REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/2878
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorStrawińska, Anetta Bogusława-
dc.date.accessioned2015-05-27T11:49:46Z-
dc.date.available2015-05-27T11:49:46Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationBiałostockie Archiwum Językowe, nr 14, 2014, s. 165-175pl
dc.identifier.issn1641-6961-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/2878-
dc.description.abstractArtykuł jest próbą usystematyzowania definicji leksemu glamour oraz ustalenia etymologii omawianego zjawiska. Autorka tekstu, glamour analizuje przez pryzmat czynników zewnątrzjęzykowych, tzn. w kontekście przemian politycznych, kulturowych, obyczajowych oraz społecznych obejmujących swym zasięgiem nie tylko Polskę, ale przede wszystkim Europę i świat. Intencją autorki tekstu jest przede wszystkim demaskacja fałszerstwa, jakie analizowany proces ze sobą niesie. Glamour jest bowiem przemyślaną mistyfikacją, której celem jest wzbudzenie zainteresowania konkretną gwiazdą filmową czy telewizyjną; niemal powszechnego pożądania luksusowych produktów i usług. Tym potrzebom podporządkowany jest ogromny nakład techniczny w postaci m.in. przemysłu kosmetycznego, modowego, samochodowego, budowlanego, filmowego i telewizyjnego. To fałszerstwo było i jest możliwe dlatego, że w ludzkiej naturze mieści się dążenie do luksusu oraz szokowanie innych.pl
dc.description.abstractThe article is an attempt to systematise the definition of glamour and establish the etymology of the word. The author analyses glamour through extra-linguistic factors, i.e. in the context of political, cultural and social change not only in Poland, but throughout Europe and the world. It is the main intention of the author to unmask the fraud carried by glamour. Glamour is a deliberate mystification, with the aim of arousing interest in a particular movie or TV star; the almost universal desire for luxury goods and services. These needs are served by a huge technical effort in the form the cosmetic, fashion, automobile, movie and TV industry. This fraud was and is possible because the desire for luxury and showing off is part of human nature.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectprzemiany współczesnej polszczyznypl
dc.subjectmistyfikacjapl
dc.subjectmoda w językupl
dc.subjectfałsz w językupl
dc.subjectchanges in modern Polishpl
dc.subjectmystificationpl
dc.subjectlinguistic fashionpl
dc.subjectfalshood in languagepl
dc.titleGlamour – Magic or Manipulation? A Short History and Definitionpl
dc.title.alternativeGlamour – magia czy mistyfikacja? Historia i definicja zjawiska w zarysiepl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/baj.2014.14.10-
dc.description.Emailanetta.strawinska@tlen.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.volume14-
dc.description.firstpage165-
dc.description.lastpage175-
dc.identifier.citation2Białostockie Archiwum Językowepl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Białostockie Archiwum Językowe, 2014, nr 14

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BAJ_14_Strawinska.pdf153,99 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)