REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19313
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDakowicz, Lidia-
dc.contributor.authorKamińska, Zuzanna-
dc.date.accessioned2025-11-26T07:47:02Z-
dc.date.available2025-11-26T07:47:02Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2(22), s. 86-97pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19313-
dc.description.abstractPedagog pełni ważną rolę w kreowaniu osobowości młodego pokolenia, przekazując mu wartości moralne i pomagając w budowaniu hierarchii wartości. Dlatego powinien być wzorem osobowym dla swoich wychowanków. Zagadnienie wzoru osobo wego pedagoga było wielokrotnie podejmowane w literaturze przedmiotu oraz analizowane w badaniach prowadzonych m.in. wśród nauczycieli, uczniów i studentów kierunków nauczycielskich. W badaniach tych zwracano uwagę na różne aspekty omawianej problematyki. Celem artykułu jest przedstawienie opinii studentów kierunku Pedagogika Opiekuńczo-Wychowawcza Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku na temat roli pedagoga jako wzoru osobowego dla swoich wychowanków. Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego. Uzyskane wyniki pokazały, że prawie wszyscy badani studenci uważają, że pedagog powinien być wzorem dla swoich wychowanków. Wskazywali oni, że powinien on przede wszystkim dawać przykład właściwego zachowania, umiejętności budowania dobrych relacji międzyludzkich, postawy opartej na wysokich wartościach oraz kompetencji merytorycznych i praktycznych. Wyniki te świadczą o tym, że badani studenci są świadomi obszarów, w jakich pedagog powinien być wzorem osobowym dla swoich wychowanków. Mogą one też wskazywać na istniejącą wśród badanych studentów potrzebę, aby pedagog rzeczywiście pełnił tę rolę w procesie wychowania.pl
dc.description.abstractThe pedagogue plays an important role in shaping the personalities of the young generation, conveying moral values to his/her students and helping them form a hierarchy of values. So the pedagogue should be a role model for his/her pupils. The topic of the pedagogue as a role model has been mentioned in the literature and has been the subject of various studies, including research conducted among teachers, students, and teacher education majors. These studies have explored different aspects of this issue. The aim of this article is to understand the opinions of the students from the Pedagogical Care and Education Pedagogy program at the Faculty of Education of the University of Białystok regarding the role of the pedagogue as a role model for his/her students. The research was conducted using a diagnostic survey method. The results showed that almost all of the surveyed students believed that a pedagogue should be a role model for his/her students. According to the respondents, a pedagogue should primarily be a role model in appropriate behaviour, positive interpersonal relationships, being a valuable person, and possessing knowledge and skills. These results show that the surveyed students are aware of the areas in which a pedagogue should be a role model for his/her pupils. They may also point to the need among the surveyed students for the teacher to be a role model in the upbringing process.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsCC BY-SA 4.0 Attribution-ShareAlike 4.0 International-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode-
dc.subjectwzór osobowypl
dc.subjectpedagogpl
dc.subjectstudenci pedagogiki opiekuńczo-wychowawczejpl
dc.subjectrole modelpl
dc.subjectpedagoguepl
dc.subjectstudents of care and educational pedagogypl
dc.titlePedagog jako wzór osobowy w procesie wychowania w opinii studentów Pedagogiki Opiekuńczo-Wychowawczej Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.title.alternativeThe Pedagogue as a Role Model in the Upbringing Processpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderAttribution-ShareAlike 4.0 Internationalpl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2024.22.07-
dc.description.EmailLidia Dakowicz: l.dakowicz@uwb.edu.plpl
dc.description.EmailZuzanna Kamińska: zk83973@student.uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationLidia Dakowicz - Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.AffiliationZuzanna Kamińska - Studenckie Koło Naukowe Teorii Wychowania i Praktyki Pedagogicznej, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBakiera, L. i Harwas-Napierała, B. (2016). Wzory osobowe w rozwoju człowieka. Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.description.referencesDakowicz, L.A. (2006). Świat wartości przyszłych nauczycieli. Trans Humana.pl
dc.description.referencesDuda, P. (2015). Autorytet nauczyciela w percepcji młodzieży. W: J.M. Łukasik i B. Stańkowski (red.), Wyzwania szkolnej codzienności (s. 67–98). Wydawnictwo WAM.pl
dc.description.referencesEncyklopedia PWN. https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/wzor-osobowy;3999283.html [dostęp: 26.07.2024].pl
dc.description.referencesGajewska, G. (2021). „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” odzwierciedleniem przemian w teorii, metodyce i praktyce oraz inspiracją do rozwoju pedagogiki opiekuńczej. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 6, 3–14.pl
dc.description.referencesGogolin, O. i Szymik, O. (2018). Obraz nauczyciela w oczach uczniów klas I–III szkół podstawowych. Chowanna, 1, 237–254pl
dc.description.referencesHałaczkiweicz, K. (2018). Znaczenie przedszkola w rozwoju i procesie wychowania dziecka. Dyskursy o kulturze, 10, 29–40.pl
dc.description.referencesJakubowicz-Bryx, A. (2014). Zdobywanie i budowanie autorytetu wśród nauczycieli wczesniej edukacji. Roczniki Pedagogiczne, 2, 83–92.pl
dc.description.referencesKarta Nauczyciela. (1982). https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/karta-nauczyciela-16790821 [dostęp: 24.05.2025].pl
dc.description.referencesKorbelak, M. i Burkot, J. (2016). Autorytet nauczyciela w percepcji uczniów i ich rodziców. Problemy Współczesnej Pedagogiki, 2, 7–16.pl
dc.description.referencesLegowicz, J. (1967). Pedagogika francuskiego naturalizmu. W: Ł. Kurdybacha (red.), Historia wychowania (t. 1, s. 609–619). PWN.pl
dc.description.referencesMazur, P. (2015). Zawód nauczyciela w ciągu dziejów. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie.pl
dc.description.referencesMożdżeń, S.I. (1999). Zarys historii wychowania do 1795 roku. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.pl
dc.description.referencesPaśko, I. (2016). Rozważania o kompetencjach pedagogicznych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 4, 105–119.pl
dc.description.referencesRynio, A. (2018). Nauczyciel jako wzór osobowy w wychowaniu moralnym. Studia Elbląskie, XIX, 585–596.pl
dc.description.referencesSłotwińska, H. (2021). Wzór osobowy nauczyciela gwarancją sukcesu edukacyjnego ucznia. W: A. Karpińska, M. Zińczuk i K. Kowalczuk (red.), Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej (s. 97–120). Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesSzczotka, M. (2015). Nauczyciel wychowania przedszkolnego w percepcji dzieci 3-4-letnich. Nauczyciel i Szkoła, 2, 143–155.pl
dc.description.referencesSzułczyński, A.J. (2021). Wartość godności człowieka jako czynnik integrujący podmioty edukacji. W: A. Karpińska, K. Borawska-Kalbarczyk i A. Szwarc (red.), Edukacja w przestrzeni społecznej – paradygmaty zmian (s. 289–301). Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesWelskop, W. (2013). Relatywizm wartości nauczyciela a kształtowanie tożsamości uczniów. W: J. Bartoszewski, J. Swędrak i E. Struzik (red.), Wychowanie: czy może „obejść się” bez duchowości? (s. 255–267). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Sieradzu.pl
dc.description.referencesŻegnałek, K. i Gutkowska-Wyrzykowska, E. (2016). Nauczyciel – misja czy zawód. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 13, 173–184.pl
dc.description.issue2(22)pl
dc.description.firstpage86pl
dc.description.lastpage97pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0001-6424-1370-
dc.identifier.orcid0009-0009-0306-293X-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WNoE)
Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2024_L_Dakowicz_Z_Kaminska_Pedagog.pdf181,71 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons