REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19065
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPiróg, Danuta-
dc.contributor.authorSpurná, Michaela-
dc.date.accessioned2025-10-20T08:45:44Z-
dc.date.available2025-10-20T08:45:44Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationCzasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 1(18), 2025, s. 237-267pl
dc.identifier.issn2451-3539-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19065-
dc.description.abstractCelem artykułu jest genetyczno-procesualne wyjaśnienie przyczyn oraz skutków dominacji kobiet w zawodzie nauczycielskim. Jako punkt wyjścia dla rozważań postawiono wpływ kontraktu płci na określenie warunków zatrudnienia pań w edukacji w początkowej fazie formalnego otwarcia się tej profesji dla płci żeńskiej. Konsekwentne utrwalanie założeń kontraktu prowadziło do kreowania wizji życia zawodowego nauczy cieli niemal wyłącznie w wymiarze afiliacyjnym, a ze zredukowanym lub wręcz wyeliminowanym z dyskursu aspektem materialnym oraz stratyfikacyjno-prestiżowym. Charakterystyki zadań i obowiązków nauczycielskich, do dziś prowadzone głównie w duchu misyjnym i emocjonalnym, przyczyniały się do postępującej pauperyzacji tego zawodu. W rezultacie typizacja płciowa profesji nauczycielskiej jest obecnie faktem w wielu krajach, co sprzyja utrwalaniu stwierdzonego stanu rzeczy i rodzi szereg niepożądanych konsekwencji dla osób ją wykonujących.pl
dc.description.abstractThe objective of the paper is to examine the genetic and process-related causes and consequences of women’s domination in teaching. It takes as its starting point the impact of the gender contract on the terms of employment for female teachers at the initial stage when the profession formally opened up to women. The consistent consolidation of the contract ideas led to shaping a vision of a teacher’s work solely in affiliative terms with little or no consideration for material aspects or questions of social position or prestige. Job description of a teacher has always been determined in a missionary and emotional spirit which has contributed to a gradual pauperisation of this profession. Consequently, the gender typ ification of the teaching role has become a fact in many countries which further consolidates the status quo and gives rise to a series of undesirable consequences.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo HUMANICA Instytut Studiów Kobiecychpl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/pl/-
dc.subjectfeminizacjapl
dc.subjectkontrakt płcipl
dc.subjectnauczycielpl
dc.subjectrynek pracypl
dc.subjectusługi edukacyjnepl
dc.subjecttypizacja zawodowapl
dc.subjecteducational servicespl
dc.subjectfeminisationpl
dc.subjectgender contractpl
dc.subjectlabour marketpl
dc.subjectprofessional typificationpl
dc.subjectteacherpl
dc.titleGeneza, aktualne uwarunkowania i konsekwencje sfeminizowania usług edukacyjnychpl
dc.title.alternativeFeminisation of Educational Services – Origin, Current Conditions and Consequencespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/cnisk.2025.01.18.09-
dc.description.EmailDanuta Piróg: danuta.pirog@uken.krakow.plpl
dc.description.EmailMichaela Spurná: spurna@ped.muni.czpl
