REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/4763
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDźwierzyńska, Ewa-
dc.date.accessioned2016-11-30T11:23:51Z-
dc.date.available2016-11-30T11:23:51Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationLinguodidactica, tom XX, 2016, s. 51-61pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/4763-
dc.description.abstractAutorka artykułu zauważa, że niedostateczne opanowanie słownictwa może znacząco utrudniać komunikację językową. W związku z tym dużego znaczenia nabiera kształtowanie nawyków leksykalnych oparte o systematyczne poszerzanie zasobu leksykalnego oraz opanowywanie reguł gramatycznych. Ich przyswojenie wpływa na stopniowe doskonalenie przebiegu komunikacji językowej, zarówno w ustnej, jak i w pisemnej jego formie. W artykule przedstawiono analizę prawidłowości psycholingwistycznych warunkujących prawidłowy przebieg procesu przyswajania słownictwa, ze szczególnym uwzględnieniem procesów pamięciowych i prawidłowości zapamiętywania, których znajomość jest niezbędna w procesie planowania pracy nad wzbogacaniem leksykonu oraz podczas projektowania ćwiczeń ukierunkowanych na przyswajanie materiału leksykalnego.pl
dc.description.abstractThe author notices that insufficient mastering the foreign language vocabulary may remarkably impede the communication process. Thus, it is important to form proper lexical habits based on methodical enriching the lexicon and the grammatical rules. This positively influences the communication improvement – both oral and written. The article presents the analysis of psycholinguistic regularities that influence the proper vocabulary acquisition, with the special attention paid to the memorising processes and the rules of proper memorising, as their knowledge is crucial for planning the work on enriching the lexicon and creating exercises on learning new vocabulary.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectprzyswajanie słownictwapl
dc.subjectnawyki leksykalnepl
dc.subjectprocesy pamięciowepl
dc.subjectćwiczenia leksykalnepl
dc.subjectvocabulary acquisitionpl
dc.subjectlexical habitspl
dc.subjectmemorisingpl
dc.subjectlexical exercisespl
dc.titlePsychologiczne czynniki warunkujące możliwość intensyfikacji przyswajania obcojęzycznej leksyki w procesie kształtowania kompetencji komunikacyjnejpl
dc.title.alternativePsychological factors determining intensification of the process of learning a foreign language vocabulary in the process of forming communicative competencepl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2016.20.04-
dc.description.Emaile_dzwie@poczta.onet.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Rzeszowski, Wydział Filologiczny, Katedra Filologii Rosyjskiejpl
dc.description.referencesArabski J., Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna, Katowice 1997.pl
dc.description.referencesBatko A., Jak osiągnąć sukces w nauce?, Kraków 1998.pl
dc.description.referencesBrzeziński J., Nauczanie języków obcych dzieci, Warszawa 1987.pl
dc.description.referencesChmielewska E., Stypułkowska J., Pamięć krótko- i długotrwała, [w:] Materiały do Nauczania Psychologii, Z. Włodarski (red.), seria I, t. 5, Warszawa 1986, s. 282-312.pl
dc.description.referencesDobrołowicz W., Psychologiczne problemy uwagi kognitywnej, Kielce 1978.pl
dc.description.referencesDobrołowicz W., Psychologia uwagi, Lublin 1985.pl
dc.description.referencesDźwierzyńska E., Sposoby optymalizacji przyswajania materiału leksykalnego w procesie nauczania języka obcego, Rzeszów 2012.pl
dc.description.referencesGarczyński S., Motywacja w nauce języków, „Języki Obce w Szkole” 1967, nr 5.pl
dc.description.referencesHenzel J., Imprinting jako sposób przyswajania kwantów informacji tekstowej i lingwistycznej, [w:] Glottodydaktyczne i kulturowe aspekty komunikacji językowej, K. Janaszek, R. Gawarkiewicz (red.), Szczecin 2004.pl
dc.description.referencesJagodzińska M., Rozwój pamięci w dzieciństwie, Gdańsk 2003.pl
dc.description.referencesKomorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesMarton W., Dydaktyka języka obcego w szkole średniej. Podejście kognitywne, Warszawa 1978.pl
dc.description.referencesStudenska A., Strategie uczenia się, a opanowanie języka niemacierzystego, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesSzałek M., Jak motywować uczniów do nauki języka obcego, Poznań 2004.pl
dc.description.referencesWejn A.M., Kamieniecka B.J., Tajemnice pamięci, (tłum. J. Dancygier), Warszawa 1976.pl
dc.description.referencesWłodarski Z., Z tajemnic ludzkiej pamięci, Warszawa 1984.pl
dc.description.referencesWłodarski Z., Z tajemnic ludzkiej pamięci, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesWoźnicki T., Zawadzka E., Fazy procesu przyswajania języka obcego, Warszawa 1981.pl
dc.description.pages51-61pl
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2016, tom XX

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)