REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18992
Tytuł: Czytelnictwo nauczycieli szkół polskich za granicą na przykładzie Wielkiej Brytanii – rekonesans badawczy
Inne tytuły: Reading habits of Polish school teachers abroad based on the example of Great Britain – research reconnaissance
Autorzy: Pomirska, Zofia
Hawryło, Ewa
Słowa kluczowe: czytelnictwo
język polski
kompetencje czytelnicze
lektura szkolna
szkoły polonijne
reading habits
Polish language
reading competencies
school reading
Polish diaspora schools
Data wydania: 2025
Data dodania: 9-paź-2025
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Linguodidactica, T. 29, 2025, s. 156-172
Abstrakt: Czytelnictwo nauczycieli języka polskiego jest bardzo ciekawym problemem badawczym. Szczególna sytuacja dotyczy osób uczących języka polskiego, które pracują w strukturach szkół polskich za granicą. Ich kompetencje czytelnicze, czyli wiedza i umiejętności czytelnicze w zakresie poszerzania i wyboru lektury, recepcji tekstów, korzystania z książek i czasopism, według dwustopniowego modelu szkolnej komunikacji literackiej, wpływają na postawy czytelnicze uczniów – dzieci posługujących się językiem polskim jako językiem odziedziczonym. W artykule przedstawiono wyniki badań czytelnictwa, jakie przeprowadzono wśród nauczycieli szkół polonijnych w Wielkiej Brytanii.
The reading habits of Polish language teachers is a very interesting research issue. A particular situation concerns those teaching the Polish language who work in Polish schools abroad. Their reading competencies, which include knowledge and skills in selecting and expanding reading materials, text reception, and the use of books and magazines,according to a two­‑stage model of school literary communication, influence the reading attitudes of students – children who use Polish as a heritage language. The article presents the results of research on reading habits conducted among teachers in Polish schools in the United Kingdom.
Afiliacja: Zofia Pomirska - Uniwersytet Gdański
Ewa Hawryło - Polska Szkoła Sobotnia im. Marii Konopnickiej w Swindon
E-mail: Zofia Pomirska: zofia.pomirska@ug.edu.pl
Ewa Hawryło: dyrektor.szkolaswindon@gmail.com
URI: http://hdl.handle.net/11320/18992
DOI: 10.15290/lingdid.2025.29.11
e-ISSN: 2957-0204
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-7658-1396
0000-0003-0385-6691
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl
Właściciel praw: CC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2025, tom XXIX

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons