Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/2579
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Niziołek, Katarzyna | - |
dc.date.accessioned | 2015-02-17T10:16:05Z | - |
dc.date.available | 2015-02-17T10:16:05Z | - |
dc.date.issued | 2014 | - |
dc.identifier.citation | Pogranicze. Studia Społeczne, T. XXIII, 2014, s. 41-63 | pl |
dc.identifier.issn | 1230-2392 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/2579 | - |
dc.description | Artykuł przygotowano w ramach projektu badawczego „Sztuka społeczna w Polsce. Badanie jakościowe”, realizowanego w latach 2010–2012 w związku z pracą doktorską Sztuka społeczna. Obywatelski wymiar działań społeczno-artystycznych i sfinansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki. Wykorzystano w nim fragmenty rozprawy doktorskiej. | pl |
dc.description.abstract | The article is focused on the civic practices that fall into the category of social art. Applying sociological perspective, in particular closure theory (as introduced by Max Weber, and developed by Frank Parkin), and referring to the modern concept of cultural democracy, the authoress compares three artistic projects: "Universal" (led by Grzegorz Drozd), "Guma" (Paweł Althamer), and "Import/ Export" (Michał Stankiewicz), in order to assess the capability of social art to transform the processes of social closure. The three projects not only differ in terms of artistic means (mural, sculpture, theatre), but also present varied strategies of “usurpation”, that is of affecting the rules of social inclusion (incorporation) and exclusion (marginalisation): from disturbance of the society’s symbolic order, through articulation of local collective identity, to intercultural (and, at the same time, interpersonal) encounter. The cases, which reveal both possibilities, and limits (or traps) of social art, have been selected so as to create points of critical reference for a more reflective and self-conscious social practice. Hence, at the end, the authoress provides a list of practical recommendations to be used by artists, activists and educators who are willing to resort to social art as a means of social inclusion. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | closure theory | pl |
dc.subject | social art | pl |
dc.subject | social inclusion | pl |
dc.title | Sztuka jako narzędzie społecznej inkluzji. Perspektywa socjologiczna | pl |
dc.title.alternative | Art as a Means of Social Inclusion from Sociological Perspective | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/pss.2014.23.02 | - |
dc.description.Email | katarzyna.niziolek@gmail.com | pl |
dc.description.Affiliation | Instytut Socjologii, Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.volume | 23 | pl |
dc.description.firstpage | 41 | pl |
dc.description.lastpage | 63 | pl |
dc.identifier.citation2 | Pogranicze. Studia Społeczne | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WSoc) Pogranicze. Studia Społeczne, 2014, tom XXIII |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Nizolek_ K_XXIII_2.pdf | 159,93 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)