dc.description.BiographicalnoteDanuta Piróg – doktor habilitowany, profesor uczelni, geografka społeczno-ekonomiczna, kierowniczka Katedry Logistyki, Geografii Usług i Rynku Pracy Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Przewodnicząca Zespołu ds. edukacji geograficznej Komitetu Nauk Geograficznych PAN w kadencji 2020–2023 oraz 2024–2027. Rzeczoznawca Ministerstwa Edukacji i Nauki w zakresie podręczników szkolnych, certyfikowany tutor. Autorka i współautorka licznych prac naukowych poświęconych m.in. tranzycji absolwentów studiów wyższych na rynek pracy, realnemu popytowi, specyfice karier zawodowych nauczycieli szkolnych i akademickich, metodom i narzędziom diagnozowania predyspozycji zawodowych, procesom kształtującym rynek usług edukacyjnych, zwłaszcza senioralizacji i niedoborów kadrowych w oświacie. Kierowniczka projektu badawczego OPUS nt.: Analiza popytu na absolwentów studiów z dziedziny nauk o Ziemi w Polsce i wybranych krajach (2018/29/B/HS4/00847) HS4 – jednostka, instytucje. Autorka i współautorka 150 prac naukowych, w tym 11 monografii. Jej publikacje ukazały się m.in. w czasopismach: “Tertiary Education and Management”; “Higher Education”, “Studies in Higher Education”; “European Journal of Geography”; “Journal of Geography in Higher Education”, “Educational Studies”, “Higher Education Quarterly”.pl
dc.description.BiographicalnoteMichaela Spurná – doktor geografii i magister pedagogiki. Pracuje w Katedrze Geografii Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Masaryka w Brnie (Republika Czeska). Jest autorką 60 prac naukowych poświęconych, przede wszystkim, koncepcjom kształcenia geograficznego, programom nauczania oraz przygotowaniu kandydatów do zawodu nauczyciela. W pracy dydaktycznej zajmuje się kształceniem przyszłych nauczycieli, doktorantów oraz prowadzi zajęcia w ramach programów kształcenia ustawicznego. Była odpowiedzialna za rozwój aplikacji Geo4Tea.com, mającej na celu poprawę jakości nauczania geografii. Brała udział w kilku projektach badawczych GACR (kierownik projektu) oraz TACR (kierownik projektu), skupiających się na badaniach nad podstawą programową lub edukacją geograficzną. Od początku kariery akademickiej interesuje się wdrażaniem wyników badań naukowych do praktyki edukacyjnej, stąd od roku 2018 pracuje również w Narodowym Instytucie Edukacji Republiki Czeskiej w Pradze, gdzie zajmuje się polityką edukacyjną oraz rozwojem programów nauczania.pl
dc.description.AffiliationDanuta Piróg - Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (Polska)pl
dc.description.AffiliationMichaela Spurná - Masarykova Univerzita (Česká republika)pl
dc.description.referencesAddi-Raccah, Audrey. „The Feminization of Teaching and Principalship in the Israeli Educational System: A Comparative Study”, Sociology of Education, Vol. 75, No. 3, 2002, 231–248.pl
dc.description.referencesAllen, Renee Nicole. DeShun, Harris. Jackson, Alicia. „The Pink Ghetto Pipeline: Challenges and Opportunities for Women in Legal Education”, University of Detroit Mercy Law Review, Vol. 96, 2019.pl
dc.description.referencesAntończak-Świder, Katarzyna. Biernat, Adam. Półchłopek, Ewa. Barometr zawodów 2024. Raport podsumowujący badanie w Polsce, (Kraków: Wojewódzki Urząd Pracy, 2024), https://barometrzawodow.pl/forecast-card-zip/2024/report_pl/raport_ogolnopolski_2024.pdf.pl
dc.description.referencesApple, Michael W. „Teaching and Women’s Work”, The Education Digest, Vol. 51, 1985, 26–29.pl
dc.description.referencesBednarczyk, Dorota. Kowalski, Artur. „Feminizm i feminatywy w bibliotece i archiwum. Wprowadzenie”, Biuletyn EBIB, no. 212, 2024, 1–13.pl
dc.description.referencesBednarska, Małgorzata. „Feminizacja zawodu”, Edukacja i Dialog, nr 2, 2009, 8–13.pl
dc.description.referencesBednarska, Małgorzata. „Feminizacja zawodu nauczyciela – część druga”, Edukacja i Dialog, nr 3, 2009, 72–75.pl
dc.description.referencesBendl, Stanislav. „Feminizace školství a její pedagogické konsekvence”, Pedagogická Orientace, Vol. 12, no. 4, 2002, 19–35.pl
dc.description.referencesBernhagen, Lindsay. Gravett, Emily. „Educational Development as Pink Collar Labor: Implications and Recommendations”, To Improve the Academy, Vol. 36, no. 1, 2017, 9–19, https://doi. org/10.1002/TIA2.20053.pl
dc.description.referencesBurgess, Hilary. „A Sort of Career: Women in Primary Schools”, w: Christine Skelton (red.), Whatever Happens to Little Women? Gender and Primary Schooling, (Milton Keynes: Open University Press, 1989), 79–91.pl
dc.description.referencesCacouault-Bitaud, Marlaine. „Is the Feminization of a Profession a Loss of Prestige?”, Travail, Genre et Societe, Vol. 5, no. 1, 2001, 91–115, https://doi.org/10.3917/TGS.005.0091.pl
dc.description.referencesCarroll, David. Parasnis, Jaai. Tani, Massimiliano. „Teaching, Gender and Labour Market Incentives”, IZA Discussion Paper, No. 12027, 2019.pl
dc.description.referencesCBOS, „Jak osiągnąć sukces zawodowy?”, Komunikat z Badań, nr 70, 2017, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_070_17.PDF.pl
dc.description.referencesCBOS, „Które zawody poważamy”, Komunikat z Badań, nr 157, 2019, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_157_19.PDF.pl
dc.description.referencesCBOS, „Polskie szkoły 2022”, Komunikat z Badań, nr 2, 2023, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2023/K_002_23.PDF.pl
dc.description.referencesChmura-Rutkowska, Iwona. „Getto nauczycielek – w pułapce stereotypu”, w: Mariola Chomczyńska-Rubacha (red.), Płeć i rodzaj w edukacji, (Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, 2004), 109–121.pl
dc.description.referencesCoffey, Amanda. Delamont, Sara. Feminism and the Classroom Teacher: Research, Praxis, Pedagogy, 1st ed. (London–New York: Routledge, 2000).pl
dc.description.referencesCushman, Penni. „Let’s Hear It from the Males: Issues Facing Male Primary School Teachers”, Teaching and Teacher Education, Vol. 21, 2005, 227–240.pl
dc.description.referencesCzaja-Chudyba, Iwona. Drwal, Beata. Włoch, Magdalena. „Mężczyzna jako nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej”, Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, Vol. 5, 2017, 19–33.pl
dc.description.referencesCzerniak-Swędzioł, Justyna. Kumor-Jezierska, Ewelina. „Kariery akademickie kobiet, czyli o współczesnych wyzwaniach w szkolnictwie wyższym”, Roczniki Administracji i Prawa, t. 22, nr 3, 2022, 325–343, https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.2435.pl
dc.description.referencesDomański, Henryk. Zadowolony niewolnik idzie do pracy. Postawy wobec aktywności zawodowej kobiet w 23 krajach, (Warszawa: IFiS PAN, 1999).pl
dc.description.referencesDrela, Karolina. „Dyskryminacja kobiet na polskim rynku pracy”, Ekonomiczne Problemy Usług, nr 114, 2014, 105–125.pl
dc.description.referencesDudak, Anna. „Mężczyźni w zawodach sfeminizowanych – funkcjonujące stereotypy i ich konsekwencje w percepcji studentów”, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio J – Paedagogia–Psychologia, t. 32, nr 4, 2019, 217–230, https://doi.org/10.17951/J.2019.32.4.217-230.pl
dc.description.referencesDudak, Anna. „Postrzeganie mężczyzn wykonujących zawód nauczyciela przez studentów kierunków nauczycielskich”, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, t. 41, nr 4, 2022, 39–51, https://doi. org/10.17951/LRP.2022.41.4.39-51.pl
dc.description.referencesDudak, Anna. „Wybrane aspekty funkcjonowania mężczyzn w zawodach sfeminizowanych”, Problemy Profesjologii, nr 2, 2016, 23–32.pl
dc.description.referencesFerrie, Joanna. Riddell, Sheila. Stafford, Anne. „Undergraduates’ Views of Teaching as a Career”, w: Sheila Riddell, Lyn Tett (red.), Gender and Teaching: Where Have All the Men Gone?, (Edinburgh: Dunedin Academic Press, 2006), 32–44.pl
dc.description.referencesFike, Reavey Alcott. „Where Have All the Teachers Gone? A Gendered Analysis of the Teaching Occupation”, Political Science Honors Projects, 72, 2016, https://digitalcommons.macalester. edu/poli_honors/72.pl
dc.description.referencesFirkowska-Mankiewicz, Anna. Zdolnym być… Kariery i sukces życiowy warszawskich trzydziestolatków, (Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, 1999).pl
dc.description.referencesFreeman, Clara. High Tech and High Heels in the Global Economy: Women, Work, and Pink-Collar Identities in the Caribbean, (Durham, NC: Duke University Press, 2000), https://doi. org/10.1215/9780822380290pl
dc.description.referencesFudali, Robert. Kowalski, Mirosław. Kobieta i mężczyzna w zawodzie nauczycielskim, (Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2006).pl
dc.description.referencesGenzels, Małgorzata. „Wyzwania dla Polski wynikające z sytuacji kobiet na rynku pracy”, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, no. 903, 2013, 5–16.pl
dc.description.referencesGhamrawi, Norma. Abu-Tineh, Abdullah. „A Flat Profession? Developing an Evidence-Based Career Ladder by Teachers for Teachers–A Case Study”, Heliyon, Vol. 9, no. 4, 2023, https:// doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e15037.pl
dc.description.referencesGriffiths, Morwenna. „The Feminization of Teaching and the Practice of Teaching: Threat or Opportunity?”, Educational Theory, Vol. 56, no. 4, 2006, 387–405, https://doi.org/10.1111/J.1741-5446.2006.00234.X.pl
dc.description.referencesGromkowska-Melosik, Agnieszka. „Feminizacja zawodu nauczycielskiego – «różowe kołnierzyki» i paradoksy rynku pracy”, Studia Edukacyjne, nr 25, 2013, 85–100, https://doi.org/10.12775/ PBE.2017.020.pl
dc.description.referencesGrumet, Madeleine. Bitter Milk: Women and Teaching, (Amherst, MA: University of Massachusetts Press, 1988).pl
dc.description.referencesGrumet, Madeleine. „Pedagogy for Patriarchy: The Feminization of Teaching”, New Political Science, Vol. 2, no. 3, 1981, 91–112, https://doi.org/10.1080/07393148108429534.pl
dc.description.referencesGulczyński, Michał. „Przemilczane nierówności. O problemach mężczyzn w Polsce”, Raport 05, 2021, https://klubjagiellonski.pl/publikacje/przemilczane-nierownosci-o-problemach-mezczyzn-w-polsce/.pl
dc.description.referencesHan, Seong Won. Borgonovi, Francesca. Guerriero, Sonia. „Why Don’t More Boys Want to Become Teachers? The Effect of a Gendered Profession on Students’ Career Expectations”, International Journal of Educational Research, Vol. 103, 2020, https://doi.org/10.1016/J.IJER.2020.101645.pl
dc.description.referencesHowe, Louise Kapp. Pink Collar Workers: Inside the World of Women’s Work, (New York: G.P. Putnam’s Sons, 1977).pl
dc.description.referencesJaniszewska, Anna. „Feminizacja i maskulinizacja rynków pracy w krajach UE a polityka spójności”, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 465, 2017, 60–70, https://doi.org/10.15611/pn.2017.465.06.pl
dc.description.referencesKabalski, Przemysław. Szwajcar, Jolanta. „Feminizacja studiów w zakresie rachunkowości w Polsce – przyczyny i skutki”, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, t. 81, nr 137, 2015, 85–10pl
dc.description.referencesKalokerinos, Elise K. Kjelsaas, Kathleen. Bennetts, Steven. von Hippel, Courtney. „Men in Pink Collars: Stereotype Threat and Disengagement among Male Teachers and Child Protection Workers”, European Journal of Social Psychology, Vol. 47, no. 5, 2017, 553–565, https://doi.org/10.1002/EJSP.2246.pl
dc.description.referencesKlimczak-Ziółek, Jolanta. „Bibliotekarz jako zawód sfeminizowany – przyczyny i skutki”, w: Zdzisław Dacko-Pikiewicz, Marzanna Chmielarska (red.), Rola biblioteki naukowej w tworzeniu społeczeństwa wiedzy, (Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu, 2005), 105–124.pl
dc.description.referencesKopka, Jolanta. „Skutki feminizacji zawodu nauczycielskiego”, Przegląd Socjologiczny, t. 34, nr 1, 1986, 122–133.pl
dc.description.referencesKuszak, Kinga. „Paradoks: nauczyciel(ka) przedszkola. Profesja społecznie ważna o niskim poziomie prestiżu”, Czas Kultury, R. 36, nr 1, 2020, 57–66.pl
dc.description.referencesKuzitowicz, Włodzisław. „Nasza pani czy nasz pan? Refleksje nad rolą praktyk pedagogicznych w przełamywaniu stereotypów płciowych w odniesieniu do nauczycielek i nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej”, w: Dorota Podgórska-Jachnik (red.), Dobre praktyki pedagogiczne szansą innowacyjnej edukacji, (Łódź: Wydawnictwo Naukowe WSP w Łodzi, 2012), http://obserwatoriumedukacji.pl/wp-content/uploads/2016/05/TUTAJ2.pdfpl
dc.description.referencesLacey, Colin. „The Professional Socialization of Teachers”, w: T.N. Postlethwaite, Torsten Husen (red.), The International Encyclopaedia of Education, (Oxford–New York: Elsevier Science, 1994)pl
dc.description.referencesLortie, Dan. Schoolteacher: A Sociological Study, (Chicago: University of Chicago Press, 1975).pl
dc.description.referencesMalaby, Mark. Ramsey, Sarah. „The Dilemmas of Male Elementary Preservice Teachers”, Curriculum & Teaching Dialogue, Vol. 13, no. 1–2, 2011, 1–17.pl
dc.description.referencesMarszałek, Lidia. „Kulturowe uwarunkowania roli kobiety we współczesnym społeczeństwie”, Seminare, t. 25, 2005, 267–279.pl
dc.description.referencesMazur, Piotr. Zawód nauczyciela w ciągu dziejów. Skrypt dla studentów z historii wychowania, (Chełm: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, 2015).pl
dc.description.referencesMilerski, Bogusław. Śliwerski, Bogusław. Pedagogika. Leksykon, (Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000).pl
dc.description.referencesMiłoszewska, Ewa. Kujawska, Izabela. „Deficyt spodni”, Głos Nauczycielski, nr 45, 2004, 109–121.pl
dc.description.referencesMłodożeniec, Marek. Knapińska, Anna. „Czy nauka wciąż ma męską płeć? Udział kobiet w nauce”, Nauka, nr 2, 2013, 42–72.pl
dc.description.referencesMoss-Racusin, Corinne A. Johnson, Elizabeth R. „Backlash against Male Elementary Educators”, Journal of Applied Social Psychology, Vol. 46, no. 7, 2016, 379–393, https://doi. org/10.1111/JASP.12366.pl
