REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19317
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPodstawka, Katarzyna-
dc.date.accessioned2025-11-26T08:40:10Z-
dc.date.available2025-11-26T08:40:10Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2(22), s. 140-155pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19317-
dc.description.abstractW ostatnich latach zmienia się sposób postrzegania roli asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością – od wykonywania czynności za nią, ku partnerskiej współpracy ukierunkowanej na niwelowanie barier edukacyjnych. Artykuł przedstawia wyniki badania jakościowego, przeprowadzonego metodą autoetnografii ewokacyjnej, dotyczącego normalizacji roli asystenta osobistego w edukacji doktoranckiej osoby z mózgowym porażeniem dziecięcym (autorki tekstu). Analiza danych autonarracyjnych wskazuje na redefinicję samodzielności – jako współtworzonej relacji z asystentem, umożliwiającej pełniejsze uczestnictwo w procesie kształcenia oraz potrzebę dostosowania środowiska uczenia się do potrzeb doktorantki, jak również na korzyści płynące z rotacyjnego modelu pracy asystenckiej, który pozwala lepiej odpowiadać na zmieniające się potrzeby osoby studiującej. Wnioski z badania mogą posłużyć jako punkt wyjścia do tworzenia zindywidualizowanych systemów wsparcia akademickiego oraz do refleksji nad profesjonalizacją roli asystenta osobistego.pl
dc.description.abstractIn recent years, the perception of the role of a personal assistant for persons with disabilities has evolved – from performing tasks on their behalf toward a partnershipbased collaboration focused on overcoming educational barriers. This article presents the results of a qualitative study conducted using the method of evocative autoethnography. It explores the normalization of the role of the personal assistant in the doctoral education of a person with cerebral palsy (the author of this text). The analysis of autonarrative data reveals a redefinition of independence – as a co-created relationship with the assistant, enabling more meaningful participation in the educational process. It also emphasizes the need to adapt the learning environment to the specific needs of the doctoral student, and highlights the benefits of a rotational model of assistantship, which allows for greater responsiveness to the evolving needs of the student. The findings of this study may serve as a foundation for developing individualized academic support systems and offer valuable insight for reflecting on the professionalization of the personal assistant role in higher education.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsCC BY-SA 4.0 Attribution-ShareAlike 4.0 International-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode-
dc.subjectdoktorantka z niepełnosprawnościąpl
dc.subjectautoetnografiapl
dc.subjectasystent osobistypl
dc.subjectnormalizacjapl
dc.subjectmózgowe porażenie dziecięce (MPD)pl
dc.subjectPhD student with disabilitypl
dc.subjectautoethnographypl
dc.subjectpersonal assistantpl
dc.subjectnormalizationpl
dc.subjectcerebral palsy (CP)pl
dc.titleNormalizacja roli asystenta osobistego w edukacji w szkole doktorskiej – autoetnografiapl
dc.title.alternativeNormalization of the Role of the Personal Assistant in Doctoral School Education – an Autoethnographic Perspectivepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderAttribution-ShareAlike 4.0 Internationalpl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2024.22.11-
dc.description.Emailk.podstawka@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAinscow, M., Booth, T. i Vaughan, M. (2011). Index for inclusion: Developing learning and participation in schools. CSIE.pl
dc.description.referencesBakalarczyk, R. (2022). Asystencja osobista osób z niepełnosprawnościami w Szwecji na tle doświadczeń państw nordyckich – w poszukiwaniu inspiracji dla Polski. Ubezpieczenia Społeczne. Teoria i Praktyka, 2, 71–86.pl
dc.description.referencesBielecka-Prus, J. (2014). Po co nam autoetnografia? Krytyczna analiza autoetnografii jako metody badawczej. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10(3), 76–95.pl
dc.description.referencesChrząszcz, K. (2018). Funkcje asystenta studenta niepełnosprawnego w polskich uniwersytetach [Niepublikowana praca magisterska]. Uniwersytet Śląski.pl
dc.description.referencesEllis, C., Adams, T.E. i Bochner, A.P. (2011). Autoethnography: An overview. Historical Social Research, 36(4), 273-290.pl
dc.description.referencesGajdzica, Z. (2015). Student z niepełnosprawnością w przestrzeni szkoły wyższej – pomiędzy pedagogiką długu a pedagogiką wspólnotowości. Rocznik Lubuski, 41(2), 219–229.pl
dc.description.referencesGajdzica, Z. (2019). Wybrane aspekty czasu w dwóch koncepcjach edukacji włączającej uczniów z niepełnosprawnością. Kwartalnik Pedagogiczny, 64(3), 42–55.pl
dc.description.referencesGiermanowska, E., Racław, M. i Szawarska, D. (2022). Cień, który pozwala wyjść z cienia: Asystencja osobista dla osób z niepełnosprawnościami w Polsce i Norwegii. Wydawnictwo WUW.pl
dc.description.referencesGuzik, A. (2023). Relacja międzyludzka a relacja edukacyjna. W: A. Guzik (red.), Edukacja jako relacja. Refleksje – inspiracje – działania (s. 30–35). Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesJakubowska, H. (2017). Intymistyczny charakter autoetnografii na przykładzie badań sportowych doświadczeń. Autobiografia, 2(9), 37–48.pl
dc.description.referencesKacperczyk, A. (2014). Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10(2), 32–69.pl
dc.description.referencesKasprzak, T. (2022). Świat społeczny osób głuchoniewidomych. Analiza socjologiczna. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesKonwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych. (2012). Dziennik Ustaw, poz. 1169.pl
dc.description.referencesLejzerowicz, M. i Podstawka, K. (2021). Rozwijanie autorstwa własnego życia studenta z niepełnosprawnością w relacjach społecznych. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 41, 148–166.pl
dc.description.referencesNosarzewska, S. (2003). Student niepełnosprawny – możliwości i ograniczenia w zdobyciu wykształcenia na poziomie wyższym na przykładzie UWM w Olsztynie. W: H. Saryusz-Wolska (red.), Niepełnosprawność a edukacja akademicka. Materiały konferencyjne (s. 49–56). Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia. Zakład Pedagogiki Zdrowia.pl
dc.description.referencesOchoczenko, H. (2010). Poczucie samoskuteczności i aspiracje zawodowe studentów z niepełnosprawnością. W: B. Gąciarz (red.), Niepełnosprawni studenci w społeczności akademckiej. Źródła sukcesów i porażek w integracji społecznej i aktywności zawodowej (s. 212–233). IFIS PAN.pl
dc.description.referencesSztobryn-Giercuszkiewicz, J. (2018). Szanse i ograniczenia kształcenia akademickiego osób z niepełnosprawnościami w Polsce – perspektywa socjologiczna. Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.pl
dc.description.referencesTylewska-Nowak, B. i Dykcik, W. (red.). (2013). Student z niepełnosprawnością w szkole wyższej. Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.description.referencesŻuraw, H. (2021). Teoretyczne i praktyczne aspekty integracji społecznej w systemie edukacji. W: E.M. Kulesza, D. Al-Khamisy i P. Zalewska (red.), Od integracji do inkluzji – 30 lat edukacji integracyjnej. Idea i rzeczywistość (t. 1, s. 73–97). Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.pl
dc.description.referencesŻółkowska, T. (2005). Asystencja osobista drogą do niezależnego życia. W: Cz. Kosakowski i A. Krause (red.), Normalizacja środowisk życia osób niepełnosprawnych (t. 4, s. 75–83). Wydawnictwo UWM.pl
dc.description.issue2(22)pl
dc.description.firstpage140pl
dc.description.lastpage155pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WNoE)
Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2024_K_Podstawka_Normalizacja_roli_asystenta_osobistego.pdf274,98 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons