Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/18979
Tytuł: | Korpusy jednojęzyczne na zajęciach z kultury języka polskiego dla tłumaczy |
Inne tytuły: | Training translation students to use Polish monolingual corpora – practical activities |
Autorzy: | Brożyna-Reczko, Małgorzata |
Słowa kluczowe: | korpusy jednojęzyczne kolokacje prozodia semantyczna błędy tłumaczeniowe kształcenie tłumaczy monolingual corpora collocation semantic prosody translation error translator training |
Data wydania: | 2025 |
Data dodania: | 8-paź-2025 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Linguodidactica, T. 29, 2025, s. 36-52 |
Abstrakt: | Artykuł ma na celu zilustrowanie możliwych zastosowań korpusów językowych na zajęciach z kultury języka polskiego, ze szczególnym uwzględnieniem jednojęzycznych korpusów referencyjnych jako źródeł danych kolokacyjnych, które mogą być używane do weryfikacji jednostek leksykalnych w tłumaczeniu. Teoretyczne rozważania na temat korpusów w tłumaczeniach oraz kwestia kolokacji i prozodii semantycznej zostały
wzbogacone o część dydaktyczną, obejmującą zestaw ćwiczeń przygotowanych dla studentów przekładoznawstwa w celu rozwijania ich umiejętności przeszukiwania korpusów, zwłaszcza przy weryfikacji połączeń wyrazowych, które są niejednokrotnie źródłem błędów oraz niejasności w tekście docelowym. The article aims to illustrate possible applications of language corpora in classroom translation activities, given the particular interest to monolingual reference corpora as sources of collocation data that may be used to verify lexical chunks in target texts. Theoretical reflection on corpora in translation and the issue of collocation and semantic prosody is followed by the practical part involving a set of classroom activities designed for translation students to develop their corpus searching skills, especially when verifying and editing word combinations. |
Afiliacja: | Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie |
E-mail: | malgorzata.brozyna-reczko@uken.krakow.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/18979 |
DOI: | 10.15290/lingdid.2025.29.03 |
e-ISSN: | 2957-0204 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-5373-2171 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl |
Właściciel praw: | CC BY-SA 4.0 Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach |
Występuje w kolekcji(ach): | Linguodidactica, 2025, tom XXIX |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
M_ Brozyna_Reczko_Korpusy_jednojezyczne_na_zajeciach_z_kultury_jezyka.pdf | 643 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL