REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/2579
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNiziołek, Katarzyna-
dc.date.accessioned2015-02-17T10:16:05Z-
dc.date.available2015-02-17T10:16:05Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationPogranicze. Studia Społeczne, T. XXIII, 2014, s. 41-63pl
dc.identifier.issn1230-2392-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/2579-
dc.descriptionArtykuł przygotowano w ramach projektu badawczego „Sztuka społeczna w Polsce. Badanie jakościowe”, realizowanego w latach 2010–2012 w związku z pracą doktorską Sztuka społeczna. Obywatelski wymiar działań społeczno-artystycznych i sfinansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki. Wykorzystano w nim fragmenty rozprawy doktorskiej.pl
dc.description.abstractThe article is focused on the civic practices that fall into the category of social art. Applying sociological perspective, in particular closure theory (as introduced by Max Weber, and developed by Frank Parkin), and referring to the modern concept of cultural democracy, the authoress compares three artistic projects: "Universal" (led by Grzegorz Drozd), "Guma" (Paweł Althamer), and "Import/ Export" (Michał Stankiewicz), in order to assess the capability of social art to transform the processes of social closure. The three projects not only differ in terms of artistic means (mural, sculpture, theatre), but also present varied strategies of “usurpation”, that is of affecting the rules of social inclusion (incorporation) and exclusion (marginalisation): from disturbance of the society’s symbolic order, through articulation of local collective identity, to intercultural (and, at the same time, interpersonal) encounter. The cases, which reveal both possibilities, and limits (or traps) of social art, have been selected so as to create points of critical reference for a more reflective and self-conscious social practice. Hence, at the end, the authoress provides a list of practical recommendations to be used by artists, activists and educators who are willing to resort to social art as a means of social inclusion.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectclosure theorypl
dc.subjectsocial artpl
dc.subjectsocial inclusionpl
dc.titleSztuka jako narzędzie społecznej inkluzji. Perspektywa socjologicznapl
dc.title.alternativeArt as a Means of Social Inclusion from Sociological Perspectivepl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/pss.2014.23.02-
dc.description.Emailkatarzyna.niziolek@gmail.compl
dc.description.AffiliationInstytut Socjologii, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.volume23pl
dc.description.firstpage41pl
dc.description.lastpage63pl
dc.identifier.citation2Pogranicze. Studia Społecznepl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WSoc)
Pogranicze. Studia Społeczne, 2014, tom XXIII

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Nizolek_ K_XXIII_2.pdf159,93 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)