Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19396| Tytuł: | Przykłady triangulacji zastosowanej w badaniach procesu kierowania szkołą |
| Inne tytuły: | Examples of triangulation used in the study of the school leadership process |
| Autorzy: | Tołwińska, Bożena |
| Słowa kluczowe: | studium przypadku triangulacja szkoła szkoła jako organizacja ucząca się kierowanie szkołą case study triangulation school school as a learning organization school leadership |
| Data wydania: | 2025 |
| Data dodania: | 11-gru-2025 |
| Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
| Źródło: | Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice, red. nauk. Alicja Korzeniecka-Bondar, Beata Kunat, Katarzyna Szorc, Białysto 2025, s. 124-136 |
| Konferencja: | IX Seminarium Metodologii Pedagogiki Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego „Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice”, Białystok, 13–14 czerwca 2024 |
| Abstrakt: | Celem artykułu jest ukazanie strategii triangulacji zastosowanej w badaniach zrealizowanych z wykorzystaniem wielokrotnego studium przypadku o charakterze zanurzeniowym (Yin, 2015) w szkołach nagrodzonych tytułem „Lider organizacji uczącej się”. Przedmiotem badań była realizacja założeń organizacji uczącej się (Senge, 2006) w praktyce tych placówek. Strategia triangulacji wpisuje się w metodę studium przypadku i jest najczęściej traktowana jako konstytutywny element metodologii, bez akcentowania jej roli. Natomiast korzyści płynące z triangulacji dla poszerzenia zakresu uzyskiwanej wiedzy i podniesienia jakości badań warte są podkreślenia w kontekście konkretnych projektów badawczych. Struktura referatu obejmuje syntetyczny opis triangulacji (jej rodzajów, trudności oraz potencjalnych korzyści), który został zilustrowany przykładem z badań własnych. W tekście zaakcentowano znaczenie tej strategii dla tworzenia wiedzy o procesie kierowania szkołą. The purpose of the paper is to discuss the triangulation strategy used in research carried out using a multiple case study (Yin, 2015) in schools awarded the title “Leader among Learning Organizations”. The subject of the study was the implementation of the rules of a learning organization (Senge, 2006) in the practice of these schools. The triangulation strategy is inherent in the case study method and is most often treated as a constitutive element of the methodology without emphasizing its role. On the other hand, the benefits obtained from triangulation for expanding the scope of knowledge obtained in research and increasing its quality are worth emphasizing in the context of specific research projects. The structure of the paper includes a synthetic description of triangulation, its types, difficulties and potential benefits, illustrated with an example from the author’s own research. The text emphasizes the importance of this strategy for creating knowledge about the school leadership process. |
| Afiliacja: | Uniwersytet w Białymstoku |
| URI: | http://hdl.handle.net/11320/19396 |
| DOI: | 10.15290/omnpbp.2025.10 |
| ISBN: | 978-83-7431-843-3 |
| metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-2909-9783 |
| Typ Dokumentu: | Book chapter |
| Właściciel praw: | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2025 |
| Występuje w kolekcji(ach): | IX Seminarium Metodologii Pedagogiki Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego „Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice”, 13–14 czerwca 2024 Książki / Rozdziały (WUwB) Książki/Rozdziały (WNoE) |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| B_Tolwinska_Przyklady_triangulacji_zastosowanej_w_badaniach.pdf | 186,09 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)
