Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18992
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Pomirska, Zofia | - |
dc.contributor.author | Hawryło, Ewa | - |
dc.date.accessioned | 2025-10-09T08:14:40Z | - |
dc.date.available | 2025-10-09T08:14:40Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.citation | Linguodidactica, T. 29, 2025, s. 156-172 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/18992 | - |
dc.description.abstract | Czytelnictwo nauczycieli języka polskiego jest bardzo ciekawym problemem badawczym. Szczególna sytuacja dotyczy osób uczących języka polskiego, które pracują w strukturach szkół polskich za granicą. Ich kompetencje czytelnicze, czyli wiedza i umiejętności czytelnicze w zakresie poszerzania i wyboru lektury, recepcji tekstów, korzystania z książek i czasopism, według dwustopniowego modelu szkolnej komunikacji literackiej, wpływają na postawy czytelnicze uczniów – dzieci posługujących się językiem polskim jako językiem odziedziczonym. W artykule przedstawiono wyniki badań czytelnictwa, jakie przeprowadzono wśród nauczycieli szkół polonijnych w Wielkiej Brytanii. | pl |
dc.description.abstract | The reading habits of Polish language teachers is a very interesting research issue. A particular situation concerns those teaching the Polish language who work in Polish schools abroad. Their reading competencies, which include knowledge and skills in selecting and expanding reading materials, text reception, and the use of books and magazines,according to a two‑stage model of school literary communication, influence the reading attitudes of students – children who use Polish as a heritage language. The article presents the results of research on reading habits conducted among teachers in Polish schools in the United Kingdom. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | CC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl | pl |
dc.subject | czytelnictwo | pl |
dc.subject | język polski | pl |
dc.subject | kompetencje czytelnicze | pl |
dc.subject | lektura szkolna | pl |
dc.subject | szkoły polonijne | pl |
dc.subject | reading habits | pl |
dc.subject | Polish language | pl |
dc.subject | reading competencies | pl |
dc.subject | school reading | pl |
dc.subject | Polish diaspora schools | pl |
dc.title | Czytelnictwo nauczycieli szkół polskich za granicą na przykładzie Wielkiej Brytanii – rekonesans badawczy | pl |
dc.title.alternative | Reading habits of Polish school teachers abroad based on the example of Great Britain – research reconnaissance | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | CC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/lingdid.2025.29.11 | - |
dc.description.Email | Zofia Pomirska: zofia.pomirska@ug.edu.pl | pl |
dc.description.Email | Ewa Hawryło: dyrektor.szkolaswindon@gmail.com | pl |
dc.description.Affiliation | Zofia Pomirska - Uniwersytet Gdański | pl |
dc.description.Affiliation | Ewa Hawryło - Polska Szkoła Sobotnia im. Marii Konopnickiej w Swindon | pl |
dc.description.references | Dynak W., Z zagadnień komunikacji literackiej w szkole, Wrocław 1978. | pl |
dc.description.references | Hrycak‑Krzyżanowska D., Literatura i kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego na przykładzie młodzieży w Wielkiej Brytanii, [w:] Lektury w ręku nauczyciela, A. Janus‑Sitarz (red.), Kraków 2020. | pl |
dc.description.references | Lektury w ręku nauczyciela. Perspektywa polska i zagraniczna, A. Janus‑Sitarz (red.), Kraków 2020. | pl |
dc.description.references | Janus‑Sitarz A., Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze, Kraków 2009. | pl |
dc.description.references | Janus‑Sitarz A., W poszukiwaniu czytelnika. Diagnozy, inspiracje, rekomendacje, Kraków 2016. | pl |
dc.description.references | Lipińska E., Seretny A., Nauczanie języka przez literaturę, a literatury przez język – o metodzie skorelowanej w pracy z uczniami polonijnymi, „Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego. Filologia Polska” 2022, 8, s. 19–36. | pl |
dc.description.references | Polakowski J., Uryga Z., Badania nad komunikacją literacką z perspektywy dydaktyki, „Pamiętnik Literacki” 1978, 4, s. 163–186. | pl |
dc.description.references | Uryga Z., Sytuacje komunikacyjne szkolnej lektury (O zastosowaniach pojęcia), „Rocznik Naukowo‑Dydaktyczny [Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Krakowie]. Prace z Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego” 1990, 4 (133), s. 55–74. | pl |
dc.description.references | Baza danych szkół, [online], https://www.orpeg.pl/db/web/database/115?field%5B157 8%5D=Wielka+Brytania&queryString=&dateTo=&dateFrom=&page=1 [dostęp: 3.04.2025]. | pl |
dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2019 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą, [online], https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190001652/O/D20191652.pdf [dostęp: 3.04.2025]. | pl |
dc.description.references | Stan czytelnictwa w Polsce w 2017 roku, [online], https://www.bn.org.pl/download/document/1529572435.pdf [dostęp 3.04.2025]. | pl |
dc.description.references | Szkoły polonijne, [online], https://www.orpeg.pl/szkoly/szkoly‑polonijne [dostęp: 3.04.2025]. | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, [online], https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000059/T/D20170059L.pdf [dostęp: 3.04.2025] | pl |
dc.identifier.eissn | 2957-0204 | - |
dc.description.volume | 29 | pl |
dc.description.firstpage | 156 | pl |
dc.description.lastpage | 172 | pl |
dc.identifier.citation2 | Linguodidactica | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-7658-1396 | - |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-0385-6691 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Linguodidactica, 2025, tom XXIX |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Linguodidactica_29_2025_Z_Pomirska_E_Hawrylo_Czytelnictwo_nauczycieli_szkol_polskich_za_granica.pdf | 221,1 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL