REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19307
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorStankiewicz, Łukasz-
dc.date.accessioned2025-11-25T09:38:02Z-
dc.date.available2025-11-25T09:38:02Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2(22), s. 26-44pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19307-
dc.description.abstract„Rozwój” – pojęcie opisujące potencjał nieograniczonego przyszłego wzrostu dóbr materialnych i kulturowych, jest jedną z najważniejszych idei współczesności. Uniwersytety wydają się być jego nieodzownym składnikiem – instytucjami, którym zawdzięczamy wiedzę i techniczną sprawność, bez której nie byłby on możliwy. Jednocześnie „idea uniwersytetu”, zwrócona ku przeszłości i skupiona na akademickiej suwerenności, ma z „ideą rozwoju” niewiele punktów wspólnych. W ostatnich dekadach, przy okazji procesu reformowania polskiego systemu szkolnictwa wyższego i nauki, mieliśmy do czynienia ze spotkaniem, czy może raczej starciem, tych dwóch narracji. Celem tego artykułu jest opis kontekstu, aktorów i efektów tego spotkania, a także próba wyciągnięcia z niego wniosków. Reformy uniwersytetu były kształtowane przez agresywną ideę bezalternatywnego rozwoju odziedziczoną po latach 90., a ich efekty pozostawiają wiele do życzenia. Jednocześnie, idea uniwersytetu – w jej specyficznie polskiej formie – ma problemy z dopasowaniem się do demokratycznego społeczeństwa i wydaje się problematycznym punktem wyjścia przy planowaniu przyszłości szkół wyższych.pl
dc.description.abstractDevelopment, a concept describing the potential for unlimited future growth of human wellbeing, is one of the most important of modern ideas. Universities seem to be an indispensable component of it – institutions to which we owe the knowledge and technical proficiency without which it would not be possible. At the same time, the “idea of the university” – oriented towards the past and focused on academic sovereignty – has little in common with the “idea of development.” In recent decades, during the process of reforming the Polish higher education and science system, we have witnessed a meeting, or rather a clash, of these two narratives. The aim of this article is to describe the context, actors, and effects of this encounter, and an attempt to draw conclusions from it. The reforms were shaped by the aggressive idea of development inherited from the 1990s, and their effects leave much to be desired. At the same time, the idea of the university in its specifically Polish form is unable to adapt to the democratization of our society and also seems to be a suboptimal point of reference for planning the future of higher education institutions.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsCC BY-SA 4.0 Attribution-ShareAlike 4.0 International-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode-
dc.subjectszkolnictwo wyższepl
dc.subjectnaukapl
dc.subjectpolityka państwowapl
dc.subjectuniwersytetpl
dc.subjectrozwójpl
dc.subjecthigher educationpl
dc.subjectsciencepl
dc.subjectstate policypl
dc.subjectuniversitypl
dc.subjectdevelopmentpl
dc.titleMiędzy ideologią rozwoju i ideą uniwersytetu. O Polskich reformach szkolnictwa wyższego i naukipl
dc.title.alternativeBetween the Ideology of Development and the Idea of the University: On Polish Higher Education and Science Reformspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderAttribution-ShareAlike 4.0 Internationalpl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2024.22.03-
dc.description.Emaillukasz_stankiewicz@yahoo.compl
dc.description.AffiliationAkademia Ateneum w Gdańskupl
dc.description.referencesBowler, P.J. (1975). The Changing Meaning of „Evolution”. Journal of the History of Ideas, 36(1), 95114.pl
dc.description.referencesDiebolt, C. (2024). The long-termed development of the German school system in the 19th and 20th century. https://search.gesis.org/research_data/ZA8221 [dostęp: 28.08.2024].pl
dc.description.referencesElias, N. (2010). The civilizing process: Sociogenetic and psychogenetic investigations. Blackwell.pl
dc.description.referencesEyal, G., Szelenyi, I. i Townsley, E. (1998). Making capitalism without capitalists: Class formation and elite struggles in post-communist Central Europe. Verso.pl
dc.description.referencesFairclough, N. (2001), The Dialectics of Discourse, Textus, 14(2), 231–242.pl
dc.description.referencesGeiger, R. (2004). Research and relevant knowledge: American research universities since World War II. Oxford University Press.pl
dc.description.referencesGUS. (1939). Mały rocznik statystyczny 1939. Główny Urząd Statystyczny.pl
dc.description.referencesGUS. (1990). Mały Rocznik Statystyczny Polski. Główny Urząd Statystyczny.pl
dc.description.referencesGUS. (2005). Szkoły wyższe i ich finanse w 2004 roku. Główny Urząd Statystyczny.pl
dc.description.referencesGUS. (2014). Szkoły wyższe i ich finanse w 2013 roku. Główny Urząd Statystyczny.pl
dc.description.referencesGUS. (2024). Szkoły wyższe i ich finanse w 2023 roku. Główny Urząd Statystyczny.pl
dc.description.referencesHorsman, R. (1981). Race and manifest destiny: The origins of American racial Anglo-Saxonism. Harvard University Press.pl
dc.description.referencesJackson, J.P. i Weidman, N.M. (2005). The origins of scientific racism. The Journal of Blacks in Higher Education, 50(50), 66–79.pl
dc.description.referencesJessop, B. (2008). Kulturowa ekonomia polityczna a analiza dyskursu. W: A. Duszak i N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej (s. 121–148). Universitas.pl
dc.description.referencesJajszczyk, A. (2020). Dziewięć postulatów. Jak poprawić polskie uczelnie? https://tinyurl.com/2frzmb3r [dostęp: 28.08.2024].pl
dc.description.referencesJelonek, M. i Antosz, P. (2014). Studenci kierunków strategicznych dla polskiej gospodarki – Wybory edukacyjne, strategie zawodowe oraz perspektywy na przyszłość. W: J. Górniak (red.), Kompetencje Polaków a potrzeby polskiej gospodarki (s. 143–181). Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.pl
dc.description.referencesKędzierski, M. (2023). Król jest nagi! Obserwujemy właśnie zmierzch uniwersytetu. https://tinyurl.com/4e63crzr [dostęp: 28.08.2024].pl
dc.description.referencesKrasnodębski, Z. (2006). Modernizacja po polsku. W: L. Kloczkowski i M. Szułdrzyński (red.), Drogi do nowoczesności. Idea modernizacji w polskiej myśli politycznej (s. 193–209). Ośrodek Myśli Politycznej.pl
dc.description.referencesKulczycki, E. (2017). Punktoza jako strategia w grze parametrycznej w Polsce. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(49), 63–78.pl
dc.description.referencesLisowska, B. (2011). Kierunki zamawiane po 3 latach: 148 absolwentów za 53 mln zł. Dziennik Gazeta Prawna. https://tinyurl.com/4w9f8hdz [dostęp: 28.08.2024].pl
dc.description.referencesMerton, R.K. (1936). The Unanticipated Consequences of Purposive Social Action. American Sociological Review, 1(6), 894–904.pl
dc.description.referencesMicińska, M. (2008). Inteligencja na rozdrożach: 1864–1918. Instytut Historii PAN, Wydawnictwo Neriton.pl
dc.description.referencesMurrell, P. (1993). What is shock therapy? What did it do in Poland and Russia? Post-Soviet Affairs, 9(2), 111–140.pl
dc.description.referencesNCN (Narodowe Centrum Nauki). (2024). Fakty i liczby. https://tinyurl.com/yyveyhyu [dostęp: 28.08.2024].pl
dc.description.referencesNIK (Najwyższa Izba Kontroli). (2015). Informacja o wynikach kontroli: Kształcenie na kierunkach zamawianych. https://tinyurl.com/y44dur22 [dostęp: 28.08.2024].pl
dc.description.referencesPopov, V. (2000). Shock therapy versus gradualism: The end of the debate (explaining the magnitude of transformational recession). Comparative Economic Studies, 42(1), 1–57.pl
dc.description.referencesRomer, E. i Weinfeld, I. (1919). Rocznik Polski: Tablice statystyczne. Księgarnia G. Gelthner i Spółka.pl
dc.description.referencesScimago (2024). Scimago Journal & Country Rank. https://www.scimagojr.com/countryrank.php [dostęp: 28.08.2024].pl
dc.description.referencesSelznick, P. (1957). Leadership in administration: a sociological interpretation. Row Peterson.pl
dc.description.referencesSowa, J. (2011). Fantomowe ciało króla: Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Universitas.pl
dc.description.referencesStankiewicz, Ł. (2014). Spór o edukację wyższą w perspektywie teorii dóbr pozycjonalnych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 66(2), 109–130.pl
dc.description.referencesStankiewicz, Ł. (2018). Wizje uniwersytetu w polskiej debacie publicznej 2007–2010. Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesStankiewicz, Ł. (2019). Między wspólnotą a technokracją. Kultura i Rozwój, 7(1), 51–72.pl
dc.description.referencesStokes, D. (1997). Pasteur’s quadrant: Basic science and technological innovation. Brookings Institution Press.pl
dc.description.referencesSztompka, P. (1993). Civilizational incompetence: The trap of post-communist societies. Zeitschrift Für Soziologie, 22(2), 85–95.pl
dc.description.referencesSzwabowski, O. (2013). Krytyka „oficjalnej krytyki” neoliberalnych reform w szkolnictwie wyższym. Praktyka Teoretyczna, 1(7), 143–165.pl
dc.description.referencesToye, J. (2017). The Many Faces of Socioeconomic Change. Oxford University Press.pl
dc.description.issue2(22)pl
dc.description.firstpage26pl
dc.description.lastpage44pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0002-4767-8877-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2024, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2024_L_Stankiewicz_Miedzy_ideologia_rozwoju_i_idea_uniwersytetu.pdf209,95 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons