Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19251| Tytuł: | Adriaen Brouwer i recepcja naukowa jego dzieł w powojennej i współczesnej Polsce |
| Inne tytuły: | Adriaen Brouwer and the Scholarly Reception of His Works in the Post-War and Contemporary Poland |
| Autorzy: | Cebula, Łukasz |
| Data wydania: | 2025 |
| Data dodania: | 14-lis-2025 |
| Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
| Źródło: | Sploty kultury. Narracje w kulturze współczesnej, red. naukowa Monika Kostaszuk-Romanowska, Tomasz Adamski, Białystok 2025, s. 129-160 |
| Abstrakt: | The article is devoted to the problem of the Polish scholarly reception of the paintings of Adriaen Brouwer, a representative of the so-called “lowlife” painting practised in the seventeenth-century Netherlands and in the South Netherlands. It analyses the issues of the conditions and particularities of the interpretations created in Central and Eastern Europe in the 20th century. The text is thus an attempt at a scientific revival of the Polish interpretative tradition of this art, which has been largely forgotten and is rarely referred to in the contemporary scholar reflection on it. |
| Afiliacja: | Uniwersytet w Białymstoku |
| Nota biograficzna: | Dr Łukasz Cebula — kulturoznawca, asystent w Zakładzie Antropologii Kultury na Wydziale Studiów Kulturowych Uniwersytetu w Białymstoku. Zajmuje się teorią i historią kultury, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z nowoczesnością, sztukami plastycznymi i literaturą, w tym twórczością artystów pochodzenia chłopskiego oraz historią reprezentacji kultur nieelitarnych w przekazach artystycznych. Jest autorem rozprawy doktorskiej pt. Sztuka wobec społeczeństwa u progu nowoczesności. Wokół problemów interpretacyjnych malarstwa Adriaena Brouwera (2023) oraz artykułów Muzyczne drugie odrodzenie ludowe (second folk revival) i ruch kontrkulturowy lat 60. (w: Kontrkultura. Motywy, manifestacje, dziedzictwo, 2018), O pewnym sposobie posługiwania się klasycyzmem w europejskiej kulturze artystycznej. Uwagi na temat malarstwa Aleksieja Wenecjanowa („Perspektywy Kultury” 2023). |
| E-mail: | l.cebula@uwb.edu.pl |
| Opis: | Artykuł powstał na podstawie rozdziału rozprawy doktorskiej napisanej przez autora pod opieką prof. dr. hab. Krzysztofa Moraczewskiego. |
| URI: | http://hdl.handle.net/11320/19251 |
| DOI: | 10.15290/sknkw.2025.06 |
| ISBN: | 978-83-7431-841-9 |
| metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0003-4623-9028 |
| Typ Dokumentu: | Book chapter |
| Właściciel praw: | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2025 |
| Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (WUwB) |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| L_Cebula_Adriaen_Brouwer_i_recepcja_naukowa_jego_dziel.pdf | 291,58 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)
