Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/2878
Tytuł: | Glamour – Magic or Manipulation? A Short History and Definition |
Inne tytuły: | Glamour – magia czy mistyfikacja? Historia i definicja zjawiska w zarysie |
Autorzy: | Strawińska, Anetta Bogusława |
Słowa kluczowe: | przemiany współczesnej polszczyzny mistyfikacja moda w języku fałsz w języku changes in modern Polish mystification linguistic fashion falshood in language |
Data wydania: | 2014 |
Data dodania: | 27-maj-2015 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Białostockie Archiwum Językowe, nr 14, 2014, s. 165-175 |
Abstrakt: | Artykuł jest próbą usystematyzowania definicji leksemu glamour oraz ustalenia
etymologii omawianego zjawiska. Autorka tekstu, glamour analizuje przez
pryzmat czynników zewnątrzjęzykowych, tzn. w kontekście przemian politycznych,
kulturowych, obyczajowych oraz społecznych obejmujących swym zasięgiem
nie tylko Polskę, ale przede wszystkim Europę i świat.
Intencją autorki tekstu jest przede wszystkim demaskacja fałszerstwa, jakie
analizowany proces ze sobą niesie. Glamour jest bowiem przemyślaną mistyfikacją,
której celem jest wzbudzenie zainteresowania konkretną gwiazdą filmową
czy telewizyjną; niemal powszechnego pożądania luksusowych produktów
i usług. Tym potrzebom podporządkowany jest ogromny nakład techniczny
w postaci m.in. przemysłu kosmetycznego, modowego, samochodowego, budowlanego,
filmowego i telewizyjnego. To fałszerstwo było i jest możliwe dlatego, że
w ludzkiej naturze mieści się dążenie do luksusu oraz szokowanie innych. The article is an attempt to systematise the definition of glamour and establish the etymology of the word. The author analyses glamour through extra-linguistic factors, i.e. in the context of political, cultural and social change not only in Poland, but throughout Europe and the world. It is the main intention of the author to unmask the fraud carried by glamour. Glamour is a deliberate mystification, with the aim of arousing interest in a particular movie or TV star; the almost universal desire for luxury goods and services. These needs are served by a huge technical effort in the form the cosmetic, fashion, automobile, movie and TV industry. This fraud was and is possible because the desire for luxury and showing off is part of human nature. |
Afiliacja: | Uniwersytet w Białymstoku |
E-mail: | anetta.strawinska@tlen.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/2878 |
DOI: | 10.15290/baj.2014.14.10 |
ISSN: | 1641-6961 |
Typ Dokumentu: | Article |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WFil) Białostockie Archiwum Językowe, 2014, nr 14 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BAJ_14_Strawinska.pdf | 153,99 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)