Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19065
Tytuł: | Geneza, aktualne uwarunkowania i konsekwencje sfeminizowania usług edukacyjnych |
Inne tytuły: | Feminisation of Educational Services – Origin, Current Conditions and Consequences |
Autorzy: | Piróg, Danuta Spurná, Michaela |
Słowa kluczowe: | feminizacja kontrakt płci nauczyciel rynek pracy usługi edukacyjne typizacja zawodowa educational services feminisation gender contract labour market professional typification teacher |
Data wydania: | 2025 |
Data dodania: | 20-paź-2025 |
Wydawca: | Wydawnictwo HUMANICA Instytut Studiów Kobiecych |
Źródło: | Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 1(18), 2025, s. 237-267 |
Abstrakt: | Celem artykułu jest genetyczno-procesualne wyjaśnienie przyczyn oraz skutków dominacji kobiet w zawodzie nauczycielskim. Jako punkt wyjścia dla rozważań postawiono wpływ kontraktu płci na określenie warunków zatrudnienia pań w edukacji w początkowej fazie formalnego otwarcia się tej profesji dla płci żeńskiej. Konsekwentne utrwalanie założeń kontraktu prowadziło do kreowania wizji życia zawodowego nauczy cieli niemal wyłącznie w wymiarze afiliacyjnym, a ze zredukowanym lub wręcz wyeliminowanym z dyskursu aspektem materialnym oraz stratyfikacyjno-prestiżowym. Charakterystyki zadań i obowiązków nauczycielskich, do dziś prowadzone głównie w duchu misyjnym i emocjonalnym, przyczyniały się do postępującej pauperyzacji tego zawodu. W rezultacie typizacja płciowa profesji nauczycielskiej jest obecnie faktem w wielu krajach, co sprzyja utrwalaniu stwierdzonego stanu rzeczy i rodzi szereg niepożądanych konsekwencji dla osób ją wykonujących. The objective of the paper is to examine the genetic and process-related causes and consequences of women’s domination in teaching. It takes as its starting point the impact of the gender contract on the terms of employment for female teachers at the initial stage when the profession formally opened up to women. The consistent consolidation of the contract ideas led to shaping a vision of a teacher’s work solely in affiliative terms with little or no consideration for material aspects or questions of social position or prestige. Job description of a teacher has always been determined in a missionary and emotional spirit which has contributed to a gradual pauperisation of this profession. Consequently, the gender typ ification of the teaching role has become a fact in many countries which further consolidates the status quo and gives rise to a series of undesirable consequences. |
Afiliacja: | Danuta Piróg - Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (Polska) Michaela Spurná - Masarykova Univerzita (Česká republika) |
Nota biograficzna: | Danuta Piróg – doktor habilitowany, profesor uczelni, geografka społeczno-ekonomiczna, kierowniczka Katedry Logistyki, Geografii Usług i Rynku Pracy Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Przewodnicząca Zespołu ds. edukacji geograficznej Komitetu Nauk Geograficznych PAN w kadencji 2020–2023 oraz 2024–2027. Rzeczoznawca Ministerstwa Edukacji i Nauki w zakresie podręczników szkolnych, certyfikowany tutor. Autorka i współautorka licznych prac naukowych poświęconych m.in. tranzycji absolwentów studiów wyższych na rynek pracy, realnemu popytowi, specyfice karier zawodowych nauczycieli szkolnych i akademickich, metodom i narzędziom diagnozowania predyspozycji zawodowych, procesom kształtującym rynek usług edukacyjnych, zwłaszcza senioralizacji i niedoborów kadrowych w oświacie. Kierowniczka projektu badawczego OPUS nt.: Analiza popytu na absolwentów studiów z dziedziny nauk o Ziemi w Polsce i wybranych krajach (2018/29/B/HS4/00847) HS4 – jednostka, instytucje. Autorka i współautorka 150 prac naukowych, w tym 11 monografii. Jej publikacje ukazały się m.in. w czasopismach: “Tertiary Education and Management”; “Higher Education”, “Studies in Higher Education”; “European Journal of Geography”; “Journal of Geography in Higher Education”, “Educational Studies”, “Higher Education Quarterly”. Michaela Spurná – doktor geografii i magister pedagogiki. Pracuje w Katedrze Geografii Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Masaryka w Brnie (Republika Czeska). Jest autorką 60 prac naukowych poświęconych, przede wszystkim, koncepcjom kształcenia geograficznego, programom nauczania oraz przygotowaniu kandydatów do zawodu nauczyciela. W pracy dydaktycznej zajmuje się kształceniem przyszłych nauczycieli, doktorantów oraz prowadzi zajęcia w ramach programów kształcenia ustawicznego. Była odpowiedzialna za rozwój aplikacji Geo4Tea.com, mającej na celu poprawę jakości nauczania geografii. Brała udział w kilku projektach badawczych GACR (kierownik projektu) oraz TACR (kierownik projektu), skupiających się na badaniach nad podstawą programową lub edukacją geograficzną. Od początku kariery akademickiej interesuje się wdrażaniem wyników badań naukowych do praktyki edukacyjnej, stąd od roku 2018 pracuje również w Narodowym Instytucie Edukacji Republiki Czeskiej w Pradze, gdzie zajmuje się polityką edukacyjną oraz rozwojem programów nauczania. |
E-mail: | Danuta Piróg: danuta.pirog@uken.krakow.pl Michaela Spurná: spurna@ped.muni.cz |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/19065 |
DOI: | 10.15290/cnisk.2025.01.18.09 |
ISSN: | 2451-3539 |
e-ISSN: | 2543-7011 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0001-6735-4928 0000-0003-1139-6031 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/pl/ |
Właściciel praw: | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Polska |
Występuje w kolekcji(ach): | Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, 2025, nr 1(18) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
CNISK_1_2025_D_Pirog_M_Spurná_Geneza_aktualne_uwarunkowania_i_konsekwencje_sfeminizowania_uslug_edukacyjnych.pdf | 15,26 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL