REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/2579
Tytuł: Sztuka jako narzędzie społecznej inkluzji. Perspektywa socjologiczna
Inne tytuły: Art as a Means of Social Inclusion from Sociological Perspective
Autorzy: Niziołek, Katarzyna
Słowa kluczowe: closure theory
social art
social inclusion
Data wydania: 2014
Data dodania: 17-lut-2015
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Pogranicze. Studia Społeczne, T. XXIII, 2014, s. 41-63
Abstrakt: The article is focused on the civic practices that fall into the category of social art. Applying sociological perspective, in particular closure theory (as introduced by Max Weber, and developed by Frank Parkin), and referring to the modern concept of cultural democracy, the authoress compares three artistic projects: "Universal" (led by Grzegorz Drozd), "Guma" (Paweł Althamer), and "Import/ Export" (Michał Stankiewicz), in order to assess the capability of social art to transform the processes of social closure. The three projects not only differ in terms of artistic means (mural, sculpture, theatre), but also present varied strategies of “usurpation”, that is of affecting the rules of social inclusion (incorporation) and exclusion (marginalisation): from disturbance of the society’s symbolic order, through articulation of local collective identity, to intercultural (and, at the same time, interpersonal) encounter. The cases, which reveal both possibilities, and limits (or traps) of social art, have been selected so as to create points of critical reference for a more reflective and self-conscious social practice. Hence, at the end, the authoress provides a list of practical recommendations to be used by artists, activists and educators who are willing to resort to social art as a means of social inclusion.
Afiliacja: Instytut Socjologii, Uniwersytet w Białymstoku
E-mail: katarzyna.niziolek@gmail.com
Opis: Artykuł przygotowano w ramach projektu badawczego „Sztuka społeczna w Polsce. Badanie jakościowe”, realizowanego w latach 2010–2012 w związku z pracą doktorską Sztuka społeczna. Obywatelski wymiar działań społeczno-artystycznych i sfinansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki. Wykorzystano w nim fragmenty rozprawy doktorskiej.
URI: http://hdl.handle.net/11320/2579
DOI: 10.15290/pss.2014.23.02
ISSN: 1230-2392
Typ Dokumentu: Article
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WSoc)
Pogranicze. Studia Społeczne, 2014, tom XXIII

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Nizolek_ K_XXIII_2.pdf159,93 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)