dc.description.referencesMusiał-Karg, Magdalena. „Kobiety na rynku pracy – analiza uwarunkowań”, Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, t. 2, nr 3, 2017, 120–139, https://doi.org/10.15290/ cnisk.2017.02.03.07.pl
dc.description.referencesMyszka-Strychalska, Lucyna. „Znaczenie kariery zawodowej dla człowieka”, Kultura–Społeczeństwo–Edukacja, t. 11, nr 1, 2017, 255–273, https://doi.org/10.14746/KSE.2017.11.15.pl
dc.description.referencesNieminen, Marjo. „Women Teachers and the Feminisation of the Teaching Profession in a Finnish Journal for Primary School Teachers (The Teacher), 1915–1920”, Paedagogica Historica, Vol. 58, no. 1, 2020, 139–153, https://doi.org/10.1080/00309230.2020.1818797.pl
dc.description.referencesOlearczyk, Teresa. „Między kształceniem egalitarnym a elitarnym. Dylematy współczesności”, Państwo i Społeczeństwo, t. 15, nr 4, 2015, 9–38.pl
dc.description.references„Organizacja pracy nauczycieli w szkołach publicznych – część I”, (Warszawa, 2021).pl
dc.description.referencesPiróg, Danuta. „Powstawanie niedoborów kadrowych w szkolnictwie. Przegląd stanu badań oraz rekomendacje dla lokalnej polityki w zakresie usług edukacyjnych”, Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, nr 61, 2022, 131–148, https://doi.org/10.14746/RRPR.2022.61.10.pl
dc.description.referencesPiróg, Danuta. Hibszer, Adam. „The Situation of Geography Teachers on the Labour Market in Poland: Overt and Covert Issues”, European Journal of Geography, Vol. 11, no. 2, 2020, 65–87, https://doi.org/10.48088/ejg.d.pir.11.2.65.87.pl
dc.description.referencesPiróg, Danuta. Klemensiewicz, Tomasz. Świętek, Agnieszka. Utkala, Maria. Pragmatyczna taktyka czy samozarządzanie i pasja? Trajektorie karier zawodowych nauczycieli szkolnych i akademickich, (Kraków: Wydawnictwo Naukowe UKEN, 2024).pl
dc.description.referencesPiróg, Danuta. Wiejaczka, Daria. „Fazy feminizacji profesji nauczycielskiej. Przykłady z wybranych krajów”, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, nr 14, 2020, 132–146.pl
dc.description.referencesPokrzywa, Magdalena. „Feminizacja zawodu pracownika socjalnego”, w: Ján Husár, Mária Machalová, Tomáš Hangoni, Bohuslav Kuzyšin (red.), Nová sociálna edukácia človeka. V Medzinárodná interdisciplinárna vedecká konferencia, (Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2016), 154–164.pl
dc.description.referencesPolkowska, Dominika. „Bariery w dostępie kobiet do rynku pracy a kontrakt płci”, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, t. 69, nr 1, 2007, 231–243.pl
dc.description.referencesRahayani, Yayan. „Feminization of Teaching”, Journal of English and Education, Vol. 4, no. 2, 2010, 13–24, https://doi.org/10.20885/jee.v4i2.6504.pl
dc.description.references„Ranking społecznie poważanych zawodów 2023”, https://ceo.com.pl/ranking-spolecznie-powazanych-zawodow-2023-2023.pl
dc.description.referencesRenzetti, Claire M. Curran, Daniel J. Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, przeł. Agnieszka Gromkowska-Melosik, (Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005).pl
dc.description.referencesReszke, Irena. Nierówności płci w teoriach. Teoretyczne wyjaśnienia nierówności płci w sferze pracy zawodowej, (Warszawa: Polska Akademia Nauk. Instytut Filozofii i Socjologii, 1991), https://w.bibliotece.pl/1419649/Nierówności+płci+w+teoriach.pl
dc.description.referencesSargent, Paul. „Real Men or Real Teachers?: Contradictions in the Lives of Men Elementary Teachers”, Men and Masculinities, Vol. 2, no. 4, 2000, 410–433. https://doi.org/10.1177/109718 4X00002004003.pl
dc.description.referencesSari, Mediha. Basarir, Fatma. „Analyzing Teachers’ Perceptions of ‘Female Teacher’ and ‘Male Teacher’ within Traditional Gender Roles”, International Journal of Education and Research 4, no. 3, 2016, 205–224.pl
dc.description.referencesSchmude, Jürgen. Jackisch, Sascha. „Feminization of Teaching: Female Teachers at Primary and Lower Secondary Schools in Baden-Württemberg, Germany: From Its Beginnings to the Present”, Knowledge and Space, Vol. 14, 2019, 333–349, https://doi.org/10.1007/978-3-030-18799-6_17.pl
dc.description.referencesSikora, Joanna. „Does Teenage Interest in a Teaching Career Lead to Becoming a Teacher? Evidence from Australia”, Teaching and Teacher Education, Vol. 101, 2021, https://doi.org/10.1016/J.TATE.2021.103315.pl
dc.description.referencesSmak, Magdalena. Walczak, Dominika. „The Prestige of the Teaching Profession in the Perception of Teachers and Former Teachers”, Edukacja, nr 5, 2017, 22–40, https://doi. org/10.24131/3724.170502.pl
dc.description.referencesŠmida, Jan. Čech, Tomáš. „Sociální pedagogové v českých školách – výzkumná zpráva”, Sociální Pedagogika, Vol. 11, no. 2, 2023, 2–25.pl
dc.description.referencesStanonik, Miriam. „Education and Feminization of the Teaching Profession”, w: Marcin Godawa, Stanko Gerjolj (red.), Faces of Women: In Search of Positive Prospects, (Kraków: The Pontifical University of John Paul II in Krakow Press, 2015), 113–123, https://doi.org/10.15633/9788374384919.10.pl
dc.description.referencesŚwiętek, Agnieszka. „Usługi edukacyjne w Polsce w dobie pandemii COVID-19”, Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, Vol. 36, no. 2, 2022, 91–106.pl
dc.description.referencesTašner, Veronika. Žveglic Mihelic, Mojca. Mencin Ceplak, Metka. „Gender in the Teaching Profession: University Students’ Views of Teaching as a Career”, Center for Educational Policy Studies Journal, Vol. 7, no. 2, 2017, 47–69.pl
dc.description.referencesUlaniecka, Natalia. „(Nie)obecność akademicka kobiet – kobiety w polskim szkolnictwie wyższym”, Edukacja Ustawiczna Dorosłych, nr 3, 2017, 183–193.pl
dc.description.referencesUrbánek, Petr. „Czech Basic School Teaching Staff”, Orbis Scholae, Vol. 12, no. 3, 2018, 11–30, https://doi.org/10.14712/23363177.2019.4.pl
dc.description.referencesUrbańska, Magda. „Szanse kobiet na rynku pracy”, Christianum. Pismo Historyczno-Społeczne, t. 16, nr 2, 2009, 227–238.pl
dc.description.referencesVleuten, Maaike van der. Jaspers, Eva. Maas, Ineke Maas. Lippe, Tanja van der. „Boys’ and Girls’ Educational Choices in Secondary Education. The Role of Gender Ideology”, Educational Studies, Vol. 42, no. 2, 2016, 181–200, https://doi.org/10.1080/03055698.2016.1160821.pl
dc.description.referencesŻebrowski, Jan. „Socjologiczne aspekty zawodu i pozycji społecznej. Droga do tożsamości wychowawców profesjonalnych”, Studia Gdańskie, t. 5, 2008, 24–43.pl
dc.identifier.eissn2543-7011-
dc.description.issue1(18)pl
dc.description.firstpage237pl
dc.description.lastpage267pl
dc.identifier.citation2Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecychpl
dc.identifier.orcid0000-0001-6735-4928-
dc.identifier.orcid0000-0003-1139-6031-
Występuje w kolekcji(ach):Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, 2025, nr 1(18)

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons