Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19251Pełny rekord metadanych
| Pole DC | Wartość | Język |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | Cebula, Łukasz | - |
| dc.date.accessioned | 2025-11-14T11:44:23Z | - |
| dc.date.available | 2025-11-14T11:44:23Z | - |
| dc.date.issued | 2025 | - |
| dc.identifier.citation | Sploty kultury. Narracje w kulturze współczesnej, red. naukowa Monika Kostaszuk-Romanowska, Tomasz Adamski, Białystok 2025, s. 129-160 | pl |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7431-841-9 | - |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/19251 | - |
| dc.description | Artykuł powstał na podstawie rozdziału rozprawy doktorskiej napisanej przez autora pod opieką prof. dr. hab. Krzysztofa Moraczewskiego. | pl |
| dc.description.abstract | The article is devoted to the problem of the Polish scholarly reception of the paintings of Adriaen Brouwer, a representative of the so-called “lowlife” painting practised in the seventeenth-century Netherlands and in the South Netherlands. It analyses the issues of the conditions and particularities of the interpretations created in Central and Eastern Europe in the 20th century. The text is thus an attempt at a scientific revival of the Polish interpretative tradition of this art, which has been largely forgotten and is rarely referred to in the contemporary scholar reflection on it. | pl |
| dc.language.iso | pl | pl |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
| dc.title | Adriaen Brouwer i recepcja naukowa jego dzieł w powojennej i współczesnej Polsce | pl |
| dc.title.alternative | Adriaen Brouwer and the Scholarly Reception of His Works in the Post-War and Contemporary Poland | pl |
| dc.type | Book chapter | pl |
| dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2025 | pl |
| dc.identifier.doi | 10.15290/sknkw.2025.06 | - |
| dc.description.Email | l.cebula@uwb.edu.pl | pl |
| dc.description.Biographicalnote | Dr Łukasz Cebula — kulturoznawca, asystent w Zakładzie Antropologii Kultury na Wydziale Studiów Kulturowych Uniwersytetu w Białymstoku. Zajmuje się teorią i historią kultury, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z nowoczesnością, sztukami plastycznymi i literaturą, w tym twórczością artystów pochodzenia chłopskiego oraz historią reprezentacji kultur nieelitarnych w przekazach artystycznych. Jest autorem rozprawy doktorskiej pt. Sztuka wobec społeczeństwa u progu nowoczesności. Wokół problemów interpretacyjnych malarstwa Adriaena Brouwera (2023) oraz artykułów Muzyczne drugie odrodzenie ludowe (second folk revival) i ruch kontrkulturowy lat 60. (w: Kontrkultura. Motywy, manifestacje, dziedzictwo, 2018), O pewnym sposobie posługiwania się klasycyzmem w europejskiej kulturze artystycznej. Uwagi na temat malarstwa Aleksieja Wenecjanowa („Perspektywy Kultury” 2023). | pl |
| dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Białymstoku | pl |
| dc.description.references | Bachtin M., 1975, Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, przeł. A. i A. Goreniowie, Kraków: Wydawnictwo Literackie. | pl |
| dc.description.references | Belting H., 2010, Obraz i kult, przeł. T. Zatorski, Gdańsk: słowo/obraz terytoria. | pl |
| dc.description.references | Benesz H., 2025, Chłopi palący tytoń w karczmie, https://cyfrowe.mnw.art.pl/pl/zbiory/443402 (dostęp: 10.02.2025). | pl |
| dc.description.references | Białostocki J., 1974, Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery. T. 2, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl |
| dc.description.references | Biłek J., 1950, Realiści holenderscy XVII wieku, Cieplice: Muzeum Narodowe w Warszawie. | pl |
| dc.description.references | Kuhnke M., Adriaen Brouwer, https://archive.is/20120805083034/www.msz.gov.pl/Adriaen,Brouwer,1778.html (dostęp: 10.02.2025). | pl |
| dc.description.references | Lichtert K. et al., 2018, Adriaen Brouwer. Master of Emotions: Between Rubens and Rembrandt, Amsterdam: Snoeck Publishers. | pl |
| dc.description.references | Łazariew W.N., 1984, Dawni mistrzowie, przeł. P. Hertz, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
| dc.description.references | Łysiak W., 1999, Malarstwo białego człowieka, T. 5, Chicago–Warszawa, Wydawnictwo Andrzej Frukacz/Ex Libris. | pl |
| dc.description.references | Michałkowa J., 1955, Holenderskie i flamandzkie malarstwo rodzajowe XVII wieku, Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie. | pl |
| dc.description.references | Nochlin L., 1974, Realizm, przeł. W. Juszczak, T. Przestępski, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl |
| dc.description.references | Piwocki K., 1977, Dzieje sztuki w zarysie. T. 2. Od wieków średnich do końca XVIII wieku, Warszawa: Arkady. | pl |
| dc.description.references | Raupp H.J., 1984, Adriaen Brouwer als Satiriker, [w:] Holländische Genremalerei im 17. Jahrhundert: Symposium, red. H. Bock, T.W. Gaehtgens Berlin: Mann, s. 225–251. | pl |
| dc.description.references | Renger K., 1986, Adriaen Brouwer und Das Niederlandische Baurngenre 1600–1660, München: Hirmer. | pl |
| dc.description.references | Rzepińska M., 1979, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław: Ossolineum | pl |
| dc.description.references | Suchodolski B., 1967, Rozwój nowożytnej filozofii człowieka, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl |
| dc.description.references | Sutton P.C., 1993, The Age of Rubens, Boston: Museum of Fine Arts. | pl |
| dc.description.references | Vandenbroeck P., 1997, Wzniosłość i prostactwo. Znaczenia w malarstwie rodzajowym, przeł. N. Ładyka, H. Małachowicz, [w:] Od Brueghla do Rubensa. Złoty wiek malarstwa flamandzkiego, red. D. Juszczak, H. Małachowicz, Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie. | pl |
| dc.description.references | Wokół problemów realizmu, 1977, red. A. Lam, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
| dc.description.references | Ziemba A., 2005, Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580–1660, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. | pl |
| dc.description.references | Ziemba A., 2007, Malarstwo Gabinetowe, [w:] Malarstwo flamandzkie doby Rubensa, Van Dycka i Jordaensa, red. A. Ziemba, Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie, s. 252–253. | pl |
| dc.description.firstpage | 129 | pl |
| dc.description.lastpage | 160 | pl |
| dc.identifier.citation2 | Sploty kultury. Narracje w kulturze współczesnej, red. naukowa Monika Kostaszuk-Romanowska, Tomasz Adamski | pl |
| dc.identifier.orcid | 0000-0003-4623-9028 | - |
| Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (WUwB) | |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| L_Cebula_Adriaen_Brouwer_i_recepcja_naukowa_jego_dziel.pdf | 291,58 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)
