REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/18992
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPomirska, Zofia-
dc.contributor.authorHawryło, Ewa-
dc.date.accessioned2025-10-09T08:14:40Z-
dc.date.available2025-10-09T08:14:40Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 29, 2025, s. 156-172pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/18992-
dc.description.abstractCzytelnictwo nauczycieli języka polskiego jest bardzo ciekawym problemem badawczym. Szczególna sytuacja dotyczy osób uczących języka polskiego, które pracują w strukturach szkół polskich za granicą. Ich kompetencje czytelnicze, czyli wiedza i umiejętności czytelnicze w zakresie poszerzania i wyboru lektury, recepcji tekstów, korzystania z książek i czasopism, według dwustopniowego modelu szkolnej komunikacji literackiej, wpływają na postawy czytelnicze uczniów – dzieci posługujących się językiem polskim jako językiem odziedziczonym. W artykule przedstawiono wyniki badań czytelnictwa, jakie przeprowadzono wśród nauczycieli szkół polonijnych w Wielkiej Brytanii.pl
dc.description.abstractThe reading habits of Polish language teachers is a very interesting research issue. A particular situation concerns those teaching the Polish language who work in Polish schools abroad. Their reading competencies, which include knowledge and skills in selecting and expanding reading materials, text reception, and the use of books and magazines,according to a two­‑stage model of school literary communication, influence the reading attitudes of students – children who use Polish as a heritage language. The article presents the results of research on reading habits conducted among teachers in Polish schools in the United Kingdom.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsCC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkachpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.plpl
dc.subjectczytelnictwopl
dc.subjectjęzyk polskipl
dc.subjectkompetencje czytelniczepl
dc.subjectlektura szkolnapl
dc.subjectszkoły polonijnepl
dc.subjectreading habitspl
dc.subjectPolish languagepl
dc.subjectreading competenciespl
dc.subjectschool readingpl
dc.subjectPolish diaspora schoolspl
dc.titleCzytelnictwo nauczycieli szkół polskich za granicą na przykładzie Wielkiej Brytanii – rekonesans badawczypl
dc.title.alternativeReading habits of Polish school teachers abroad based on the example of Great Britain – research reconnaissancepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderCC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkachpl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2025.29.11-
dc.description.EmailZofia Pomirska: zofia.pomirska@ug.edu.plpl
dc.description.EmailEwa Hawryło: dyrektor.szkolaswindon@gmail.compl
dc.description.AffiliationZofia Pomirska - Uniwersytet Gdańskipl
dc.description.AffiliationEwa Hawryło - Polska Szkoła Sobotnia im. Marii Konopnickiej w Swindonpl
dc.description.referencesDynak W., Z zagadnień komunikacji literackiej w szkole, Wrocław 1978.pl
dc.description.referencesHrycak­‑Krzyżanowska D., Literatura i kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego na przykładzie młodzieży w Wielkiej Brytanii, [w:] Lektury w ręku nauczyciela, A. Janus­‑Sitarz (red.), Kraków 2020.pl
dc.description.referencesLektury w ręku nauczyciela. Perspektywa polska i zagraniczna, A. Janus­‑Sitarz (red.), Kraków 2020.pl
dc.description.referencesJanus­‑Sitarz A., Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesJanus­‑Sitarz A., W poszukiwaniu czytelnika. Diagnozy, inspiracje, rekomendacje, Kraków 2016.pl
dc.description.referencesLipińska E., Seretny A., Nauczanie języka przez literaturę, a literatury przez język – o metodzie skorelowanej w pracy z uczniami polonijnymi, „Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego. Filologia Polska” 2022, 8, s. 19–36.pl
dc.description.referencesPolakowski J., Uryga Z., Badania nad komunikacją literacką z perspektywy dydaktyki, „Pamiętnik Literacki” 1978, 4, s. 163–186.pl
dc.description.referencesUryga Z., Sytuacje komunikacyjne szkolnej lektury (O zastosowaniach pojęcia), „Rocznik Naukowo­‑Dydaktyczny [Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Krakowie]. Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego” 1990, 4 (133), s. 55–74.pl
dc.description.referencesBaza danych szkół, [online], https://www.orpeg.pl/db/web/database/115?field%5B157 8%5D=Wielka+Brytania&queryString=&dateTo=&dateFrom=&page=1 [dostęp: 3.04.2025].pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2019 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą, [online], https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190001652/O/D20191652.pdf [dostęp: 3.04.2025].pl
dc.description.referencesStan czytelnictwa w Polsce w 2017 roku, [online], https://www.bn.org.pl/download/document/1529572435.pdf [dostęp 3.04.2025].pl
dc.description.referencesSzkoły polonijne, [online], https://www.orpeg.pl/szkoly/szkoly‑polonijne [dostęp: 3.04.2025].pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, [online], https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000059/T/D20170059L.pdf [dostęp: 3.04.2025]pl
dc.identifier.eissn2957-0204-
dc.description.volume29pl
dc.description.firstpage156pl
dc.description.lastpage172pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0002-7658-1396-
dc.identifier.orcid0000-0003-0385-6691-
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2025, tom XXIX

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons