REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19401
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWróblewska, Halina Monika-
dc.date.accessioned2025-12-11T10:31:21Z-
dc.date.available2025-12-11T10:31:21Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationOd ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice, red. nauk. Alicja Korzeniecka-Bondar, Beata Kunat, Katarzyna Szorc, Białysto 2025, s.pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-843-3-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19401-
dc.description.abstractCelem naukowym opracowanego zagadnienia jest ukazanie poznawczego potencjału biografii z perspektywy (cało)życiowej twórczości wybitnych kobiet polskiej nauki. Podjęte rozważania skłaniają do refleksji nad zrozumieniem biegu ludzkiego życia i jego uwarunkowań. Ukazują źródła doświadczeń życiowych oraz bogactwo ich treści. Doświadczenia życiowe obecne w biografiach stanowią również interesującą przestrzeń do analizy obszarów twórczej aktywności człowieka. Przedmiotowa analiza zawiera kilka aspektów. Dotyczą one edukacyjnego kontekstu aktywności życiowej podmiotu biograficznego, transgresyjnego potencjału doświadczeń biograficznych oraz twórczości jako perspektywy całożyciowego doświadczenia. Całokształt analizy ukazuje, w jaki sposób twórczość codzienna o charakterze subiektywnym, osobistym stała się twórczością (cało)życiową, a z perspektywy czasu i dokonań twórczością (u)znaną społecznie, docenioną wymiarze ponadczasowym. Historia życia kobiet polskiej nauki jest wyrazem potrzeby (samo)realizacji człowieka w rozwoju. Stanowi również źródło zrozumienia ich naukowych koncepcji.pl
dc.description.abstractThe scientific goal of the discussed issue is to show the cognitive potential of biographies from the perspective of the (whole) life work of outstanding women of Polish science. The considerations encourage reflection on understanding the course of human life and its conditions. They show the sources of life experiences and the richness of their content. Life experiences present in biographies also constitute an interesting space for analyzing the areas of human creative activity. The subject analysis includes several aspects. They concern the educational context of the life activity of the biographical subject, the transgressive potential of biographical experiences, and creativity from the perspective of lifelong experience. The complete analysis of biographical experiences shows how everyday creativity of a subjective, personal nature – become (whole) life creativity – and from the perspective of time and achievements – creativity employed socially, appreciated in a timeless dimension. The life history of women of Polish science is an expression of the need for human (self-)fulfilment. It is also a source of understanding of their scientific concepts.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectedukacjapl
dc.subjecttwórczość całożyciowapl
dc.subjectbiografiapl
dc.subjecttransgresjapl
dc.subjectkobiety naukipl
dc.subjecteducationpl
dc.subjectlifelong creativitypl
dc.subjectbiographypl
dc.subjecttransgressionpl
dc.subjectwomen of sciencepl
dc.titlePoznawczy potencjał biografii. Całożyciowa twórczość jako perspektywa doświadczeniapl
dc.title.alternativeThe cognitive potential of biography. Lifelong creativity as an experiencepl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2025pl
dc.identifier.doi10.15290/omnpbp.2025.12-
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBrain, D. (2005). Rodzina Curie. Nigdy nie opowiedziana historia życia prywatnego i pracynajbardziej kontrowersyjnej rodziny w dziejach nauki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesCraft, A. (2001). Little c Creativity. W: A. Craft, B. Jeffrey, M. Leibling (red.), Creativity in Education (s. 45–61). London–New York: Continuum.pl
dc.description.referencesCurie, E. (1997). Maria Curie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesCybal-Michalska, A., Piejka, A. (2022). Profesor Irena Wojnar (1924–2021) pro memoria. Nauka, 2, 61–66. DOI: 10.24425/nauka.2022.140337.pl
dc.description.referencesDelors, J. (1998). Edukacja: jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO (W. Rabczuk, tłum.). Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.pl
dc.description.referencesDoroszewska, J. (1972). Drogi życia Marii Grzegorzewskiej. W: J. Doroszewska, M. Falski, R. Wroczyński (red.), María Grzegorzewska. Materiały z sesji naukowej 7 XI 1969 r. (s. 9–27). Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia.pl
dc.description.referencesDoroszewska, J. (1989). W stronę człowieka, W: U. Echert, M. Gawarecka (red.), Wspomnienia o Marii Grzegorzewskiej (s. 66–67). Warszawa: Wydawnictwo WSPS.pl
dc.description.referencesGołubiew, A. (1967). Maria Grzegorzewska. Tygodnik Powszechny, 24, 1–2.pl
dc.description.referencesGrzegorzewska, M. (1996). Listy do młodego nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo APS.pl
dc.description.referencesGrzegorzewska, M. (2002). Listy do młodego nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo APS.pl
dc.description.referencesGrzegorzewska, M. (2012). Studium na temat rozwoju uczuć estetycznych. Badania z zakresu pedagogiki eksperymentalnej prowadzone wśród uczniów szkół brukselskich (H. Lubicz-Trawkowska, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo APS.pl
dc.description.referencesHryniewiecka, A. (2014). Maria Grzegorzewska: psychologia wobec niepełnosprawności. W: S. Volkmann-Raue, H.E. Lück (red.), Najwybitniejsze kobiety w psychologii XX wieku (W. Zeidler, tłum., s. 341–362). Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesHryniewicka, A. (2014). Wkład Marii Grzegorzewskiej w rozwój pedagogiki specjalnej „O tym, na czym polega geniusz dobroci”. Szkoła Specjalna, 1, 8–72.pl
dc.description.referencesKozielecki, J. (1983). Działania transgresyjne. Przekraczanie granic samego siebie. Przegląd Psychologiczny, 3(26), 505–517.pl
dc.description.referencesKozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Analiza psychologiczna. Warszawa:Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesKozielecki, J. (1999). Transgresje jako źródło kultury. W: J. Kozielecki (red.), Humanistyka przełomu wieków (s. 161–189). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesKozielecki, J. (2001). Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesKozielecki, J. (2002). Transgresja i kultura. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesKozielecki, J. (2004). Społeczeństwo transgresyjne. Szanse i ryzyko. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesKozielecki, J. (2009). Psychotransgresjonizm – zarys nowego paradygmatu. W: J. Kozielecki (red.), Nowe idee w psychologii. Psychologia XXI wieku (s. 330–347). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesLechoń, J. (1999). Portrety ludzi i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesMaslow, A.H. (1983). Postawa twórcza. Nowiny Psychologiczne, 8–9, 58–71.pl
dc.description.referencesMaslow, A.H. (1999). Motywacja i osobowość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesNiewodniczański, H. (1995). Znaczenie odkryć Marii Skłodowskiej-Curie. Nauka Polska, 4(8), 39–49.pl
dc.description.referencesObuchowski, K. (2000). Od przedmiotu do podmiotu. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiegopl
dc.description.referencesObuchowski, K. (2001). W poszukiwaniu właściwości człowieka. Poznań: Oficyna Wydawnicza Garmond.pl
dc.description.referencesObuchowski, K., Błachnio, A. (2011). Teoria osobowości autorskiej i kwestionariusz POA. W: W. Zeidler (red.), Kwestionariusze w psychologii. Postępy, zastosowania, problemy (s. 161–184). Warszawa: Vizja Press & It.pl
dc.description.referencesPopek, S. (2001). Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl
dc.description.referencesPospieszny, T. (2024). Maria Skłodowska-Curie. Zakochana w nauce. Warszawa: Wydawnictwo Sophia.pl
dc.description.referencesRichards, R. (1999). Everyday Creativity. W: M.A. Runco, S.R. Pritzker (red.), Encyclopedia of Creativity (s. 683–689). San Diego: Academic Press.pl
dc.description.referencesRunco, M.A. (2005). Creativity Giftedness. W: R.J. Sternberg,J. Davidson (red.), Conceptions of Giftedness (s. 295–311). Cambridge: University Press.pl
dc.description.referencesSuchodolski, B. (1987). Wychowanie i strategie życia. Warszawa: Wydawnictwo WSiP.pl
dc.description.referencesSzmidt, K.J. (2013). Pedagogika twórczości. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesSzymborska, W. (2000). Poeta i Świat. Odczyt Noblowski (Sztokholm, 10 grudnia 1996). W: Wiersze wybrane, wybór i układ autorki (s. 403–408). Kraków: Wydawnictwo a5.pl
