Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18992
Tytuł: | Czytelnictwo nauczycieli szkół polskich za granicą na przykładzie Wielkiej Brytanii – rekonesans badawczy |
Inne tytuły: | Reading habits of Polish school teachers abroad based on the example of Great Britain – research reconnaissance |
Autorzy: | Pomirska, Zofia Hawryło, Ewa |
Słowa kluczowe: | czytelnictwo język polski kompetencje czytelnicze lektura szkolna szkoły polonijne reading habits Polish language reading competencies school reading Polish diaspora schools |
Data wydania: | 2025 |
Data dodania: | 9-paź-2025 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Linguodidactica, T. 29, 2025, s. 156-172 |
Abstrakt: | Czytelnictwo nauczycieli języka polskiego jest bardzo ciekawym problemem badawczym. Szczególna sytuacja dotyczy osób uczących języka polskiego, które pracują w strukturach szkół polskich za granicą. Ich kompetencje czytelnicze, czyli wiedza i umiejętności czytelnicze w zakresie poszerzania i wyboru lektury, recepcji tekstów, korzystania z książek i czasopism, według dwustopniowego modelu szkolnej komunikacji literackiej, wpływają na postawy czytelnicze uczniów – dzieci posługujących się językiem polskim jako językiem odziedziczonym. W artykule przedstawiono wyniki badań czytelnictwa, jakie przeprowadzono wśród nauczycieli szkół polonijnych w Wielkiej Brytanii. The reading habits of Polish language teachers is a very interesting research issue. A particular situation concerns those teaching the Polish language who work in Polish schools abroad. Their reading competencies, which include knowledge and skills in selecting and expanding reading materials, text reception, and the use of books and magazines,according to a two‑stage model of school literary communication, influence the reading attitudes of students – children who use Polish as a heritage language. The article presents the results of research on reading habits conducted among teachers in Polish schools in the United Kingdom. |
Afiliacja: | Zofia Pomirska - Uniwersytet Gdański Ewa Hawryło - Polska Szkoła Sobotnia im. Marii Konopnickiej w Swindon |
E-mail: | Zofia Pomirska: zofia.pomirska@ug.edu.pl Ewa Hawryło: dyrektor.szkolaswindon@gmail.com |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/18992 |
DOI: | 10.15290/lingdid.2025.29.11 |
e-ISSN: | 2957-0204 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-7658-1396 0000-0003-0385-6691 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl |
Właściciel praw: | CC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach |
Występuje w kolekcji(ach): | Linguodidactica, 2025, tom XXIX |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Linguodidactica_29_2025_Z_Pomirska_E_Hawrylo_Czytelnictwo_nauczycieli_szkol_polskich_za_granica.pdf | 221,1 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL