REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19315
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMojsak, Maria-
dc.date.accessioned2025-11-26T07:47:45Z-
dc.date.available2025-11-26T07:47:45Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2(22), s. 113-127pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19315-
dc.descriptionArtykuł stanowi prezentację wybranego fragmentu badań przeprowadzonych w ramach pracy magisterskiej pt. Relacje ojca z dziećmi w rodzinie wielodzietnej na wybranych przykładach z miasta Białegostoku, przygotowanej pod kierunkiem prof. dr hab. Elwiry Kryńskiej na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.abstractRelacja ojca z dziećmi w rodzinie wielodzietnej determinuje rozwój emocjonalny oraz społeczny dzieci, a także kształtuje dynamikę rodzinną i relacje interpersonalne. Zrozumienie tych relacji pozwala lepiej wspierać rodziny w zapewnieniu harmonijnego środowiska wychowawczego i efektywnej komunikacji. W niniejszym artykule zaprezentowano wstępne wyniki badania dotyczącego relacji ojca z dziećmi w rodzinach wielodzietnych . Artykuł składa się z trzech części. W pierwszej zostały omówione zagadnienia teoretyczne związane z rodziną wielodzietną oraz rolą ojca w procesie wychowania dzieci. Druga dotyczy metodologii badań oraz opisu wybranych studiów przypadków rodzin wielodzietnych z Białegostoku. W części trzeciej przedstawiono wyniki badań, z których wynika, że relacja ojca z dziećmi w rodzinie wielodzietnej ma charakter złożony i dynamiczny, jednak nie ulega pogorszeniu wyłącznie z powodu liczby potomstwa. Kluczowe czynniki warunkujące jakość tych więzi to osobowość ojca, jego zaangażowanie emocjonalne oraz jakość relacji małżeńskiej.pl
dc.description.abstractThe relationship between a father and his children in a large family influences the emotional and social development of the children and shapes family dynamics and interpersonal relationships. Understanding these relationships helps to better support families in creating a harmonious upbringing environment and effective communication. This article presents preliminary findings from a study on the relationship between fathers and their children in large families. The article consists of three parts. The first part discusses theoretical issues related to large families and the role of the father in the upbringing process. The second part concerns the research methodology and a description of selected case studies of large families from Białystok. As a result of the research, it was observed that the relationship between the father and children in large families is complex and dynamic, but it does not deteriorate solely due to the number of children. Key factors influencing the quality of these relationships include the father’s personality, his emotional involvement, and the quality of the marital relationship.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsCC BY-SA 4.0 Attribution-ShareAlike 4.0 International-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode-
dc.subjectojciecpl
dc.subjectojcostwopl
dc.subjectrelacjapl
dc.subjectrodzina wielodzietnapl
dc.subjectdzieckopl
dc.subjectfatherpl
dc.subjectfatherhoodpl
dc.subjectrelationshippl
dc.subjectlarge familypl
dc.subjectchildpl
dc.titleRelacje ojca z dziećmi w rodzinie wielodzietnej. Studium przypadkupl
dc.title.alternativeFather’s Relations with Children in a Large Family. Case Studypl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderAttribution-ShareAlike 4.0 Internationalpl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2024.22.09-
dc.description.Emailm.mojsak@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesApanowicz, J. (2002). Metodologia ogólna. Wydawnictwo Diecezji „Bernardinum”.pl
dc.description.referencesApanowicz, J. (2003). Metodologia nauk. Wydawnictwo Adam Marszałek.pl
dc.description.referencesBajkowski, T. (2017). Tożsamość rodzinna jako kategoria autoidentyfikacji człowieka. Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne, 4, 25–37.pl
dc.description.referencesBudrowska, B. (2008). Tacierzyństwo, czyli nowy wzór ojcostwa. Kultura i Społeczeństwo, 52(3), 123–151.pl
dc.description.referencesErikson, E.H. i Hejmej, P. (2000). Dzieciństwo i społeczeństwo. Rebis.pl
dc.description.referencesForma, P. (2020). Resentyment a społeczna akceptacja rodzin wielodzietnych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 21, 55–64. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.5655pl
dc.description.referencesGrochocimska, R. (1999). Przemoc wobec dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.pl
dc.description.referencesKawula, S. (1980). Problemy rodzin wielodzietnych. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze.pl
dc.description.referencesKołodziej, W. (2010). Rola ojca w życiu rodziny i dziecka. W: I. Janicka (red.), Rodzice i dzieci w różnych systemach rodzinnych (s. 35–47). Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesKrąpiec, M.A. (red.). (2007). Powszechna encyklopedia filozofii. Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.pl
dc.description.referencesKrzesińska-Żach, B. (2007). Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń. Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie.pl
dc.description.referencesŁobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesMałyska, A. i Dankowska-Kosman, M. (2014). O byciu i stawaniu się ojcem w opiniach mężczyzn – czyli o uczeniu się roli ojca. Edukacja Dorosłych, 2(71), 147-159.pl
dc.description.referencesMojsak, M.G. (2024). Relacje ojca z dziećmi w rodzinie wielodzietnej na wybranych przykładach z miasta Białegostoku [niepublikowana praca magisterska]. Uniwersytet w Białymstoku.pl
dc.description.referencesNowak, S. (2006). Metodologia badań społecznych. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesOleś, M. i Oleś, P. (2001). Z psychologicznych aspektów ojcostwa. W: D. Kornas-Biela (red.), Oblicza ojcostwa (s. 255–268). Towarzystwo Naukowe KUL.pl
dc.description.referencesOśkiewicz, W. (2012). Rola ojca w oddziaływaniach wychowawczych dziecka w rodzinie. Pedagogika Rodziny, 2(3), 99–106.pl
dc.description.referencesRyś, M. (2011). Kształtowanie się poczucia własnej wartości i relacji z innymi w różnych systemach rodzinnych. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2(6), 65–84.pl
dc.description.referencesSosnowski, T. (2011). Ojciec we współczesnej rodzinie. Kontekst pedagogiczny. Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesSosnowski, T. (2014). Pedagogiczny model ojcostwa – konstrukt teoretyczny. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 13, 56–73.pl
dc.description.referencesSosnowski, T. (2022). Rodzina, rodzicielstwo źródłem dobrostanu człowieka. W: E. Jarosz (red.), Wielowymiarowość dobrostanu człowieka i społeczeństw, czyli o tym, jak szlachetne jest zdrowie – księga jubileuszowa dedykowana Profesor Ewie Syrek (s. 179). Difin.pl
dc.description.referencesSosnowski, T. i Konaszewski, K. (2018). Od tradycyjnego do nowego modelu ojcostwa – potrzeba pedagogicznej zmiany. Roczniki Nauk Społecznych, 10(46), 51–63. http://dx.doi. org/10.18290/rns.2018.46.2-3pl
dc.description.referencesSzyszka, M. (2015). Wielodzietność w Polsce – społeczne postrzeganie i pomoc państwa. W: S. Taranowicz i S. Grotowska (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy (s. 177–192). Oficyna Wydawnicza Arboretum.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 23 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz.U. 2014, poz. 1863).pl
dc.description.referencesWięcławska, A. (2009). Ojcostwo w świecie współczesnym. Pedagogika Christiana, 2(24), 213–228. https://paedchrist.umk.pl/zeszyt/2/24/2009/ojcostwo-w-swiecie-wspolczesnympl
dc.description.issue2(22)pl
dc.description.firstpage113pl
dc.description.lastpage127pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0009-0001-0067-4932-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WNoE)
Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2024_M_Mojsak_Relacje_ojca_z_dziecmi.pdf167,92 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons