REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19396
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorTołwińska, Bożena-
dc.date.accessioned2025-12-11T08:14:17Z-
dc.date.available2025-12-11T08:14:17Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationOd ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice, red. nauk. Alicja Korzeniecka-Bondar, Beata Kunat, Katarzyna Szorc, Białysto 2025, s. 124-136pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-843-3-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19396-
dc.description.abstractCelem artykułu jest ukazanie strategii triangulacji zastosowanej w badaniach zrealizowanych z wykorzystaniem wielokrotnego studium przypadku o charakterze zanurzeniowym (Yin, 2015) w szkołach nagrodzonych tytułem „Lider organizacji uczącej się”. Przedmiotem badań była realizacja założeń organizacji uczącej się (Senge, 2006) w praktyce tych placówek. Strategia triangulacji wpisuje się w metodę studium przypadku i jest najczęściej traktowana jako konstytutywny element metodologii, bez akcentowania jej roli. Natomiast korzyści płynące z triangulacji dla poszerzenia zakresu uzyskiwanej wiedzy i podniesienia jakości badań warte są podkreślenia w kontekście konkretnych projektów badawczych. Struktura referatu obejmuje syntetyczny opis triangulacji (jej rodzajów, trudności oraz potencjalnych korzyści), który został zilustrowany przykładem z badań własnych. W tekście zaakcentowano znaczenie tej strategii dla tworzenia wiedzy o procesie kierowania szkołą.pl
dc.description.abstractThe purpose of the paper is to discuss the triangulation strategy used in research carried out using a multiple case study (Yin, 2015) in schools awarded the title “Leader among Learning Organizations”. The subject of the study was the implementation of the rules of a learning organization (Senge, 2006) in the practice of these schools. The triangulation strategy is inherent in the case study method and is most often treated as a constitutive element of the methodology without emphasizing its role. On the other hand, the benefits obtained from triangulation for expanding the scope of knowledge obtained in research and increasing its quality are worth emphasizing in the context of specific research projects. The structure of the paper includes a synthetic description of triangulation, its types, difficulties and potential benefits, illustrated with an example from the author’s own research. The text emphasizes the importance of this strategy for creating knowledge about the school leadership process.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectstudium przypadkupl
dc.subjecttriangulacjapl
dc.subjectszkołapl
dc.subjectszkoła jako organizacja ucząca siępl
dc.subjectkierowanie szkołąpl
dc.subjectcase studypl
dc.subjecttriangulationpl
dc.subjectschoolpl
dc.subjectschool as a learning organizationpl
dc.subjectschool leadershippl
dc.titlePrzykłady triangulacji zastosowanej w badaniach procesu kierowania szkołąpl
dc.title.alternativeExamples of triangulation used in the study of the school leadership processpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2025pl
dc.identifier.doi10.15290/omnpbp.2025.10-
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesArcher, M.S. (2013). Człowieczeństwo. Problem sprawstwa (A. Dziuban, tłum.). Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.pl
dc.description.referencesBatko, R. (2013). Golem, awatar, midas, złoty cielec. Organizacja publiczna w płynnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.pl
dc.description.referencesCreswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane (J. Gilewicz, tlum.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesDenzin, N.K. (1970). The Research Act. Chicago: Aldine Publishing Company.pl
dc.description.referencesDenzin, N.K. (1989). The Research Act. Englewood Cliffs: Prentice Hall.pl
dc.description.referencesFlick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego (P. Tomanek, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesGouëdard, P., Kools, M., George, B. (2023). The impact of schools as learning organisations on teachers’ self-efficacy and job satisfaction: a cross-country analysis. School Effectiveness and School Improvement, 34(3), 331–357. https://doi.org/10.1080/09243453.2023.2196081.pl
dc.description.referencesHammersley, M. (1992). What’s Wrong with Ethnography: Methodological Explorations. London: Routledge.pl
dc.description.referencesKlus-Stańska, D. (2016). Metodologiczny status badań eklektycznych w pedagogice. Studia z Teorii Wychowania, 7(2), 44–60.pl
dc.description.referencesKubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia. Metodyka. Ewaluacja. Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl
dc.description.referencesMalewski, M. (2023). Badania mieszane w naukach społecznych – o konstruowaniu metodologicznej prawomocności. Edukacja, 2(165), 17–30. https://doi.org/10.24131/3724.230202.pl
dc.description.referencesMiles, M.B., Huberman, A.M. (2000). Analiza danych jakościowych (S. Zabielski, tłum.). Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.pl
dc.description.referencesPalka, S. (2011). Triangulacja w badaniach procesu dydaktyczno-wychowawczego. Przegląd Pedagogiczny, 1(25), 119–123.pl
dc.description.referencesSenge, P.M. (1990). The fifth discipline. The art. and practic of the learning organization. New York: Currency Doubleday.pl
dc.description.referencesSenge, P.M. (2006). Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się (H. Korolewska-Mróz, tłum.). Kraków: Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna.pl
dc.description.referencesSilverman, D. (2012). Interpretacja danych jakościowych (M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesStake, R.E. (2010). Jakościowe studium przypadku. W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (s. 623–654). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesStoll, L., Kools, M. (2017). The school as a learning organisation: a review revisiting and extending a timely concept. Journal of Professional Capital and Community, 2(1), 2–17. https://doi.org/10.1108/JPCC-09-2016-0022.pl
dc.description.referencesTołwińska, B. (2021). Kierowanie szkołą jako organizacją uczącą się. Studium przypadków. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesUrbaniak-Zając, D. (2018). O łączeniu badań ilościowych i jakościowych – oczekiwania i wątpliwości. Przegląd Badań Edukacyjnych, 1(26), 121–138. https://doi.org/10.12775/PBE.2018.007.pl
dc.description.referencesYin, K.R. (2015). Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody (J. Gilewicz, tłum.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.firstpage124pl
dc.description.lastpage136pl
dc.identifier.citation2Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice, red. nauk. Alicja Korzeniecka-Bondar, Beata Kunat, Katarzyna Szorcpl
dc.conferenceIX Seminarium Metodologii Pedagogiki Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego „Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice”, Białystok, 13–14 czerwca 2024pl
dc.identifier.orcid0000-0002-2909-9783-
Występuje w kolekcji(ach):IX Seminarium Metodologii Pedagogiki Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego „Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice”, 13–14 czerwca 2024
Książki / Rozdziały (WUwB)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
B_Tolwinska_Przyklady_triangulacji_zastosowanej_w_badaniach.pdf186,09 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)