REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19314
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMętrak, Dorota-
dc.date.accessioned2025-11-26T07:47:23Z-
dc.date.available2025-11-26T07:47:23Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2(22), s. 98-112pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19314-
dc.description.abstractCelem artykułu jest analiza znaczenia osobistych doświadczeń edukacyjnych w kształtowaniu motywacji do podjęcia studiów pedagogicznych oraz ich wpływu na rozwój zawodowy studentek kierunku edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna. Badanie przeprowadzono wśród 49 studentek ostatniego roku niestacjonarnych studiów pedagogicznych, wykorzystując kwestionariusz ankiety z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Wyniki wskazują, że istotnymi przesłankami studiów pedagogicznych są pasja do pracy z dziećmi, chęć zaangażowania w działalność edukacyjną oraz perspektywa stabilnego zatrudnienia. Istotną rolę w kształtowaniu motywacji i zaangażowania zawodowego odgrywają pozytywne doświadczenia edukacyjne, takie jak inspirujące relacje z nauczycielami czy doświadczenia wyniesione z praktyk zawodowych. Jednocześnie zidentyfikowano czynniki o charakterze barier, wśród których wymienia się m.in. ryzyko wypalenia zawodowego, niski prestiż profesji oraz niewystarczające wynagrodzenie – mogące prowadzić do rezygnacji z kariery nauczycielskiej. Artykuł podkreśla potrzebę uwzględnienia mechanizmów decyzyjnych w programach kształcenia nauczycieli, jak również wdrażania reform systemowych wspierających ich rozwój zawodowy. Wyniki badań dostarczają cennych informacji pomocnych w projektowaniu działań ukierunkowanych na podnoszenie prestiżu zawodu nauczyciela.pl
dc.description.abstractThe aim of this article is to examine the impact of personal educational experiences on the motivation and professional development of students in early childhood education pedagogy. The study was conducted among 49 female final-year students specializing in early childhood and preschool education, utilizing an online survey containing questions about their motivation for choosing their studies, personal educational experiences, and factors influencing the continuation or abandonment of a teaching career. The results indicate that the decision to undertake pedagogical studies is the result of a complex combination of intrapersonal, interpersonal, and pragmatic factors, among which personal educational experiences – such as positive relationships with teachers and practical experiences – play a key role. Positive experiences enhance internal motivation and engagement in professional development, while barriers such as professional burnout and insufficient remuneration may discourage the continuation of a teaching career. The article underscores the need to support students through mentoring programs, systemic reforms in education, and further research to better understand motivational mechanisms.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsCC BY-SA 4.0 Attribution-ShareAlike 4.0 International-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode-
dc.subjectmotywacjapl
dc.subjectdoświadczenia edukacyjnepl
dc.subjectrozwój zawodowypl
dc.subjectpedagogika wczesnoszkolnapl
dc.subjectedukacja nauczycielipl
dc.subjectmotivationpl
dc.subjecteducational experiencespl
dc.subjectprofessional developmentpl
dc.subjectearly childhood education pedagogypl
dc.subjectteacher educationpl
dc.titleOsobiste doświadczenia edukacyjne jako czynnik kształtujący motywację i rozwój zawodowy studentów pedagogiki wczesnoszkolnejpl
dc.title.alternativePersonal Educational Experiences as a Factor Shaping the Motivation and Professional Development of Early Childhood Education Studentspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderAttribution-ShareAlike 4.0 Internationalpl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2024.22.08-
dc.description.Emaildorment@interia.plpl
dc.description.AffiliationStaropolska Akademia Nauk Stosowanych w Kielcachpl
dc.description.referencesDeci E.L. i Ryan R.M. (2000). The „what” and „why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behawior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268.pl
dc.description.referencesDembińska, K. (2025). Najważniejszy zawód świata! Dr Kamila Dembińska: Nie jesteśmy bezradni – każdy z nas może przyczynić się do zmian. https://glos.pl/nauczyciel-to-najwazniejszy-zawod-swiata-dr-kamila-dembinska-nie-jestesmy-bezradni-kazdy-z-nas-moze-przyczynic-sie-do-zmian 2024 [dostęp: 25.03.2025].pl
dc.description.referencesDróżka, W. (1997). Młode pokolenie nauczycieli: studium autobiografii młodych nauczycieli polskich lat dziewięćdziesiątych. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Jana Kochanowskiego.pl
dc.description.referencesDróżka, W. (2012). Stages of professional teacher career in Poland. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 21, 129–143. https://bazhum.muzhp.pl/media/texts/studia-pedagogiczne-problemy-spoeczne-edukacyjne-i-artystyczne/2012-tom-21/studia_pedagogiczne_problemy_spoleczne_edukacyjne_i_artystyczne-r2012-t21-s129-143. pdf [dostęp: 25.03.2025].pl
