REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19313
Tytuł: Pedagog jako wzór osobowy w procesie wychowania w opinii studentów Pedagogiki Opiekuńczo-Wychowawczej Uniwersytetu w Białymstoku
Inne tytuły: The Pedagogue as a Role Model in the Upbringing Process
Autorzy: Dakowicz, Lidia
Kamińska, Zuzanna
Słowa kluczowe: wzór osobowy
pedagog
studenci pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej
role model
pedagogue
students of care and educational pedagogy
Data wydania: 2024
Data dodania: 26-lis-2025
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2(22), s. 86-97
Abstrakt: Pedagog pełni ważną rolę w kreowaniu osobowości młodego pokolenia, przekazując mu wartości moralne i pomagając w budowaniu hierarchii wartości. Dlatego powinien być wzorem osobowym dla swoich wychowanków. Zagadnienie wzoru osobo wego pedagoga było wielokrotnie podejmowane w literaturze przedmiotu oraz analizowane w badaniach prowadzonych m.in. wśród nauczycieli, uczniów i studentów kierunków nauczycielskich. W badaniach tych zwracano uwagę na różne aspekty omawianej problematyki. Celem artykułu jest przedstawienie opinii studentów kierunku Pedagogika Opiekuńczo-Wychowawcza Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku na temat roli pedagoga jako wzoru osobowego dla swoich wychowanków. Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego. Uzyskane wyniki pokazały, że prawie wszyscy badani studenci uważają, że pedagog powinien być wzorem dla swoich wychowanków. Wskazywali oni, że powinien on przede wszystkim dawać przykład właściwego zachowania, umiejętności budowania dobrych relacji międzyludzkich, postawy opartej na wysokich wartościach oraz kompetencji merytorycznych i praktycznych. Wyniki te świadczą o tym, że badani studenci są świadomi obszarów, w jakich pedagog powinien być wzorem osobowym dla swoich wychowanków. Mogą one też wskazywać na istniejącą wśród badanych studentów potrzebę, aby pedagog rzeczywiście pełnił tę rolę w procesie wychowania.
The pedagogue plays an important role in shaping the personalities of the young generation, conveying moral values to his/her students and helping them form a hierarchy of values. So the pedagogue should be a role model for his/her pupils. The topic of the pedagogue as a role model has been mentioned in the literature and has been the subject of various studies, including research conducted among teachers, students, and teacher education majors. These studies have explored different aspects of this issue. The aim of this article is to understand the opinions of the students from the Pedagogical Care and Education Pedagogy program at the Faculty of Education of the University of Białystok regarding the role of the pedagogue as a role model for his/her students. The research was conducted using a diagnostic survey method. The results showed that almost all of the surveyed students believed that a pedagogue should be a role model for his/her students. According to the respondents, a pedagogue should primarily be a role model in appropriate behaviour, positive interpersonal relationships, being a valuable person, and possessing knowledge and skills. These results show that the surveyed students are aware of the areas in which a pedagogue should be a role model for his/her pupils. They may also point to the need among the surveyed students for the teacher to be a role model in the upbringing process.
Afiliacja: Lidia Dakowicz - Uniwersytet w Białymstoku
Zuzanna Kamińska - Studenckie Koło Naukowe Teorii Wychowania i Praktyki Pedagogicznej, Uniwersytet w Białymstoku
E-mail: Lidia Dakowicz: l.dakowicz@uwb.edu.pl
Zuzanna Kamińska: zk83973@student.uwb.edu.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/19313
DOI: 10.15290/parezja.2024.22.07
ISSN: 2353-7914
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0001-6424-1370
0009-0009-0306-293X
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Właściciel praw: Attribution-ShareAlike 4.0 International
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WNoE)
Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2024_L_Dakowicz_Z_Kaminska_Pedagog.pdf181,71 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons