REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19396
Tytuł: Przykłady triangulacji zastosowanej w badaniach procesu kierowania szkołą
Inne tytuły: Examples of triangulation used in the study of the school leadership process
Autorzy: Tołwińska, Bożena
Słowa kluczowe: studium przypadku
triangulacja
szkoła
szkoła jako organizacja ucząca się
kierowanie szkołą
case study
triangulation
school
school as a learning organization
school leadership
Data wydania: 2025
Data dodania: 11-gru-2025
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice, red. nauk. Alicja Korzeniecka-Bondar, Beata Kunat, Katarzyna Szorc, Białysto 2025, s. 124-136
Konferencja: IX Seminarium Metodologii Pedagogiki Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego „Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice”, Białystok, 13–14 czerwca 2024
Abstrakt: Celem artykułu jest ukazanie strategii triangulacji zastosowanej w badaniach zrealizowanych z wykorzystaniem wielokrotnego studium przypadku o charakterze zanurzeniowym (Yin, 2015) w szkołach nagrodzonych tytułem „Lider organizacji uczącej się”. Przedmiotem badań była realizacja założeń organizacji uczącej się (Senge, 2006) w praktyce tych placówek. Strategia triangulacji wpisuje się w metodę studium przypadku i jest najczęściej traktowana jako konstytutywny element metodologii, bez akcentowania jej roli. Natomiast korzyści płynące z triangulacji dla poszerzenia zakresu uzyskiwanej wiedzy i podniesienia jakości badań warte są podkreślenia w kontekście konkretnych projektów badawczych. Struktura referatu obejmuje syntetyczny opis triangulacji (jej rodzajów, trudności oraz potencjalnych korzyści), który został zilustrowany przykładem z badań własnych. W tekście zaakcentowano znaczenie tej strategii dla tworzenia wiedzy o procesie kierowania szkołą.
The purpose of the paper is to discuss the triangulation strategy used in research carried out using a multiple case study (Yin, 2015) in schools awarded the title “Leader among Learning Organizations”. The subject of the study was the implementation of the rules of a learning organization (Senge, 2006) in the practice of these schools. The triangulation strategy is inherent in the case study method and is most often treated as a constitutive element of the methodology without emphasizing its role. On the other hand, the benefits obtained from triangulation for expanding the scope of knowledge obtained in research and increasing its quality are worth emphasizing in the context of specific research projects. The structure of the paper includes a synthetic description of triangulation, its types, difficulties and potential benefits, illustrated with an example from the author’s own research. The text emphasizes the importance of this strategy for creating knowledge about the school leadership process.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku
URI: http://hdl.handle.net/11320/19396
DOI: 10.15290/omnpbp.2025.10
ISBN: 978-83-7431-843-3
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-2909-9783
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2025
Występuje w kolekcji(ach):IX Seminarium Metodologii Pedagogiki Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego „Od ogólnej metodologii nauk do praktyk badawczych w pedagogice”, 13–14 czerwca 2024
Książki / Rozdziały (WUwB)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
B_Tolwinska_Przyklady_triangulacji_zastosowanej_w_badaniach.pdf186,09 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)