REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19310
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorJuszczak, Justyna-
dc.date.accessioned2025-11-26T06:41:27Z-
dc.date.available2025-11-26T06:41:27Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2(22), s. 45-58pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19310-
dc.description.abstractArtykuł stanowi krótkie wprowadzenie do historii terapii zajęciowej jako metody w leczeniu i usprawnianiu osób z różnorodnymi problemami zdrowotnymi. Omówiono w nim formy terapii zajęciowej, które odpowiednio stosowane są w stymulowaniu rozwoju obszarów samoobsługi, czasu wolnego oraz produktywności u osób z niepełnosprawnością. Szczególną uwagę poświęcono zagadnieniu wzmacniania samodzielności osób z niepełnosprawnością intelektualną w ramach terapii zajęciowej, analizując je w następujących kategoriach: umożliwienie, uczestnictwo, upełnomocnienie oraz terapia skoncentrowana na osobie. Przedstawiono istotne znaczenie terapii zajęciowej jako metody pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną przez rozwijanie jej podmiotowości oraz uczestnictwo w życiu społecznym. Podkreślono, że stworzenie odpowiednich warunków osobie z niepełnosprawnością intelektualną wpływa na jej niezależne, na miarę możliwości psychofizycznych, funkcjonowanie w najbliższym środowisku. Sprawia to, że nie tylko ma sposobność stale się rozwijać, ale przede wszystkim staje się aktywnym twórcą własnego życia.pl
dc.description.abstractThe article presents a brief introduction to the history of occupational therapy in treatment and improving the quality of life of people with various health problems. Forms of occupational therapy that are appropriately used to stimulate the development of the areas of self-service, leisure time and productivity of a person with a disability have been listed. Particular attention is paid to the issue of strengthening the independence of people with intellectual disabilities in the aspect of occupational therapy in the following categories: enablement, participation, empowerment and person-centred therapy.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsCC BY-SA 4.0 Attribution-ShareAlike 4.0 International-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode-
dc.subjectterapia zajęciowapl
dc.subjectosoba z niepełnosprawnością intelektualnąpl
dc.subjectumożliwieniepl
dc.subjectupełnomocnieniepl
dc.subjectterapia skoncentrowana na osobiepl
dc.subjectsamodzielne funkcjonowaniepl
dc.subjectoccupational therapypl
dc.subjectperson with intellectual disabilitypl
dc.subjectenablementpl
dc.subjectempowermentpl
dc.subjectperson-centred therapypl
dc.subjectindependent functioningpl
dc.titleTerapia zajęciowa i jej znaczenie dla wzmacniania rozwoju dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną – umożliwienie, uczestnictwo w zajęciach, podejście skoncentrowane na osobie, upełnomocnieniepl
dc.title.alternativeOccupational Therapy in the Perspective of the Development of Adults with Intellectual Disabilities – Enablement, Occupational Participation, Empowerment, and Person-centred Therapypl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderAttribution-ShareAlike 4.0 Internationalpl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2024.22.04-
dc.description.Emailjustynazm@o2.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBac, A. (2016). Terapia zajęciowa. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.pl
dc.description.referencesBac, A. (2023). Terapia zajęciowa. Kompedium. Wydawnictwo PZWL.pl
dc.description.referencesDega, W. i Milanowska K. (1998). Rehabilitacja medyczna. Wydawnictwo PZWL.pl
dc.description.referencesChrzanowska, I. (2021). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesHalicka, M., Halicki, J. i Czykier, K. (2016). Niepełnosprawność – poznać, przeżyć, zrozumieć. Wydawnictwo UwB.pl
dc.description.referencesJanus, E. (2016). Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego. Wydawnictwo Difin.pl
dc.description.referencesJanus, E. (2018). Terapeuci zajęciowi w Polsce. Wydawnictwo Difin.pl
dc.description.referencesJanus, E. (2019). Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wydawnictwo PZWL.pl
dc.description.referencesJanus, E. (2023). Terapia zajęciowa. Praktycy – praktykom. Wydawnictwo Difin.pl
dc.description.referencesKawula, S. (2009). Pedagogika społeczna. Wydawnictwo Adam Marszałek.pl
dc.description.referencesKijak, R., Podgórska-Jachnik D. i Stec K. (2020). Niepełnosprawność. Wyzwania. Praca Socjalna. Wydawnictwo Difin.pl
dc.description.referencesMisiorek, A., Janus, E., Kuśnierz, M. i Bugaj, R. (2019). Współczesna terapia zajęciowa. Od teorii do praktyki. PZWL Wydawnictwo Lekarskie.pl
dc.description.referencesYalom, I.D. (2003). Dar terapii. List otwarty do nowego pokolenia terapeutów i ich pacjentów. Instytut Psychologii Zdrowia PTP.pl
dc.description.referencesZasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną a procesy poznawcze. Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesZaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona – wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Wydawnictwo UWM.pl
dc.description.referencesZawiślak, A. (2011). Jakość życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Wydawnictwo Delfin S.A.pl
dc.description.issue2(22)pl
dc.description.firstpage45pl
dc.description.lastpage58pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0009-0005-4583-5081-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2024_J_Juszczak_Terapia_zajeciowa.pdf160,69 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons