence it is a place of upbringing – locus educandi. It is, therefore, not ideologically-free area, and can serve as a point of departure for the reflections within the framework of pedagogy or cross-cultural education. The city is a symbolic sphere, where, as a part of the everyday life interactions, the encounter with the Other takes place. Thus, such area can make individuals familiar with the latter. At the same time the city becomes a material foundation for intercultural education, upon which (cross-cultural) social capital can be built. Such way of understating the city points to its properties as a phenomenological experience, what, in turn, makes relations with the place psychological and semantic. This paper analyzes selected theories of the city as a social and anthropological area, revealing its pedagogical potential. The latter – as exemplified by Sarajevo – can be used in various educational projects in culturally diverse communities.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectcitypl
dc.subjectpedagogy of placepl
dc.subjectculturally diverse communitypl
dc.subjectsocial capitalpl
dc.subjectintercultural educationpl
dc.subjectinformal educationpl
dc.subjectSarajevopl
dc.titleLocus educandi: miasto jako przestrzeń nieformalnej edukacji międzykulturowejpl
dc.title.alternativeLocus educandi: city as the area of informal, intercultural educationpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/pss.2017.30.11-
dc.description.Emailjustyna.pilarska@uwr.edu.plpl
dc.description.AffiliationInstytut Pedagogiki, Uniwersytet Wrocławskipl
dc.description.referencesBukowska-Floreńska I., (2004), Wstęp, (w:) I. Bukowska-Floreńska (red.), „Studia Etnologiczne i antropologiczne” t. 8, Miasto – przestrzeń kontaktu kulturowego i społecznego, Katowicepl
dc.description.referencesEliade M., (1970), Sacrum, mit, historia. Wybór esejów, wybór M. Czerwiński, wstęp B. Moliński, Warszawapl
dc.description.referencesFatyga B., (2005), Edukacja nieformalna w Polsce: historia i formy współczesne, (w:) Doświadczać uczenia. Materiały pokonferencyjne, Program Młodzież, Warszawapl
dc.description.referencesGolka M., (1997), Wielokulturowość miasta, (w:) A. Zeidler-Janiszewska (red.), Pisanie miasta – czytanie miasta, „Studia Kulturoznawcze”, Poznańpl
dc.description.referencesKalaga W., (red.), (2004), Dylematy wielokulturowości, Krakówpl
dc.description.referencesKamińska K., (red.), (2010), Miejskie opowieści. Edukacyjne narracje przestrzeni, Wrocławpl
dc.description.referencesKarahasan Dž., (1995), Sarajewska sevdalinka, tłum. D. Cielić-Straszyńska, J. Pomorska, Sejnypl
dc.description.referencesKunce A., (2004), Zlokalizować tożsamość!, (w:) W. Kalaga (red.), Dylematy wielokulturowości, Krakówpl
dc.description.referencesLewicka M., (2012), Psychologia miejsca, Warszawapl
dc.description.referencesLynch K., (1960), The image of the city, Cambridge Massachussettespl
dc.description.referencesŁotman J., (2008), Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury, tłum. B. Żyłko, Gdańskpl
dc.description.referencesMarkowitz F., (2010), Sarajevo: a Bosnian kaleidoscope, Illinoispl
dc.description.referencesMatsumoto D., Jung L., (2007), Psychologia międzykulturowa, tłum. A. Nowak, Gdańskpl
dc.description.referencesMendel M., (red.), (2006), Pedagogika miejsca, Wrocławpl
dc.description.referencesNawratek K., (2008), Miasto jako idea polityczna, Krakówpl
dc.description.referencesNikitorowicz J., (2001), Pogranicze – Tożsamość – Edukacja Międzykulturowa, Białystokpl
dc.description.referencesNikitorowicz J., (2005), Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej, Gdańskpl
dc.description.referencesNikitorowicz J., (2009), Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawapl
dc.description.referencesNikitorowicz J., (2010), Grupy etniczne w wielokulturowym świecie, Sopotpl
dc.description.referencesNorberg-Schulz C., (1980), Genius loci. Towards a phenomenology of architecture, New Yorkpl
dc.description.referencesPark R. E., (1915), The City: suggestions for the Investigation of Human Behaviour in an Urban Environment, „The American Journal of Sociology”, t. 20pl
dc.description.referencesPaszkowski Z., (2001), Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, Krakówpl
dc.description.referencesPilarska J., (2013), Wielowymiarowa tożsamość współczesnych Bośniaków, Wrocławpl
dc.description.referencesPilarska J., (2010), Sarajewo. Miasto – idea konceptualizująca tożsamość wielowymiarową, (w:) K. Kamińska (red.), Miejskie opowieści. Edukacyjne narracje przestrzeni, Wrocławpl
dc.description.referencesRewers E., (2005), Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Krakówpl
dc.description.referencesRybicki P., (1972), Społeczeństwo miejskie, Warszawapl
dc.description.referencesShusterman R., (1998), Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką, tłum. A. Chmielewski, Wrocławpl
dc.description.referencesT-Kit 8, Pakiet szkoleniowy nr 8 (2003), Integracja społeczna, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Narodowa Agencja Programu młodzież, Integracja społeczna: pakiet szkoleniowy (Tom Croft, Veronique Crolla, Benoît Mida-Briot; red. Tony Geudens), Warszawapl
dc.description.referencesToporow W. N., (2003), Przestrzeń i rzecz, tłum. B. Żyłko, Krakówpl
dc.description.referencesTrempała E., (2011), Edukacja formalna (szkolna) i edukacja nieformalna (równoległa, nieszklona, pozaszkolna), „Edukacja – Pedagogia – Pedagogika – Pedagogizm – Przegląd Pedagogiczny”, nr 1pl
dc.description.referencesWallis A., (1973), Aktualność rozprawy Floriana Znanieckiego pt. ‘Socjologiczne podstawy ekologii ludzkiej’, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, nr 2pl
dc.description.referencesWattchow B., Brown M., (2011), A Pedagogy of Place. Outdoor Education for a Changing World, Monashpl
dc.description.referencesWorth L., (1938), Urbanism as a way of life, „American Journal of Sociology”, nr 14pl
dc.description.referencesŽalica A., (1999), Ślad smoczej łapy, tłum. M. Petryńska, Sejnypl
dc.description.pages154-166pl
dc.description.volume30-
dc.description.firstpage154-
dc.description.lastpage166-
dc.identifier.citation2Pogranicze. Studia Społecznepl
Występuje w kolekcji(ach):Pogranicze. Studia Społeczne, 2017, tom XXX

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)