dc.description.referencesEccles, J.S. i Wigfield, A. (2002). Motivational beliefs, values, and goals. Annual Review of Psychology, 53, 109–132.pl
dc.description.referencesGajderowicz, T. (2024). Jak wspierać uczniów i nauczycieli w organizacji i monitorowaniu samodzielnego uczenia się uczniów? IBE. https://ibe.edu.pl/images/publikacje/Wspieranie %20Dostepnosci%20Edukacji/seminarium/Seminarium_n_prezentacja_T.Gajderowicz.pdf [dostęp: 25.03.2025].pl
dc.description.referencesKochanowska, E. (2020). Wymiary profesjonalizmu nauczyciela wczesnej edukacji z perspektywy kandydatów do zawodu. Forum Pedagogiczne, 10(1), 95–110.pl
dc.description.referencesKwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.description.referencesKyriacou, C. i Coulthard, M. (2000). Undergraduates’ views of teaching as a career choice. Journal of Education for Teaching, 26(2), 117–126.pl
dc.description.referencesMadalińska-Michalak, J. (2021). Pedeutologia. Prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://wuw.pl/data/include/cms//Pedeutologia_Madalinska_Michalak_Joanna_2021.pdf?v=1630564867528 [dostęp: 25.03.2025].pl
dc.description.referencesMikołajczyk, K. (2009). Teorie motywacji i ich znaczenie dla praktyki dydaktycznej w szkoleniach komplementarnych. E-mentor, 4(31). https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/ numer/31/id/677pl
dc.description.referencesNikou, S.A. i Economides, A.A. (2017). Mobile-based assessment: Investigating the factors that influence behavioral intention to use. Computers & Education, 109, 56–73. https://doi. org/10.1016/j.compedu.2017.02.005pl
dc.description.referencesPawlikowska, A. (2023). Motywowanie w edukacji – od teorii do praktyki nauczania. Kwartalnik Edukacyjny, 1–2, 112–113.pl
dc.description.referencesPrachnio, K. (2025). SOS dla Edukacji „W jakim stanie jest stan nauczycielski? Szkoła przed wielką zmianą”. https://sosdlaedukacji.pl/w-jakim-stanie-jest-stan-nauczycielski-raport/ [dostęp: 25.03.2025].pl
dc.description.referencesRaport Teach for Poland „Nauczyciel_ka 2040. Odważ się myśleć inaczej”. https://nauczyciel2040.pl/wp-content/uploads/2024/12/Lekcje_1.pdf [dostęp: 25.03.2025].pl
dc.description.referencesRichardson, P.W. i Watt, H.M.G. (2006). Who chooses teaching and why? Profiling characteristics and motivations across three Australian universities. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 34(1), 27–56.pl
dc.description.referencesRyan, R.M. i Deci, E.L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78, https://selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2000_RyanDeci_SDT.pdf [dostęp: 22.07.2024].pl
dc.description.referencesSobczak, A. (2018). Teoria kapitału ludzkiego – konteksty edukacji i rynku pracy. Przegląd Pedagogiczny, 2, 273–283.pl
dc.description.referencesSołtysiak, W. (2021). Social media dla edukacji dzieci w opinii studentów. Edukacja, 2(155), 81–94. https://ibe.edu.pl/images/EDUKACJA/NUMERY/2021-02/PDF/E_22021_Sotysiak. pdf [dostęp: 20.03.2025].pl
dc.description.referencesSosnowska-Bielicz, E. (2021). Motywy wyboru zawodu nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 4, 68–80.pl
dc.description.referencesSzempruch, J. (2001). Nauczyciel w zmieniającej się szkole: funkcjonowanie i rozwój zawodowy. Fosze.pl
dc.description.referencesSzempruch, J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesSzymański, M. (2013). Wybór zawodu nauczyciela w Polsce – analiza motywacji. Edukacja i Dialog, 2, 70–71.pl
dc.description.referencesWatt, H.M.G. i Richardson, P.W. (2013). Teacher motivation and student achievement outcomes. W: J. Hattie i E.M. Anderman (red.), International Guide to Student Achievement (s. 271–273). Routlege.pl
dc.description.referencesWeiner, B. (1985). An attributional theory of achievement motivation and emotion. Psychology Review, 92, 548–573.pl
dc.description.referencesWigfield, A. i Eccles, J.S. (2000). Expectancy – value theory of achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, 25, 68–81.pl
dc.description.referencesWigfield, A. (1994). Expectancy – Value Theory of Achievement Motivation: A Developmental Perspective. Educational Psychology Review, 1, 49–78.pl
dc.description.referencesWiłkomirska, A. (2002). Zawodowe i społeczno-polityczne orientacje nauczycieli. Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesWojciechowska, I. (2023). Wykorzystanie mediów społecznościowych w zarządzaniu komunikacją z otoczeniem przez szkoły wyższe w Polsce. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. https://oficyna.prz.edu.pl/fcp/eGBUKOQtTKlQhbx08SlkTUgxQX2o8DAoHNiwFE1xVTH9VFVZpCFghUHcKVigEQUw/18/public/otwarty-dostep/2024/00-wojciechowska-mono-inter.pdf [dostęp: 20.03.2025].pl
dc.description.issue2(22)pl
dc.description.firstpage98pl
dc.description.lastpage112pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0002-2257-4131-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2024_D_Metrak_Osobiste_doswiadczenia_edukacyjne.pdf184,55 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons