Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19310| Tytuł: | Terapia zajęciowa i jej znaczenie dla wzmacniania rozwoju dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną – umożliwienie, uczestnictwo w zajęciach, podejście skoncentrowane na osobie, upełnomocnienie |
| Inne tytuły: | Occupational Therapy in the Perspective of the Development of Adults with Intellectual Disabilities – Enablement, Occupational Participation, Empowerment, and Person-centred Therapy |
| Autorzy: | Juszczak, Justyna |
| Słowa kluczowe: | terapia zajęciowa osoba z niepełnosprawnością intelektualną umożliwienie upełnomocnienie terapia skoncentrowana na osobie samodzielne funkcjonowanie occupational therapy person with intellectual disability enablement empowerment person-centred therapy independent functioning |
| Data wydania: | 2024 |
| Data dodania: | 26-lis-2025 |
| Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
| Źródło: | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2(22), s. 45-58 |
| Abstrakt: | Artykuł stanowi krótkie wprowadzenie do historii terapii zajęciowej jako metody w leczeniu i usprawnianiu osób z różnorodnymi problemami zdrowotnymi. Omówiono w nim formy terapii zajęciowej, które odpowiednio stosowane są w stymulowaniu rozwoju obszarów samoobsługi, czasu wolnego oraz produktywności u osób z niepełnosprawnością. Szczególną uwagę poświęcono zagadnieniu wzmacniania samodzielności osób z niepełnosprawnością intelektualną w ramach terapii zajęciowej, analizując je w następujących kategoriach: umożliwienie, uczestnictwo, upełnomocnienie oraz terapia skoncentrowana na osobie. Przedstawiono istotne znaczenie terapii zajęciowej jako metody pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną przez rozwijanie jej podmiotowości oraz uczestnictwo w życiu społecznym. Podkreślono, że stworzenie odpowiednich warunków osobie z niepełnosprawnością intelektualną wpływa na jej niezależne, na miarę możliwości psychofizycznych, funkcjonowanie w najbliższym środowisku. Sprawia to, że nie tylko ma sposobność stale się rozwijać, ale przede wszystkim staje się aktywnym twórcą własnego życia. The article presents a brief introduction to the history of occupational therapy in treatment and improving the quality of life of people with various health problems. Forms of occupational therapy that are appropriately used to stimulate the development of the areas of self-service, leisure time and productivity of a person with a disability have been listed. Particular attention is paid to the issue of strengthening the independence of people with intellectual disabilities in the aspect of occupational therapy in the following categories: enablement, participation, empowerment and person-centred therapy. |
| Afiliacja: | Uniwersytet w Białymstoku |
| E-mail: | justynazm@o2.pl |
| URI: | http://hdl.handle.net/11320/19310 |
| DOI: | 10.15290/parezja.2024.22.04 |
| ISSN: | 2353-7914 |
| metadata.dc.identifier.orcid: | 0009-0005-4583-5081 |
| Typ Dokumentu: | Article |
| metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode |
| Właściciel praw: | Attribution-ShareAlike 4.0 International |
| Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2 |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Parezja_2_2024_J_Juszczak_Terapia_zajeciowa.pdf | 160,69 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL
