REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/4763
Tytuł: Psychologiczne czynniki warunkujące możliwość intensyfikacji przyswajania obcojęzycznej leksyki w procesie kształtowania kompetencji komunikacyjnej
Inne tytuły: Psychological factors determining intensification of the process of learning a foreign language vocabulary in the process of forming communicative competence
Autorzy: Dźwierzyńska, Ewa
Słowa kluczowe: przyswajanie słownictwa
nawyki leksykalne
procesy pamięciowe
ćwiczenia leksykalne
vocabulary acquisition
lexical habits
memorising
lexical exercises
Data wydania: 2016
Data dodania: 30-lis-2016
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Linguodidactica, tom XX, 2016, s. 51-61
Abstrakt: Autorka artykułu zauważa, że niedostateczne opanowanie słownictwa może znacząco utrudniać komunikację językową. W związku z tym dużego znaczenia nabiera kształtowanie nawyków leksykalnych oparte o systematyczne poszerzanie zasobu leksykalnego oraz opanowywanie reguł gramatycznych. Ich przyswojenie wpływa na stopniowe doskonalenie przebiegu komunikacji językowej, zarówno w ustnej, jak i w pisemnej jego formie. W artykule przedstawiono analizę prawidłowości psycholingwistycznych warunkujących prawidłowy przebieg procesu przyswajania słownictwa, ze szczególnym uwzględnieniem procesów pamięciowych i prawidłowości zapamiętywania, których znajomość jest niezbędna w procesie planowania pracy nad wzbogacaniem leksykonu oraz podczas projektowania ćwiczeń ukierunkowanych na przyswajanie materiału leksykalnego.
The author notices that insufficient mastering the foreign language vocabulary may remarkably impede the communication process. Thus, it is important to form proper lexical habits based on methodical enriching the lexicon and the grammatical rules. This positively influences the communication improvement – both oral and written. The article presents the analysis of psycholinguistic regularities that influence the proper vocabulary acquisition, with the special attention paid to the memorising processes and the rules of proper memorising, as their knowledge is crucial for planning the work on enriching the lexicon and creating exercises on learning new vocabulary.
Afiliacja: Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Filologiczny, Katedra Filologii Rosyjskiej
E-mail: e_dzwie@poczta.onet.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/4763
DOI: 10.15290/lingdid.2016.20.04
ISSN: 1731-6332
Typ Dokumentu: Article
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2016, tom XX

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)