dc.description.referencesTomasik, E. (2009). Maria Grzegorzewska – człowiek i dzieło. Przegląd Historyczno-Oświatowy, 1/2, 224–230.pl
dc.description.referencesWojnar, I. (1964, 1970). Estetyka i wychowanie. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesWojnar, I. (1966). Teoria wychowania estetycznego. Zarys problematyki. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesWojnar, I. (1994). Trzy wymiary estetycznej samowiedzy człowieka. Sztuka i Filozofia, 8, 77–92.pl
dc.description.referencesWojnar, I. (2000). Humanistyczne intencje edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesWojnar, I. (2016). Humanistyczne przesłanki niepokoju. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.pl
dc.description.referencesWojnar, I., Piejka, A. (red.). (2021). Humanistyczne ambiwalencje globalizacji. Warszawa: Wydawnictwo PAN.pl
dc.description.referencesWróblewska, M. (2015). Kompetencje twórcze w dorosłości. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.pl
dc.description.referencesWróblewska, M. (2018). Expanding the Boundaries of Self: Self-Realization, Trangression, and Creative Competence. Rocznik Teologii Katolickiej, XVII/2, 63–174. https://doi.org/10.15290/rtk.2018.17.2.12;pl
dc.description.referencesWróblewska, H.M. (2019). Człowiek – sprawca transgresyjny. Podejście badawcze w aspekcie twórczym i biograficznym. W: A. Ciążela, S. Jaronowska (red.), W poszukiwaniu sensu istnienia. Od transgresji ku transcendencji? (s. 155–177). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.pl
dc.description.referencesWróblewska, H.M. (2020). Zasoby, potencjał i możliwości człowieka w perspektywie samorealizacji. Chowanna, 5(22), 90–105. https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2020.55.07.pl
dc.description.referencesWróblewska, H.M. (2021a). Dramat. Twórczość. Transgresja. Przestrzenie intersubiektywnych doświadczeń w mistrzowskim dyskursie. Przestrzenie Teorii, 36(16), 273–290. https://doi.org/10.14746/pt.2021.36.16.pl
dc.description.referencesWróblewska, H.M. (2021b). Boundaries of Sense-creating Experiences in the Literary Works by Karol Wojtyła and the Concept of Transgression by Józef Kozielecki. Fides Et Ratio, 48(4), 236–249. https://doi.org/10.34766/fetr.v48i4.1004.pl
dc.description.referencesWróblewska, H.M. (2022a). Twórczość jako perspektywa doświadczenia. Synergiczność doświadczeń w twórczości (cało)życiowej. Kultura i Edukacja, 3(137), 81–97. https://doi.org/10.15804/kie.2022.03.05.pl
dc.description.referencesWróblewska, H.M. (2022b). Człowiek rodzi się dla rozkwitu. Ku twórczym źródłom potencjału (w) tożsamości miejsca. Biografistyka Pedagogiczna, 2(7), 193–188. https://doi.org/10.36578/BP.2022.07.33.pl
dc.description.referencesWróblewska, H.M. (2023). From Lifelong Creativity to Self-Authorship: The Humanistic and Creational Dimension of Women’s Citizenship in Education – Maria Grzegorzewska and Irena Wojnar. Educational Studies Review, 42, 269–290.pl
dc.description.referencesVolkmann-Raue, S., Lück, E.H. (2014). Najwybitniejsze kobiety w psychologii XX wieku (W. Zeidler, tłum., s. 363–385). Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.references115 lat temu Maria Skłodowska-Curie i jej mąż Piotr Curie odebrali Nagrodę Nobla. https://nuclear.pl/wiadomosci%2Cnews%2C18121001%2C0%2C0.html?utm_source=chatgpt.com (dostęp: 2.08.2025).pl
dc.description.referencesSkłodowska-Curie, M. (2004). Autobiografia i wspomnienia o Piotrze Curie. Warszawa: Dom Promocyjno-Wydawniczy GAL.pl
dc.identifier.citation2Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice, red. nauk. Alicja Korzeniecka-Bondar, Beata Kunat, Katarzyna Szorcpl
dc.conferenceIX Seminarium Metodologii Pedagogiki Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego „Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice”, Białystok, 13–14 czerwca 2024pl
dc.identifier.orcid0000-0002-1985-3877-
Występuje w kolekcji(ach):IX Seminarium Metodologii Pedagogiki Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego „Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice”, 13–14 czerwca 2024
Książki / Rozdziały (WUwB)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
HM_Wroblewska_Poznawczy_potencjal_biografii.pdf211,94 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)